test banner



 
PääsivuPääsivu  CDLC.COCDLC.CO  HakuHaku  KäyttäjälistaKäyttäjälista  RekisteröidyRekisteröidy  Kirjaudu sisään  
Jaa | 
 

 väizki: SaappiBemari ja muut murheenkryynit

Siirry alas 
Siirry sivulle : 1, 2  Seuraava
KirjoittajaViesti
väizki

avatar

Viestien lukumäärä : 36
Paikkakunta : "Rymättylä hoods"
Muut : Rossin

ViestiAihe: väizki: SaappiBemari ja muut murheenkryynit   Ke 19 Marras 2014 - 22:11

Terve vaan kaikille, jotkut ehkä tietää miiteistä naaman, mutta foorumilla olen nämä reilu neljä memberivuottani ollut aika hiljaa.

Olen tässä rakennellut Alkun datsunin tallikaverina pari vuotta tuommoista e30 bemaria Saabin koneella ja bemarifoorumille onkin jo kertynyt aikamoinen kertomus asiasta. Ehkä jotakuta täälläkin kiinnostaa tämmöset vehkeet, jotenka copypaste pääsee vauhtiin. Valitettavasti olen laiska ja koska ensimmäinen postaus sisältää parisensataa kuvaa, en kirjoita kaikkea uudestaan vaan korjailen hiukan sieltä täältä. Tässä samalla näitä lukiessa on helppo nauraa hiukan omalle tietämättömyydelleni, on tämä valaisevaa itselle, paljonko on tämän harrastuksen parissa oppinut monesta alasta, kun tekee mahdollisimman paljon itse. Jos et tykkää pitkistä tarinoista ja paljoista kuvista, kannattaa mennä nythetiäkkiä pois  Laughing

Lähdetään ihan harrastuksen alusta.

Ensimmäisen autoni ostin 2011 tammikuussa ennen kortin saamista. Tuolloin en vielä autoista juuri mitään tiennyt, mopo oli justiinsa myyty pois ja siirryttiin nelipyöräisiin. Kaverilta sitten löytyi se ensimmäinen auto, eli E30 316i vuodelta 1990 sopivaan hintaan.


Piti löytää auto joka oli takavetoinen ja mahtuu budjettiin. Bemaria en oikeastaan ollut edes hakemassa. Huhtikuussa tuli kortti ja kesäkuussa coiloverit ja halvat vanteet merkkiä Rial edessä 7.5” ja takana 9” halkaisijana 16”. Sitten myöhemmin lisää teinituningia eli ite tehtiin uudet coiloverit lyhyemille pampuille ja kynäjousille, sekä sijoitettiin auton arvo poppivehkeisiin ja pientä fiksailua (tummaoptiikka yms.)



Sitten tämänhetkisen SaabiBemarin osalistaus, jonka perästä itse tarina:

Kori:
1988 e30 325 touring. Saksan tuonti alkuperäinen väri hopea
-Hiekkapuhallettu ja ruostekorjattu
-Tankkikaukalo takakontin lattiassa tehty pellistä varapyöräkotelon paikalle
-Taka poikkituki/peränkannakkeen vahvike hitsattu
-taka iskaritornit tehty uudelleen coilitolpalle. Nostettu ja vahvistettu vert. originaaleihin
-takakaaret prefacelift
-takasisälokarit avarrettu ja muutettu lokasuojan kaari yksipeltiseksi.
-pakoputken lovi paikattu ja kylkiputkelle tehty reikä helmaan.
-maalattu joku alpinwaiss
-Touring helmat korinvärissä
-Mtech-2 etuhelma
-Biltema yleimallinen pissapoika
-Sähköetulasit, -kattoluukku ja kaukokeskuslukko löytyy
-Shadowline varustelu ja sävylasit
-Vetokoukku on ja pysyy sanotmitäsanot Very Happy


Moottori:
Saab B234 2.3l turbo
-Trionic 5 moottorinohjaus
-ng900 imusarja
-70mm kaasuläppä
-vakio ahdin
-Pakosarjaan räpelletty lisämutka ahtimelle
-600x300x76 välijäähdytin
-Griffin kokoalumiininen jäähdytin
-Homemade termarikotelo
-Homemade peltinen öljypohja
-RST jäähdytysnesteputket
-Öljynsuodattimen siirtosarja
-Homemade öljynryöstöpalikka
-Saab T7 hukkaportin magneettiventtiili
-3" pakoputki katalysaattorilla
-Innovate MTX-L lambda. Originaali poistettu
-3" ahtoputket


Polttoaine:
-Demonmotorsport 40l alumiini turvatankki
-Homemade 2L keruusäiliö
-044 ruiskupumppu
-Bilteman nakutinakutipumppu siirtopumppuna keruusäiliöön.
-12mm kuparilinjat
-Pari suodatinta välissä


Voimansiirto:
-Saab Aero massalevykytkin ja asetelma
-Wilwood työsylinteri
-HEL-performance teräspunosletku
-Modattu haarukka
-Opel Omega 5 vaihteinen vaihteisto shortshifterillä
-Lyhennetty E30 kardaani ja tukilaakeri
-Typ188 perä. Kempattuja ja avoimia hyllyssä 2.93, 3.64 ja 3.91 välityksillä. Katotaan millä ajetaan.


Alusta, ohjaus ja jarrut:
-BC BR alustasarja. Edessä E36 tolpat E30 cambersäätö yläpäillä takana r32 Skyline etutolpat lyhyemmillä iskareilla
-Strongflex polyuretaani puslat
-E30 325 kallistuksenvakaajat.
-Alapoikkituki etutukivarsien takapuslissa
-Hiekkapuhallettu tukivarret, apurungot ja muut rensselit.
-Vahvistettu etu apurunko
-E36 tehostettu hammastanko, Saab pumppu, E30 nestesäiliö
-E36 isommat etujarrut ja E30 levyjarrut takana
-OBP pedalbox
-kuplan jarruvalo anturi
-HEL-performance teräspunos jarruletkut
-Hydraulinen käsijarru
-Rota BM8 vanteet 15x8" ja 9"


Sähkö:
-H4 etusinkkulamput
-Saab moottorinohjaussähköt
-Bmw korisähköt
-Kahden edellisen yhdistys ja siihen bensavehkeet, flekti, mittarit jnejne. Helppo homma, parituntii.
-Sähköpaneeli hanskalokerossa
-Akku takakonttiin
-Öljynlämpö, -paine, jäähdytysnestelämpö, ahtopaine ja innovate lambda mittarit keskikonsolissa.
-E36 ABS anturit edessä


Sisusta:
-Sparco Pro 2000 kuppipenkit
-Sabelt 6-pistevyöt
-Dino puuratti
-Potkulaudan  vaahtomuovikahva vaihdekepissä!!
-Selfmade alumiiniovipahvit
-Manuaalinen lämppärin vesiventtiili
-Mittari/kytkinpaneeli keskikonsolissa
-Modattu keskikonsoli


Muut:
-Verta, hikeä ja ihmissuhteita on tähänki uhrattu, muttei vielä fyysisiä kyyneleitä vaikka sielu ja lompakko itkee verta päivittäin xD
-Aika paljon kaikennäkösiä nippeleitä, puslia, holkkeja, letkuja, kiinnikkeitä, kannakkeita, ehostuksia ja muita pikkujuttuja on tullu värkkäiltyä ja sorvailtua sinne sun tänne. Eihän niitä kaikkia voi millään listata, vaikka mieli tekisi.


Sitte niille ahkerille lukijoille koko tarina

Vuosi oli yhteistä taivalta takana ja koulu saatu päätökseen. Menin töihin, tienasin, hankin vuokratallin ja himot jotain projektia kohtaan heräsivät. Piti saada lisää tehoa, mutta 316 oli niin hyvässä kunnossa ja täydellinen käyttöauto pienellä kulutuksellaan etten siitä halunnut mitään jalostaa.
  Etsin sitten ideoita sieltä sun täältä. E30 tuntui luonnolliselta vaihtoehdolta kun hetken oli sellaiseenkin jo ehtinyt tutustua ja tykästyä. Perus kolmekaksviitosen ostaminen ei vaan houkutellut.  Piti saada jotain tekemistä. Mieluiten jotain riittävän haastavaa jotta joutuisi hiukan pohtimaan ja opiskelemaan asioita. Moottorinvaihto houkutteli, olinhan juuri ollut mukana Alkun Datsunin moottorinvaihdossa (takaveto Sunny+4A-GE).
   Ajatus 1jz:sta kolmekymppisessä pyöri mielesä, mutta kuusisylinterinen keulapainona ei herättänyt mielenkiintoa. Selailin sitten Jipsun time attack topikkia BeeTeeCeeÄffällä jonakin iltana, kun siellä kävi keskustelu m30:n vaihtamisesta johonkin kevyempään. Joku heitti ilmoille idean Saabin B234 moottorista. Erikoinen ehdotus herätti heti mielenkiintoni ja armoton asiaan perehtyminen alkoi. Hetken jos toisenkin nettiä selailtuani tiesin että kyseessä on 2.3 litrainen tehdasahdettu, nelisylinterinen, 16venttiilinen, dohc ketjujakopäällä varustettu mylly. Vakio osilla saisi noin 250hp, ahtimen ja asiaankuuluvien hilppeiden vaihdolla helposti 350hp ja sisuskalut kestäisivät ainakin yli 400 hepoa. Hurjat ruotsalaiset ottavat jopa yli 600 avaamattomasta myllystä. Kun Saab vuonna -94 siirtyi GM:n omistukseen, tuli kyseisiin moottoreihin myöskin GM:n pienempi vaihteistonkiinnityspulttijako, joka on sama kuin esim. Opelin Omegassa, eli Omegan laatikon sovittaminen voisi käydä melko tuskattomasti. Laatikon kestävyys selviäiskin sitten käytössä, kuuleehan niistä omegoistakin kaikennäköisiä juttuja ahdettuina jne..
   Oli kevät 2012 ja projektin aihe oli saatu selville. Saabin kone Bemariin. Sitä vääryyden määrää. Etsintä vastaavista projekteista ei tuottanut juurikaan tulosta. Jossain Keski-Euroopassa on yksi isolla rahalla rakennettu M3 E30 vastaavalla koneella, Driftworksillä jollain samainen kone oli menossa touringiin, mutta projekti kaatui kaiketi sähköhommiin ja kaikenmaailman Kadetteihin ja Mantoihin niitä nyt sitten on tiputeltu muutama. Kuulin jopa juttua että porvoossa joku laittaisi tällaista konetta johonkin. Se on ainoa projekti suomessa josta olen kuullut, mikäli yhtä venettä ei lasketa. Kai niitä on pakko kuitenkin enemmänkin olla.
  Rullaavan E30 korin metsästäminen mieluiten isoilla akseleilla alkoi. Sieltä se löytyi, Kuopion lähettyviltä nimittäin. -85 E30 kunnostetuilla jarruilla, powerflexin puslilla, taka-akselin camber- ja auraus säädöillä, sähkökattoluukulla ja leimattuna 2.7l koneelle. Uudesta koneenvaihdostahan ei tule lisäprosentteja ja nykyyän jarrumuutoksetkin jätetään laskuista, jotenka en nähnyt aiempia muutoksia ongelmana. Puhelimessa sain vieläpä kuulla että lähes kaikki ruosteet on korjattu tai ainakaan myyjä ei ollut löytänyt suurempia.
  Vetoauto ja traileri lainaan, Alkku ja Niko kyytiin ja roadtrippi itään alkoi, kilometrejä taisi tulla yhteensuuntaan lähemmäs 600 kappaletta. Perillä sitten odotti ennakkotietojen ja kuvien näköinen raato, joka päätettiin nykäistä kärryyn ja lunastaa omaksi. Näyttihän se päälleppäin kohtuulliselta. Myyjällä oli muuten mielenkiintoinen E30 M3 replika, ahdetulla 2.7litrasella ja ilmeisen mukavilla tehoilla. Näytösluontoinen poistuminen horisonttiin savun saattelemana herätti mukavasti motivaatiota nuoressa rakentajassa, vaikka läheskään samoihin tehoihin ei nyt pyritty.

Omalla tallilla alkoivat tarkemmat tutkimukset. Olihan siellä ruostetta vaikka perssilmällään kattois. Molemmat helmakotelot kabiinin puolelta ja alapuolelta, kuskin lattia, kontin pohja, taka hiekkapelti jne. lisäksi kaikki sisälokarit (takaa oli paikattu klassisilla ratsupaikoilla). Näin nopeasti mietittynä tuli nuo mieleen. Sitten revittiin kaikki ulos, myös bitumit lattiasta, sähköt ja kojelauta jäivät toistaiseksi. Alkoi kuukauden aktiiviset mätähommat. Useampi kilo miggilankaa taisi kulua..










Kun ruostehommat konehuoneen osalta olivat päätöksessä, hionta, kevyt kittaus vain pahimpiin paikkoihin, lisää hiontaa ja maalaus puhtaan valkoiseksi. Kuvassa vasta jokunen kerros pohjamaalia.



Syyskuun alkuun asti keskityttiin vain koriin, kunnes silloin sattui löytymään muistaakseni Huittisista Saab 9000 CDE 2.3t, joka oli kärsinyt ulkoisesti rankemmasta raekuurosta ja automaattilaatikon turbiini helisi tyhjäkäynnillä. Kilometrejä oli takana reilut 200 000 ja vuosimalli 1995. Omistajanaisen poika sitten oli saanut tehtävän myydä auto pois. Hintaa sovittiin lopulta 600€ ja Saabi ajettiin kotikulmille. Hinta on varsin edullinen muihin tarjolla oleviin nähden. Historiatietojen selvityksellä selvisi että auto on ilmeisesti ollut jonkun leipätehtaan omistuksessa suurimman osan elämäänsä.

Noita 2.3litraisia Saabejahan tehtiin neljänlaisia:
-Vapari 150hp 2.3l
-Matalapaine turbo 170hp 2.3t (garretin t25)
-Korkeapaine turbo 200hp 2.3T (garretin t25)
-Aero 225hp (mitsun TD04)

Haussa oli erityisesti tämä matalapainemalli, valmiiksi ahdettu, mutta kuvittelisin että pienempi ahtopaine olisi saattanut rasittaa moottoria vähemmän sen elämän alkupäässä. Selväähän se oli että lisätehoja siitä sitten puristettaisiin myöhemmin bemarin konehuoneessa. Matalapaineiseen pitää asentaa ahtopaineenohjaus magneettiventtiili täyspaineisesta tai aerosta ja ajaa ECUun uusi softa, niin lähennellään sitä kahta ja puoltasataa hevosvoimaa. Aloitettakoon siitä, luulisi senkin jo johonkin liikuttavan.
   Ajelin Saabilla huvikseni viikon verran, ei se hullumpi auto ollut, löytyi vakkaria, automaattilootaa, automaatti-ilmastointia, aivan virheetön sisusta ja tietysti sitten se moottori. Se olisi  ollut loistava ostos vaikka käyttöautoksikin. Ulkonäkö ja väärävetoisuus vaan häiritsivät. Piti silti jo melkein miettiä, kun oli jo ehtinyt tottumaan tuohon mukavuuteen, että purkaakko vaiko eikö.




Purkaminen alkoi heti syyskuun puolessavälissä. Tarkoitus oli hyödyntää mahdollisimman paljon Saabin orkkis osia, jotta budjetti pysyisi aisoissa. Myös Saabin moottorinohjaus tultaisiin hyödyntämään. Trionic moottorinohjaus on lukemani mukaan täysin ohjelmoitavissa, löysin jopa kaverin joka ne hallitsee. Moottori, apulaitteet, vaihteisto yms eivät tuottaneet ongelmia purkaessa, mutta sormi meinasi karata suuhun, kun tajusin että Saabin moottorin johtosarja on lähes täysin integroitu auton pääjohtosarjaan. Johtoja oli hiukan oletettua enemmän.. Saab ei myöskään ole (tai ainakaan ollut) julkistanut mitään sähkökaavioita siten, että olisin niitä saanut haalittua. Kaikki mitä löysin oli Autodatan ECU pin data sivu, joka kertoi mikä johto on mikäkin ECUn töpsölissä.  Parina päivänä kulutin yhteensä noin 30 tuntia sivuleikkurit kourassa maaten Saabin kabiinissa pää kojelaudan alla ja counter engineeringillä mentiin, eli johto, sulake ja rele kerrallaan nypittiin pois. Kaikki mikä ei ollut moottorin toiminnan kannalta välttämätöntä, sähköikkunoista pissapojan varoituslampun kautta penkinlämittimiin. Keskellä tätä projektia kaverin isä kävi tallilla morottamassa poikaansa, tutki hetken puuhiani ja epäuskoisesti totesi: ”se on hyvä että ihmisillä on kunnianhimoisia tavoitteita”. Lopulta jäljellä oli vain varsin säälittävä johtonippu, jonka nostin kokonaan konehuoneen puolelle ja kytkin tarvittavat. Viimeinen käynnistys Saabissa taisi olla 20.9.2012 tällä jäljellä olevalla johtosarjalla.









Laatikossa karsittuja johtoja.

Kun sähköhomma oli ratkaistu, nostettiin kone ylös, karsin turhakkeet, siivosin vain suurimmat ja ruuvasin kaverilta Mynämäeltä noutamani Omegan vaihteiston siihen jatkoksi. Myöhemmin ostin sitten sen isoimman (240mm) kytkimen ja vauhtipyörän jolla näitä on saanut, tai olihan erikoismalli viggenissä vielä karumpi, mutta budjetti sanoi että aloitetaan tällä, joka oli helposti saatavilla.


Tein valmiiksi lätkät koneenkannakkeiden päätyihin jotka pulttasin lohkoon ja johon sitten heppailtiin kannakkeet malliksi kasaan.


Paikka näytti lupaavalta. Ilman tulipellin muokkauksia koneen keskikohta oli noin 45mm etuakselin takapuolella.


Yksi vastaan tulleista ongelmista oli öljynsuodattimen jalka. Se osui halutussa moottorinpaikassa suoraan hammastankoon. Kun oli tarkoitus saada kone mahdollisimman alas, piti keksiä jotain...


Siihen sitten suunnittelin ja tein öljyn ryöstöpalan alumiinista. Kyljestä löytyy lähtö ja paluu letkujen päässä olevalle suodattimelle, sekä ahtimen öljyletkun paikka. Kierteisiin hydrauliikkatiivistettä.


Kuten arvata saattaa eipä Saabin öljypohjakaan heittämällä sinne mennyt. Aluksi ajattelin että josko joku tuttu hitsaisi uuden purkin kiinni vakio laippaan, mutta sitten muistot m40 koneen halkaistusta alumiini öljypohjasta tulivat mieleeni ja uusi tehtiinkin 2.5mm pellistä, jota löytyi nurkista.

Paloittelin orkkis ö-pohjan siten, että sen sai mahtumaan paikalleen.




Sitten silvottiin, kanttailtiin ja pähkäiltiin ja arkkitehtuurisen oloinen luonnos syntyi. Laippaosa pultattiin mahdollisimman kovin kiinni 10mm peltiin. Vetelyiltä ja taipumisilta säilyttiin kohtuullisesti. Ennen kuin laikkasin laipan keskiosaa auki, porasin siihen reiän, täytin vedellä ja pistin pari baaria painetta. Kaksi vuotokohtaa saumoissa paljastui ja korjattiin seuraavaksi. Lopuksi laippaan reikä ja ylimääräiset pois, paksu korkkitiiviste väliin ja paikoilleen.




Koneenkannakkeet tuli tehtyä vähintäänkin riittävän järeiksi.



Kone osui paikalleen, vaihdekeppi osui melkein reikään, öljynryöstö palikka mahtui paikalleen ja öljypohjallekkin jäi tilaa ympärille, mutta imusarja on tietysti saabissa väärinpäin ja kaasuläppä pyrkii tulipeltiin. Aluksi meinasin että paloittelen imusarjan ja vaihdan kaasuläpän kiinnityksen toiseen päähän. Toinen vaihtoehto olisi ollut uudemman ysisatasen imusarja, jolla kaasuläppä osoittaisi suoraan ylöspäin. Niitä ei sattunut olemaan käsillä sillä hetkellä.




Työnantajani kävi yhtenä iltana uteliaisuuttaan tallilla katselemassa ja heitti idean, että eikö se toimis jos siihen vaan laittaisi mutkan väliin. Tein sopivat laipat, hitsasin sopivat mutkanpätkät väliin ja koeponnistin. Ehjää oli, ei muuta kun asentamaan.


Saabin originaali pakosarjalla turbokin asettui hiukan ikävästi tuonne lohkon kylkeen, jossa sijaitsi koneenkannake. Myöskin mahdollisesti joskus vielä päivittyvän ahtimen kannalta tuntui mieluisammalta tehdä pakoputki valmiiksi ylös asti.


Taas sovellettiin mutkaa ja tein hyvin virtaavan originaalipakosarjan jatkeeksi 180 asteisen mutkan, jolla ahdin nousi sopivasti hiukan ylemmäs. Downpipe on 3” rööriä, sekin varauksena joskus vielä tuleville kunnon tehoille. Ahtimen päähän vaan piti saada riittävän jyrkkä supistin, kaupasta ei löytynyt. Tein sorvissa rullalla pakottamalla 3”-56mm supisteen. Vähän kyllä hävettää ton kokosta ”ahdinta” pitää tossa näkyvillä Very Happy


Bensapumpuksi tuli bilteman 044 kopio ja suodattimeksi joku tehokkaan Audi A6:sen, suodattimelle tein myöhemmin pannan joka on kiinni pumpun pannassa, jolloin ne ovat tuossa nätisti vierekkäin.


Kaikki vesiletkut ja öljylinjat tuli tehtyä ihan kumiletkuista, sähköt oli melkein kytkettynä ja ensimmäinen versio ahtoputkista oli valmiina, kun ”Isänmaani kutsui minua”. Eli oli aika lähteä inttiin. Viimeisenä iltana ennen lähtöä koitettiin vielä saada romua kasaan koekäynnistystä varten, mutta lopulta oli pakko luovuttaa. Siitä sitä sitten mentiin, upinniemeen merivoimiin. Kuukautta myöhemmin kun olin lomilla koekäynnistys tapahtui. Ei mitään dramaattista, muutama tyhjä kierros ja hörähdys, siinä se pärisi. Pelkällä downpipella meteliä lähti riittävästi ja hymy nousi huulille. Stressaamatta suurempia luotin siihen että öljy ja vesi kiertää oikean lämpöisinä. Mittareita ei nimittäin silloin vielä ollut. Hymyssä suin jaksoi taas paripäivää kunnes intti löi todellisuudella päin naamaa. Onneksi tuli sykittyä riittävästi, että pääsi pansioon laivalle, eli omasta mielestä hyviin hommiin ja vartin ajomatkanpäähän kotoa (lue tallista). Lomat, päivärahat ja energia sijoitettiinkin tähän.

Öljynsuodatin, anturi adapterilla.


Heinäkuussa tuli hiukan muutoksia tallitiloihin. Oma paikka tuolla auton paikalla, kaks kaveria sitten toinen vasemmassa laidassa ja toinen oikeassa. Alareunassa tulevaa työtilaa.




Siinä, sorvikin piti ostaa kun sain töistä halvalla.


Omegassahan on normaalisti kai vaijerikytkin, mutta Bemarin hydraulikäyttöisen kytkimen korvaaminen vaijerilla ei kuulostanut hyvältä, joten ebaystä saapui wilwoodin työsylinteri. Hinnaks tais jäädä 95€


Ja kun sotalaivalla tuli tylsää, hyödynsin vapaa-aikaa tekemällä työsylinterille kiinnikkeen.


Ja seuraavilla lomilla asennus. Pulttasin kiinnikkeet ö-pohjan pulttien alle. Kuvassa näkyy myös downpipen puoliahdas reitti ohjausakselin välistä ja öljypohjan huikea väritys.


Puolenvuoden aikana kun olen intissä viettänyt on sitten saatu pikkuhiljaa aikaiseksi. Vaihdekeppi ja vivusto vaihdevälinlyhentimellä paikallaan, kardaani tehtiin Bemarin omasta, takapää sellaisenaan ja etupäätä lyhennettiin parisen senttiä. Rälläkällä poikki, sorvilla sopiva holkki joka mahtui juuri ja juuri akseliputken sisään pitämään sen suorassa ja liimaa päälle. Bemarin kardaanin etulaippa sattui olemaan sama kuin omegassa oleva.

Pelkääjän jalkatilassa oleva sähkötaulu hoitelee ecun sähköt ja muut moottoriohjauksen sähköt, bensapumpun ja jäähdyttimen tuulettimen. Auton sähköihin on nyt kytkettynä moottorin sähköistä enää ecun ja koneen maa, päävirta, ecun herätejohto, starttisolenoidille menevä johto ja bensapumppu. Lisäksi trionic haluaa nopeustiedon anturilta.


Taas tuli tylsää laivalla, joten tein keskikonsoliin mittaripaneelin.


Bilteman laatuvermeisiin luottaen hain siihen sitten täytettä.




Kaikki liikkumiseen tarvittava alkoi olla kasassa. Heinäkuun 27. kiskaistiin mylly käymään, katsottiin että pyörät pyörii joka vaihteella, kiinnitettiin pelkääjän ovi ja lähdettiin testilenkille. Cola pullo hoitaa jäähdytysnestesäiliön virkaa paremman puutteessa.


Huono video testilenkistä tuli otettua. Nyt oli vielä normi matalapaine softalla. Vetihän se jo noillakin tehoilla ihan mukavasti kolmeykskuutoseen verrattuna Very Happy Lämmöt pysyivät kurissa koko koeajon ja muutenkin kaikki toimi kuten pitikin, paitsi että öljyletku hyppäs pois suodattimenpäästä. Pitihän se testata, kun paketissa sanottiin, että nämä superletkut eivät tarvitse klemmareita... Nyt on klemmarit. Kerrasta opittiin, kun koeajolla ilman tuulilasia mylly spreijaa öljyt naamalle.

Kun ennen projektin aloittamista etsin vastaavia projekteja maailmalta, löysin driftworksiltä sen yhden touring projektin. Se sytytti, tyhjä farmari kahdella kuppipenkillä ja turvakaarilla. Siitä asti haaveilin touringista, mutta sellaista kun ei sattunut kohdalle, päädyin kaksioviseen. Kun projekti ei kerran valmistunut kesäksi, ajattelin että nyt sitten talven aikana on hyvä vielä kerran riisua kori ja katsoa pohja läpi vielä kerran ja oikein huolella ja samalla maalata se sisältä ja ulkoa. Ryömin sitten joillakin lomilla taas tallin lattialla ja tökin pohjaa ruuvimeisselin kanssa. Löytyihän sieltä vieläkin yksi koriliimalla korjattu paikka jonkun edellisen omistajan jäljiltä. Joma oli samaan aikaan tallilla ja keskustelu levisi hänen touring-M50 swappi projektiinsa, joka on nyt hetken ollut jäissä. Se oli ilmeisesti määrä myydä osina pois, kone oli ilmeisesti jo kaupattu ja nahkasisustaa lukuun ottamatta lupasin sitten ostaa häneltä loput. Nyt siis näyttäisi siltä että pihaan olisi päätymässä facelift touring, s-kattoluukulla, ilman sisustaa, ja konetta. Sehän on originaali 325, joten abs:t löytyy ja pohjakin vaikutti olevan paremmassa kunnossa kuin omassani, menihän se kuitenkin leimastakin läpi parivuotta sitten, kun se viimeksi on katsastettu. Makoilin tunnin liikkumatta auton alla ja katselin aikaansaannoksiani. Paljon on tehty, nytkö se vielä tosiaan kaikki puretaan? Lopputulos pohdinnoille oli kyllä. Jos en sitä nyt tekisi, niin koska muka saisin aikaiseksi ja olihan se korin takia vielä muutenkin tarkoitus pistää paloiksi. Ei muuta kun työkalut kouraan ja viikonloppuvapaat käytettiin tehokkaasti purkamiseen.
   Uusi suunnitelma oli ottaa tästä hyötykäyttöön taka-akseli palkki powerflexeineen ja camber/auraus säädöillään, touringista abs kynkät ja vakaajat siitä jossa vain sattuu olemaan paksummat. Etupäästä vain touringin abs-tolpat olisi tarpeen ottaa käyttöön. Etupalkkia ajattelin kuitenkin vahvistaa samalla, eli hitsata koneenkannakkeiden kiinnityskohtien alle vahvikkeet, kuten tuo toinenkin touring tyyppi on tehnyt.


Syyskuun lopulla sitten haettiin Jomalta farkku




Matot mäjelle ja tutkimaan. Muutama ruostekohta siitäkin tietysti löytyi, muttei silti lähellekkään samoissa määrissä kuin edellisestä. Muutama ilta meni paikatessa. Helmat olivat toki hieman harmillisessa kunnossa. Samalla pientä selvittelyä jälkiasenteisen kaukolukon ja vaihtelevasti toimivien sähkölasien kanssa.




Alkulla oli samaan aikaan menossa talviauto projekti E36 compact. Siihen tehtiin lyhennetyt kääntövarret ackerman kulman nollauksella ja kääntyvyys saatiin jo melkoiseksi. Myös coilovereiden asentaminen ja niillä saatava madallus herätti mielenkiintoa. Kaverilla sitten sattumalta oli purku E36, josta piti hakea talteen tiuhempi hammastanko, navat ja tolpat. Suunnitelmia kääntyvyyden parantamiseksi löytyy. Pulttijaon haluaisin kuitenkin pitää sinä vanhana nelipulttisena, koska vannesuunnitelmat sen vaativat. Hiukan pitää jotain kehitellä. E30 navan tilallehan saa holkilla E36 navan, mutta toisinpäin ei riitä E30 laakerin sisäosassa varaa sorvata pois. Toisaalta jos töissä kävisi isompaan sorviin törkkäämässä tuon koko E36 tolpan alapään ja ottaisin akselista vahvuutta pois.. Se selviää ajallaan.






ylempi e36, alempi e30. Huomaa kuinka akseleissa paksuus ero.


Saabi foorumilta löysinkin sitten edullisesti uudemman ysisatasen imusarjan joka ikiluotettavan internetin mukaan on parempi. Kyllähän siinä etunsa onkin että ahtoputki lyhenee ja sen  ylimääräisen mutkan voi jättää pois välistä.


Siinä se about tähän mennessä näin jälkikäteen muistellen. Nyt kun intistä tuli päästyä niin alkaa toivottavasti tapahtuakkin. Suunnitelmissa keväälle nyt ainakin:
-korin hiekkapuhallus pohjan ja konehuoneen osalta
-kaaret sisään
-kone kyytiin ja siistimmin vähän kaikki


Tähänastisen pätkän kirjoittelin tosiaan jollain sotalaivan merireisulla punkassa löhötessäni. Tuleva on viimetalven jälkeen vaihe kerrallaan selostettua toimintaa.


Kori siis tuotiin talliin sisään, riisuttiin, laikattiin suurimmat ruosteet mäelle ja hitsuuteltiin kasaan. Pohjassa oli useampi paikka ja molemmat helmat tietysti muovihelmojen alta mätiä.



Helpotti kummasti helman laittoa kun kallisti vähän





Kuskin lattiaa laitettuna



Takalokarissa pari paikkaa


Kun hiekkapuhallus tuli mieleen kaverin hyvästä tarjouksesta, ajattelin että pitää se pohja sitten katsoa kunnolla läpi. Olen saanut jostain käsityksen, että hiekkapuhallus venyttää ja kuluttaa peltiä melkoisesti. En myöskäään tiedä mitenkä alustamassa lähtee puhaltamalla irti. Lähteekö ollenkaan vai toimiiko kuten kiveniskusuojan kuuluu, eli vaatii kuutioittain hiekkaa irrotakseen pohjasta. Meinasin että varmaan vältytään pahalta pohjan veltostumiselta, jos hiukan autan ennakkoon ja rapsutttelen suurimmilta alueilta tuon alustamassan pois valmiiksi. Eihän auton alla kukaan jaksa sellaista tehdä, jotenka nostettiin se sitten porukassa kyljelleen.



Se oli ehkä kätevintä tähän asti. Jatkossa teen mätähommatkin näin jos niihin ryhdyn. Massa muuten lähtee pohjasta todella kätevästi ihan bilteman talttasarjalla. Muutama taltta ja rälläkkä lammellilaikalla teroitusta varten viereen ja lykkimään. Mikkolle kiitos rapsuttelu avusta.

Päivä tai pari niin jo alkoi näyttää kohtuulliselta. Takapenkin pohjasta löytyikin vielä yllätys mätäpaikkoja kuten myös kuskinpuolen takalokarista.







Myöskin akkukotelo oli ihan näppärästi paikattu joskus... Uusiks meni.



Käsijarruvaijerien suojaputket oli tietysti varsin happamat. Pitänee siis vaihtaa tuo viiminen 15cm uuteen.



En tiedä onko hyvä vai huono idea, mutta kuvittelin helpotttavani omaa työtäni, kun laitan puutulppia koteloissa oleviin reikiin, jotta ne eivät sitten ehkä olisi niin täynnä hiekkaa. Tekosyy saada jotain sorvattavaa ja vanha harjanvarsikin pääsi hyötykäyttöön. Hiukan menee kevyemmin kuin joku rauta:jep:



Alumiiniherkkua tuli myöskin ostettua 🆒



Oli pakko päästä pois näistä kori hommista aina välillä. Tuohon ysisatkun imusarjaan minulla ei ollut sopivaa yhdettä ahtoputkelle, joten piti hiukan kehitellä. Ruuvasin sen paikoilleen koneeseen ja huomasin, että kaasuläppä tulee siinä melkoisen ylös. Silikonimutka letkuyhteessä olisi varmasti liian korkea, joten päädyin tekemään metallisen mutkan kaasuläpältä kohti auton keulaa. Ensin sopivaa putkea joka osui kaasuläppään ja siihen pieni laippa ympärille.



Siihen sitten motonetistä simonsin 3" mutka sopivan näköiseen kulmaan. Reijät laipassa ovat hahlot, eli suuntaa voi hiukan vielä säädellä, kun tietää mihin putken pitäisi osoittaa. Letkuyhteen hitsailen kiinni vasta, kun tiedän pystysuunnassa oikean suunnan.



Ongelma joka tänä iltana koki ratkaisun, oli typerä alkuperäinen termostaattikotelo, joka osoitti suoraan kohti tulipeltiä ja jonka takia edellisessä korissa tulipeltiä pitikin hiukan muotoilla. Kuvassa vasemmalla termarikotelo.



Hetki kaverin kanssa pähkäiltiin että mitenkä tuon fiksuiten tekisi. Taasko joku alumiinihitsari olisi tarpeen? Lopulta ratkaisu oli pala 8mm lattaa ja turvakaariputken pätkä. Uusi letkulähtö itsetehden raudasta olisi siis helpoin ratkaisu. Tähä saisi helposti putken sitten osoittamaan suoraan koneesta ulos. Piirsin originaalista laipan muodon ja katsoin epäkeskeisesti olevan termostaatin kohdan latikalle, leikkasin laipan noin suunnilleen ja Alkku hitsasi putkenpätkän siihen pystyyn.

Aihio VS. Original



Seuraavaksi sorviin kiinni putkesta ja tiivistepinnan plaanaus. Myös reijän sai siinä sitten kätevästi keskelle putkea. Valitettavan epäfotogeeninen poranterä kun on ruostetta pinnassa. :orava:



Sisäterällä reikä sopivaksi ja hiukan onkaloa tuohon sivuun, jotta se pieni nipukka siinä termostaatin reunalla mahtuisi elämään. Myös putkeen sai samalla näppärästi olakkeen.



Lopputulos vaikutti toimivalta ja reijät sattuivat kohdilleen :jep:







Nyt kun sitten on herätty uuteen päivään ja vuoteen, niin pistetäänpä pari kuvaa samalla mätähommista.

Tässä nyt tätä takakaarta. Ei ehkä ensimmäisenä hahmota, mutta möhnän kerääntymistä ja täten ruostumista aiheuttava kantti tuli ajettua koko matkalta pois ja sisäpelti hitsattua tuohon ulkopeltiin ihan tuosta reunasta, mutta sisäpuolelta ja riittävällä palolla, niin on hiukan varaa hioa muotoon, jos tuli töpättyä. Parin sentin kaistaleen sisäpeltiä joutui molemmilla puolilla vaihtamaan koko matkalta.
Vasemmalla raakaa tuotosta ja oikeanpuolista jo hieman hiottu. Kun auto käännettiin oikeinpäin, ei eroa ulkopuolelta edes huomannut. Ei ihan niin nättiä saumaa kun voisi olla.. :rolleyes:



Yhdestä kohdasta kun joutui ulkopeltiä korjaamaan, jätin sisäpellin niin isoksi, että on sitten varaa leikata. Siinä tämän päivän ohjelmaa.



Johdon läpivienti vähän levinnyt. Sekin korjataan ja tehdään reikä, sillä peräkoukku pysyy!





Akkukotelo ja pala takahiekkapeltiä vaati uusintaa. Harmi kun ei ollut riittävän isoa pellin palaa että olisi saanut kanttaamalla tehtyä ja olisi säästänyt saumoissa.





Jep ja sitten talliin --> Ohjelmassa tosiaan tuo takakaari loppuun ja jos vaikka loput rensselit saisi kopasta purettua tänään. Sähöt varmaan jätän kyytiin, ei nappaa repiä niitä läpi siitä tulipellistä...

Tästä lähdetään hiekkapuhallukseen. Huomenna takaisin!

Nyt on sitten revitty sisältä aikalailla kaikki ulos. Vähän on tämmöistä käsistälähdön meininkiä, kun nyt yhtäkkiä visiona silmissä onkin jos vaikka siistiksi yksiväriseksi tehty sisusta ja kaaret. Niin että voi vaikka ilman mattoa ajella jos siltä tuntuu. Aika näyttää mimmosta tulee.. Nyt on kuitenkin suhteellisen turvallista lähteä puhaltelemaan, kun ei tarvitse kauheasti varoa osumasta mihinkään.

Sähkötkin tuli sitten revittyä pihalle.



Ruutupaperi oli päässyt loppumaan..



Samallahan sen puhaltaa sitten sisälattiankin.



Konehuonehan oli myös puhalluslistalla.



Laikka lipes kontin lattiaan. Siihen on nyt sitten hyvä tehdä kaukalo, johon pohjalle turvatankki, kerääjä ja pumput.



Alle virittelin tuollaiset hiukan isommat ostoskärryn pyörät. Nyt on helppo liikutella tallissa edestakasin. 13" vanteet voi olla jo vähän soukat eikä se s14 keulakaan välttämättä ihan suoraan sovi :rolf:



Jaa niin ja K_olli kun samojen ongelmien kanssa painit, niin tuohon nopeussignaalin jännitteen nostoon saa tehtyä ihan transistoreilla boksin väliin. Tai tätä minä ainakin meinasin yrittää. Tietääkö joku täällä bmw e30 nopeus signaalin jännitteen? Täällä lisää kun kelaa level conversion kohtaan.

Näistä jännitteistähän ei tarvitse välittää. Riippuu vaan vastuksista.


Tuli tosiaan puhallettua ja todettua hyväksi että kaivettiin se massa suurimmaksi osaksi jo omassa tallissa pois. Takakaarien terveisiin kohtiin ja etu iskaritolppiin pitikin sitten jättää mömmöt sisälle, kun aikataulu ja kohtuullisuus tuli vastaan. Ehkä pari huolimattomuuttakin löytyy, mutta eiköhän se harjalaikka nekin korjaa kun päästään taas touhuamaan. Muuten sitten olenkin lopputulokseen tyytyväinen. Ruskeus kuvassa on muuten pääosin hiekkaa eikä ruostetta :jep:





Sitten puhaltelun jälkeen halliin, jossa pyöriteltiin kyljeltä kyljelle ja imuri lauloi joka välissä. Valmiina maalaukseen.





Viimeisenä sitten maali päälle ja yöksi kuivumaan. Aloitin valkoisella epoksilla, mutta eihän sitä tietysti riittänyt loppuun asti, joten harmaata saatiinkin varastosta vielä kahdeksalta sunnuntai iltana. Korissa valkoiset osat hiekkapuhallettu ja maalattu. Pari harmaan maalin läikkää tuli helmoihin ja perälautaan. Katto ja kyljet siis jätettiin rauhaan.





Alustan osiin riittikin vain harmaata.







Tulikin vasta päivää myöhemmin kuskattua se takaisin kotiin. Siellä se odottaa huomista, valmiina vasta puhaltaessa paljastuneiden muutaman mätäpaikan käsittelyyn.



Jeejee, mätähommat finaalissa! Seuraavaksi sitten hipostelemaan vielä pohjan puolelle huolimattomuudet pois ja sitten saakin laittaa uutta maalikerrosta.

Kuskin jaloissa oli tämmönen keissi





Bemarissako muka olisi mätä iskaritolppa tai akkukotelo. Ei oo mahollista.. Vähän piti poistaa hetkellisesti palkkia pois edestä, että sai leikeltyä mädät pois.



Tuon kolmeykskuutosen kanssa tuli todettua, että madallettuna 16" ottaa kiinni siihen lokarin puolelle tulevaan akkukotelon kulmaan. Akku on tulossa kuitenkin takakonttiin, joten tein samalla hiukan tilaa lokariin tämösellä ratkaisulla.



Nyt näppärästi vasta tässä vaiheessa rapsisin turhat kiinnikkeet pois konehuoneesta.



Viimeinen tunkinpaikka korjattu



Rupes tossa iltapäivällä nyppimään tuo autossa oudoissa asennoissa röpöttäminen joten keksin tehdä kerääjätankin. Tilavuutta on 2.2 litraa. Sorvissa tein pikaseen yhden nipan, hitsuutin kiinni ja pistin pöntön vesiämpäriin ja letkulla paineilmaa sisään ja kaksi pientä kuplasoiroa piti tukkia. En ihan noin positiivisesti ajatellut vielä ennen testiä, kun katsoin saumoja...





Tässä jotain visiota konttiin syntyvästä tankki/pumppukaukalosta. Siirtopumppu tuohon tietysti vielä. Se tulis tonne pohjalle ja tuon pää pumpun voikin nostaa vähän tohon ylemmäs laitaan kiinni.



Sitte tuli jostain syvältä datsunin alta tä tunnettu "ai eks sä uskalla" kommentti :rolf:




Hiukan tuli spexailua tuon laatikon kanssa. Nappasin askin irti ja otin muutamat mitat ylös. Kuvassa siis kiinnitypinnasta akselin kärkeen jos joku ei havaitse.



Seuraavaksi kun aikaansaamattomana katselin tuota moottoria, niin pisti silmään originaali bensakiskon tulopuolen banjon reiän koko. Mielessä oli laittaa 10mm kuparilinjat ja jos sen toisessa päässä on 4mm reikä rajoittamassa, niin ei varmaan kovin paljoa ole hyötyä putkikoon nostosta. (paitsi virtausvastuksen pienenmisessä hitaamman virtauksen takia) Otin pultin ja mutterin joista tein siihen tilalle suoran yhteen, johon 8mm reikä ja 10mm letku sopii päälle.





Ja kun tähän farkkuun nyt tulee tehostettu ohjaus, niin ruuvasin saabin tehostajanpumpun vielä koneenkylkeen (vasen alakulma). Piti ostaa purkuosa, kun oma unohtui Saabin konttiin kun se koppa lähti paaliin... :rolleyes: Kaipaa vielä puhdistusta..



Takakontin pohjaan hain peltiä ja piirsin ja leikkasin sopivan palan, josta sitten sen tankin kaukalon saa kantattua ja hitsattua kasaan. Mikko sen vissiin jo kanttailikin päivällä, lopputulosta odotellessa.





N|balta sitten polyuretaanimaalia tuonne pohjaan niin saadaan toivottavasti nätti ja kestävä. Tuo kun on puolikiiltävää, niin joutuu vielä lakankin vetämään päälle..



Lampputolpan alapää vaikutti sopivankokoiselta uusien takaiskaritornien materiaaliksi...



Hyvä neuvo puukkosahan ohjekirjasta :jep:



Viimeinen muokkaaja, väizki pvm Ti 8 Maalis 2016 - 2:54, muokattu 10 kertaa
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
väizki

avatar

Viestien lukumäärä : 36
Paikkakunta : "Rymättylä hoods"
Muut : Rossin

ViestiAihe: jatkoa   Ke 19 Marras 2014 - 22:17


Juu oli tosiaan tuossa Tammi-Helmikuussa pieni taloudellinen vaje ja motivaatiokin pääsi karkaamaan muualle muun elämän myllertäessä. Alkaa taas onneksi asiat palautumaan kohdalleen ja kun töihinkin pääsin, niin ehkä alkaa romuja taas kerääntymään nurkkiin. Kun tässä on elämänkertatopicista puhuttu, niin kerrottakoon että ajelin pajerolla tuossa marras-tammikuun, hauska oli kömpiä tuossa pusikoissa, mutta eihän tommosellä maantieliikenne kovin mukavaa ole. Se kaipasi vielä leimaakin, joten tuli myytyä se eräänä päivänä ja alle vuorokauden kuluttua sain töitä, jonne pääsy vaati auton. Nettiauto kuumaksi ja lähin E36 hakuun. Ihan kiva vehje, mutta ois varmaan tarvinnu hakea vähän kauempaa, niin ei olis ihan noin huonoa tarvinnu ostaa..

Sitten aiheeseen. Edellisen päivityksen jälkeen en juurikaan tehnyt mitään. Nyt sitten alkanu taas tapahtua edes jotain. Suunnitelmat turvakaarista ja tyhjästä sisustasta piti nyt lykätä myöhemmälle, kun varaa kaariin olisi ollut vasta niin myöhään ettei tämä olisi ajossa tänä kesänäkään. Jotain mukavan kisahenkistä sinne sisustaan pitää silti keksiä, eikä sinne mitään täysverhousta kuitenkaan laiteta. Visiot kehittyy..

Eli laatikko tuli takakonttia varten


Taka iskaritorni leikeltynä putkesta ja hepattuna kohdilleen. Nyt pitäis normaali coilitolppa mahtua siihen.


Torni ja tankkikaukalo hitsuuteltuna paikoilleen. Hiukan paksumpaa peltiä laitoin tuohon iskaritornin ympärille, niin jakaa sitten sitä painoa ehkä vähän nätimmin. Pitää varmaan joku poikkituki vielä siihen sovitella tornien väliin.


Tästä vielä kaukaloa hiukan tarkemmin. Noiden tulppahitsien alle laitoin huonekaluputkea, suunnilleen 20x40mm. Taakse runkopalkkeihin kiinni poikittain ja siitä sitten tuo toinen eteenpäin. Laatikko kesti notkumatta itseni about 85kg siellä pohjalla hytkymässä, vaikka 0.7mm peltiä onkin. Tosiaan tuolta kuskinpuolelta jäi parikymmentä senttiä laittamatta, kun pääsi taasen kaasu loppumaan.


Ja toisen puolen.


Tukivarsista revin puslia irti, kunnes kuumailmapuhallin antoi savut ja homma loppui. Strongflexin keltaisten polyuretaanipuslien pitäisi huomenna olla kourassa. Myös jousilautaset poistin, kun taitavat vähän turhiksi jäädä.


Kaverin talviauto koki kovia ja lunastin siitä sitten jakarat ja vyöt. Punaisia sabelttejä löytyy kahdet ja nuo vihreät oli jo valmiiksi omassa varastossa.


Viimeiseksi kysymystä noista iskareista. Tietääkö joku, että onko BC-racingin ja K-sportin korkeusäädettävät tolpat suunnillen samaa kamaa? Mallailin r32 skylinen etupään K-sportteja tuonne taakse ja olisivat vallan mainion pituiset, säädettävine iskareineen ne voisi jopa saada sopivaan jäykkyyteen. BC:ltä vaan tuntuu saavan mukavammin setin sovellettua (ja satasen halvemmalla). Eteen E36 tolpat E30 camber yläpäillä ja taakse skylinen etutolpat löysemmillä jousilla. Katselin että jossain E30 rata-alustassa oli 8kg/mm jouset joka kulmassa joten siitä meinasin itsekkin lähteä liikkeelle. On myös tuollaisesta S2b Schwitzeristä tässä käyty kauppaa, saas nähä jos sitten vaikka peltisatsia vähän samaan kasaan väkerrettäis. Onko joku leimannut autonsa pedalboksille? Tulin tuossa miettineeksi, että sillä saisi mukavasti tilaa tuonne konehuoneeseen kun tuo tehostaja ja pääsylinteri siellä tosiaan oli aika likellä downpipea...

Kuvan alustan osat maalasin nyt epoksikerroksen päälle kahteen kertaan mustalla polyuretaani maalilla. Aika kivan kiiltävää tulosta näkyis tulevan, vaikka pensselillä laiskuuttani vetelin. Vielä maalattavien listalla loppu auto Very Happy





Sitten tein sen jostain apinoidun koneenkannake vahvistuksen. Olisi pitänyt tajuta ottaa kuva ennen maalausta niin olisi voinut saada selvääkin siitä, mitä on touhuttu.



Taka iskaritorneihin hitsailin vielä yläpäät paikalleen ja kylkeen lätkän poikkituen kiinnitystä varten. Samalla sitten vielä viimeksi kesken jääneen tankkikotelon jatkoin loppuun.



Herkutkin tulivat kotiin, seuraavaksi pääseekin niiden kimppuun :orava:





Pitänee kysellä hiukan jälleenmyyjiltä mittoja noista bc:n r32 ja r34 etutolpista. Jos tosiaan pitää paikkansa että beeceellä olisi k-sportteja pidemmät..

Alkais pohja olemaan kuosissa, tein talliin sopivan kopin ja vetelin ensin epoksin päälle kiveniskusuojaa ja sen perään kolmisen kerrosta polyuretaanimaalia.







Lopputuloksena kiiltävän valkoinen.

Seuraavana vääntelin jarruputken paikalleen. Tulevasta ehkä kertoo tuo mutka jonka se tekee kabiinin puolelle tuossa vaihdekepin seutuvilla. Taakse pitäisi vielä löytää/teettää teräspunosletkut tuosta haarapalalta satuloille. Kun en taas tiedä, että onko sillä 30cm putkenpätkällä siinä välissä mitään merkitystä, aion vetää letkulla kokomatkan. On ainakin vähemmän ruostuvia liittimiä sitten välissä..



Polttoaineputket tein nyt sitten ainakin riittävän järeästä putkesta. Oli samanhintainen metri kuin kokoa pienemmällä, joten meinasin että tuskinpa siitä haittaakaan on.



Taka-akseli, ei niin douppi ku vois olla ja se ajoperäkin on vielä tuolla hyllyssä, aloitetaan tuolla avoimella..



Vähän täältä vielä uupuu



13" menis näppärästi



Oh what have I done.. :rolleyes:
(väri ei ihan pääse kuvassa oikeuksiinsa. Lähellä porschen 22R:ää tuo sävy kuitenkin on)



Sisustasta tuli semisiisti valkoinen. Ihan sillä samalla polyuretaanimaalilla kun pohjakin.





Sitten sähköjen kimppuun..

Hiukan on ollut tämä perinteinen "ei oo paljoo ehtiny" meininki päällä. Jotain pientä kuitenkin tullut puuhattua.

Hammastangoksi tuli E36 korimallin tehostettu, tasavälitteinen keppi. Pientä putsausta kaipasi ennen asennusta. Ohjausakselihan sopi pienellä lyhennyksellä paikalleen, kuten yleisessä tietoisuudessa taitaa ollakkin.


Sähköissä on hiukan paikalleen punottavaa.


Mamasanilta onnistui ongelmitta hieman sovellettu alustasarja BC:n BR sarjasta. Alustajumppaa onkin nyt suoritettu siinä määrin että voisi melkein laskea pyörilleen. Vain takaiskareiden alapäihin pitää tehdä puslat. Jos jollakulla on 40mm polyuretaani tankoa niin voidaan käydä kauppaa.


Koneenkin nostin kyytiin viimeviikolla. Siitä tuli nyt lohko maalattua, lisättyä ohjaustehostimen pumppu, siistittyä sähkösarja, ahdin soviteltu uudelleen paikoilleen ja hiukan trimmailin vesiletkujen yhteitä, jos vaikka saisi hiukan väljemmin ne kuin viimeksi. Tuo venttiilikoppa ei nyt oikein vain istu tuohon mintunvihreään, joten pitänee maalata sekin uudestaan. Toisaalta värimaailma on ihan sieltä sun täältä revitty muutenkin..


Ahdasta on edelleen. Pitänee sitten seuraavan ahtimen kanssa hiukan kehitellä tuota pakosarjaakin.


Tankki on kaukalossa ja pumpuille on tehty telineet. Asennusta vaille vain. Kuvasta puuttuu myös tänään paikoilleen lykätty kojelauta.


Hiukan pitäisi nyt motivoitua muutamaksi illaksi bensalinjojen ja sähköjen kanssa niin saisi taas myllyn käymään. Tekemistä ei nyt kauheasti edes olisi, mutta tällä etenemistahdilla saa nähdä koska leimataan.. Loppuviikko Mantorpissa, Juhannus luonnollisesti saaristossa eikä se loppukesäkään mikään väljä ole aikataulultaan. Toivottavasti ennen talvea. :rolleyes:

Alussa kutsuin tätä elämänkerta threadiksi. Tästä pala sitä puolta kun alkukesän yönä tallilla oltiin turhan tehokkaita. Vaikeita nuo lääkärit ku ei tikkaustakaan sanota tikkaukseks



Ja sitten aiheeseen ni päästään kertomaan niistä uusista palikoista!

Saabin jäähdyttimessähän oli erillinen paisuntasäiliö ja sen sijoittaminen tuonne konehuoneeseen tuntui hankalalta. Sinänsä ylimääräistä roinaahan sekin vain on, joten ulkonäkösyistä hain sitten us-partsilta Griffinin korkillisen jäähdyttimen. Saattaahan se jäähdytystehoakin hiukan parantaa..



Ettei Mikkolta loppuis hommat kesken niin piti sitten hiukan pätkiä putkia ja mutkia.



Hokkuspokkus ja simsalabim



Joku sitten taas pääsi aukomaan että ei ne letkunpätkät kestä kovia vesiputkia, joten kannakeaihio alkoi muodostumaan. Ruuvataan kaasuläpän pulttien alle.



Kojelauta ja ecu viriteltyinä paikoilleen. Ecun alle puuhasin tuollaisen alumiiniläpyskän mihin saa sitten ne moottorinohjauksen sähköt niputtaa kiinni kun siihen jaksaa ryhtyä.



Tänään sitten käytin huolellisesti nelisen tuntia kun tein puhaltimelle kiinnikkeet. Kai se itse puhallin täytyy niihin vielä kiinnittää, vaikka hyvin tuntuu pysyvän ihan kun kiristää vain nuo raudatkin..



Konehuone nykyään. Venakoppa ja imusarja ainakin vaihtavat väriä vielä.



Joskus on ihan kiva tulla töistä kotiin..



Paketista löytyy Driftworksin aarteita. Toimitus oli luvattua nopeampi ja tavara hyvin pakattu.



Ja sinnehän ne meni



Joku tarkka tietysti saattoi huomata, että on sinne ruuvailtu välijäähdytintäkin jo kiinni, jonka senkin hain siistimpää lookkia varten ja tietysti tulevan ahdinpäivityksen varalle. Turhahan sitä Saabin mallia olisi ollut enää sinne tunkea..

Takaiskareihin sorvailin pariviikkoa sitten shore 90 polyuretaanipuslat metalisella keskiholkilla. Jätin tuollaisen kauluksen siihen holkkiin, josko se hiukan tukisi tuota kiinnitystä eikä pultit olisi niin kovilla.





Takapää kun oli pyöriä vaille valmis, valmistui etupäähän palikoita. 5x120 -> 4x100 adapterit, joissa on jokainen pultti käytössä, eikä millään epäkeskopulttipalikkahökötyksellä ja keskittävä keskireikä tietenki.



Ja jarrut mahtuu. Sen verran ahdasta oli, ettei se 3mm paksu vannepaino saanut osua jarrusatulan kohdalle, eli siltä osin uusiks meni..



Puhaltimen termostaatti oli näppärästi m22x1.5 kierteellä ja alkuperäsessä paisarin letkun yhteessä oli 19mm reikä sisällä. 20mm terällä kairasin sen hiukan isommaksi, tein kierteen ja kappas kun tuli kaks kärpästä yhdellä iskulla. Tulppa ja termostaatti!



Keskiviikkona venytettiin falkeneita



Tänään sitte vuoden leijumisen jälkeen koppa makaa omilla tassuillaan.



Sähköhommat on ehkä hiukan yli puolenvälin, ahtoputket, yksi vesiputki ja imusarja/kaasuläppäpuolen näpertely puuttuu liikkumisesta. Onhan siinä tietty sitte kaikkea pientä vielä ihan riittävästi

Sähköpaneeli rupes keräämään roinaa kyytiinsä. Lisätty siirtopumpun ja flektin rele, sekä tietysti tarpeellisia sulakkeita ja paljon piuhaa. Vihdoinkin kun jaksoin oikeasti ruveta paneutumaan bemarin ja saabin sähkökaavioihin, löysin suuren osan tarvittavista varoitusvalojen ja checkpanelin johdoista, sekä vastaavuudet saabin sarjasta. Jos vaikka saisi edes osan kojelaudasta pimenemään kun auton starttaa.


Eteen tuli uudet hellan h4 umpiot välijäähyn ylösalaisen asennuksen takia ja onhan ne sinkkulamput aika hauskan näköiset ja hiukan poikkeavat muusta :think Uusissa umpioissa lasi oli hiukan pulleampi kuin orkkiksissa. Lampun runkoja piti siis muokata ettei tulisi mulkosilma efektiä. Saattoivat pienen mallauksen perusteella upota liikaakin, mutta helppohan tuonne on sitten vaikka nylonista sorvata sopivat fyllit väliin.


ja tietysti pitkän paikka pois. Näppärimmät varmaan arvaa että ne maalattin vielä mallauksen jälkeen.


Hiukan piti maskiinkin kairata tilaa coolerille. Mietinnän alla on, että pitäiskös tuo välijäähy maalata mustaksi tai ainakin sen päät. Itseä häiritsee tuo kiiltävyys maskin takana. Kuitenkin ajatus on näyttä joltain muulta kuin siltä abc:n civikkimieheltä jolla on maailman isoin välijäähy sinisillä silikoneilla melkein puskurin etupuolella ihan vaan että näyttäis ahdetulta. Itselleni mielenrauhan turvaamiseksi perustelen tuon ison välijäähyn sillä että se oli halpa ja sopivasti saatavilla ja saattaahan se koitua hyödylliseksi tulevan tehotavoitteen lähestyessä. Mä näistä mitään tiedä, teen vaan.


Sitten se imusarja/kaasuläppäongelma. Kiinasta halpa yleismallinen kaasuläppä tilaukseen ja heti paloiksi ja pätkiksi.


Hiukan mutkaa mallaillen. Harmi kun noita alumiinisia ei ihan hirveen jyrkkiä löydy.


Jyrsimestä putkahti adapteri imusarjan ja kaasuläpän väliin. Hemmetin näppärä ostos tuokin kapistus. Vähemmän käyttöä kuin sorvilla, mutta kun sitä tarvitaan niin ei menetetyt käteisvarat enää harmita.


osus ja uppos. Maalausta vaille valmis


Kun alumiinin hitsailuun päästiin, niin griffinin lähtö piti muuttaa vinosta suoraksi ja hiukan pienemmäksi. Mikko taas kiltisti hoisi homman kotiin.


Lisää puhtia piti ostaa kun halvalla sai. Taitaa mennä asennukseen vasta joskus hamassa tulevaisuudessa. Ei mitään hajua paljonko näissä on nuo toleranssit, mutta pituussuunnassa tässä hx35 ssa oli väljää noin 0.05mm ja uudessa hx40 superissa oli 0.04mm. Hyvä olla hyllyssä tommonenkin muistuttamassa tavoitteista.


Ja Toyotasta vaihdekepinkumi. Tämä oli tuottanutkin jo hiukan päänvaivaa, kun ei oikein kehittynyt visiota, millä tuon reiän asiallisesti tukkisi. Pakkilukko, joka on omegassa varsin massiivinen mötikkä kepin juuressa, koki valitettavasti kadotuksen, mutta tuon vaihteiston muutenkin huonolla eliniän odotuksella tuskin ehtii montaakertaa vahingossa vauhdista pakille ennen kuin siitä on jo muutenkin rattaista hampaat putoilleet.


Tallilla tehtiin hiukan muuttohommia ja samalla sitten rakentelin reilu 16 neliötä hyllytilaa. Ei paljon parempaa fiilistä löydy, kun se että on taas hyllyillä tilaa ja työkaluilla omat paikat.


Vanhakunnon intissä tehty mittaripaneelikin heräsi taas eloon. Lisäyksenä on tullut Innovaten lambda. Pitänee opetella että miten saa hyödynnettyä tuon kapeakaistaulostulon tuolle moottorinohjaukselle, vai saako..



Valot sain kytkettyä. Pieniä muutoksia tietysti piti tehdä, kun noissa hoonelosissahan ei saa pitkä ja lyhyt lanka lämmittää samaan aikaan, ihan rakenteellisista syistä. Rele väliin, niin jo rokkaa.




Suuntaus tietysti tekemättä, mutta kyllä sieltä nyt ainakin about oikea kuvio tulee


Aika siisti ainakin tällä puolella omasta mielestä. Jonkun pissapojansäiliön joutunee tuohon vielä virittelemään kun piuhat tulee valmiiksi seutuville. Tai sitten ryhdyn ahkeraksi ja johdotan sen johonkin piiloon. Sitä on aikaa miettiä kun koppa on maaleissa ja kone käy.


Kaasuläppä valmiina. Tänään sain kaasuvaijerin viriteltyä paikalleen ja toimintaan. Huomaa asentoanturin sovitelevy+tarvittavat korotusholkit. Ei ollut kiinanpojan tekele sopiva boschille. Tietääkö joku täällä muuten mitä eroa on kahdella boschin asentoanturilla. Toisen osa nro. loppuu 001 ja toisen 004? ysisatasessa on eri kuin ysitonnisessa.


Ahtoputket tein nyt ensiversioiksi ihan karusti raudasta. Liekkö sitten mielessä niin kova kiire testistartille vai opiskelijan budjettivaje kun ei voinut alumiinisia teettää. Suorempaan hitsailin vielä jälkimuistisena tyhjäkäynti-ilman letkun yhteen sekä imulämpöanturin paikan. 10x1,25 kierteellä


Jakkarat olis paikallaan. Pelkääjän vyönkiinnikkeet on vielä laittamatta. Pelkääjälle vois kai myöskin tehdä semmosesta pienikuvioisesta turkkilevystä jonkun jalkarampin ni on jotain mistä ottaa tukea. Pitää mitottaa se paikka sitten jonkun keskivertoihmisen mukaan, eikä tämmösen kaksmetrisen. Hiukan nyrpisteltiin kun ei kaveri ylettynyt kytkintä painamaan pohjaan asti.. (penkeissähän ei siis ole etäisyys säätöä, koska eihän sinne mahtunut kiskoja väliin kun ne piti asentaa niin alas että mahtuu täyspitkä ihmisruho istumaan kypärä päässä.)


Aika näppärästi nuo olkaremmit sopii tuonne poikkitukeen.


Kojelaudassa alkaa olla rensselit odottelemassa starttia. Plussa johtoihin pitää tehdä vielä liittimet tuohon ison plusjohdon päähän kun tulee kontista, ja asentaa nyt kirjekuoressa matkaava imulämpöanturi. Jos jonkun pulttien kireyskierroksen vielä kävisi niin saisi avaimesta vääntää. Öljyt, glykolit ja bensat on jo kyydissä.


Ja ennen ku joku kerkee taas huutelemaan et hei sul on ihan pölöt ahtolinjat ku ei sulla oo oikeeta ahdintakaan. Vastaan siihen että niin on ja näyttää typerältä omastakin mielestä. Saatan vielä muuttaa niitä, mutta yön pikkutunteina naputellut ebay tilaukset johtivat tälläkertaa tähän.



Vielä kysymys fiksuille: E36 napaan ei sovi E30 abs anturi, se on liian lyhyt, muuten passeli. E36 abs anturiin taasen menee kolme johdinta jotka ovat huomattavasti vieläpä ohuempia kuin E30 anturin kaksi johdinta. Vastaako jokin e36 anturin johdinpareista E30 anturin johtimia pulssin napaisuudeltaan, jännitteeltään ja muilta ominaisuuksiltaan siten että e30 abs boksi sitä ymmärtäisi vai löytyisikö sopiva anturi esim e34 korista? Onko joku muu kohdannut saman ja ratkaissut asian muuten kuin heittämällä aabeeässillä vesilintua?

Myönnän lipsuneeni kuvien laadussa kännykkäkameraan tässä ajanmyötä ja lupaan yrittää parantaa tapojani. Tästä jotain kuvasaastetta fiilistelystä johon tämä talli-ilta aikalailla upposi.










Jos olet tänne asti lukenut, ansaitset papukaijamerkin. Itse en olisi jaksanut Razz

Allekirjoituksen linkistä löytää lisää kuvia jos tämä ei vielä riittänyt Wink
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
Tikki-

avatar

Viestien lukumäärä : 529
Paikkakunta : Pälkäne

ViestiAihe: Vs: väizki: SaappiBemari ja muut murheenkryynit   Ke 19 Marras 2014 - 22:39

Uhh, hieno projekti!

Viimesissä kuvissa rupee näyttään jo seksikkäältä! bounce

Kai ulkokuori jää hopeeks?
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
ImaFinlanD

avatar

Viestien lukumäärä : 18
Paikkakunta : Jkl

ViestiAihe: Vs: väizki: SaappiBemari ja muut murheenkryynit   Ke 19 Marras 2014 - 22:43

Nyt on kyllä tekemisen meininki tässä rojektissa! Onko tehotavotteita olleskaa vai koitatko saaha vaa toimimaan? Shocked
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
Egiz



Viestien lukumäärä : 300
Paikkakunta : Kouvola

ViestiAihe: Vs: väizki: SaappiBemari ja muut murheenkryynit   Ke 19 Marras 2014 - 23:45

Ai perhana, täydellisyyttä Cool Hyvin sai tovin vierähtämään kun lukas läpi Very Happy
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
väizki

avatar

Viestien lukumäärä : 36
Paikkakunta : "Rymättylä hoods"
Muut : Rossin

ViestiAihe: Vs: väizki: SaappiBemari ja muut murheenkryynit   Ke 19 Marras 2014 - 23:45

Tikki- kirjoitti:
Uhh, hieno projekti!

Viimesissä kuvissa rupee näyttään jo seksikkäältä! bounce

Kai ulkokuori jää hopeeks?

Valkonen pytty on jo ostettu hyllyyn, mutta kun kattelin kaverin toukkaprokkista tossa joka maalattiin tumman harmaaks ni rupes sekin hiukan houkuttelemaan. Yksi ainoita asioita autoissa joista harvemmin pidän on hopea väri. Johonkin sopii, mutta tähän se ei mielestäni kuulu.

ImaFinlanD kirjoitti:
Nyt on kyllä tekemisen meininki tässä rojektissa! Onko tehotavotteita olleskaa vai koitatko saaha vaa toimimaan? Shocked

Siis tekniikallahan on jo koeajo suoritettu tossa ekassa korissa. Toimiva se on jo, nyt paljon vaan siistimistä ensimmäiseen versioon. Eka kesä mennään vakiokamoilla jotka riittää sinne 250hp nurkille ja tuossa hyllyssä tosiaan nököttää jo tuo holsetin hx35 seuraavaksi aktiviteetiksi kun tämä on kasassa ja leimattu ekan kerran. Sillä asetetaan tavoite riittävän matalalle niin on sitten varaa positiivisiin yllätyksiin Smile
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
tombbis

avatar

Viestien lukumäärä : 242
Paikkakunta : Oulu

ViestiAihe: Vs: väizki: SaappiBemari ja muut murheenkryynit   To 20 Marras 2014 - 2:08

Huhhuh, menihän siinä vähän aikaa lukasta läpitte, mutta kyllä kannatti Smile
Hienoa rakentelua!
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
mosse

avatar

Viestien lukumäärä : 1928
Paikkakunta : Joensuu

ViestiAihe: Vs: väizki: SaappiBemari ja muut murheenkryynit   To 20 Marras 2014 - 5:39

Kyllä tämä oli senverran mielenkiintoista pellepeloton-toimintaa että tämän mielellään luki ja jäi vielä olo että pitäis saada heti lisääkin.
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
kikarikoiso

avatar

Viestien lukumäärä : 387
Paikkakunta : Hämeenkyrö
Muut : talvipaska 190
Volvo244 r-sport turbo

Toijoda timangi

ViestiAihe: Vs: väizki: SaappiBemari ja muut murheenkryynit   To 20 Marras 2014 - 8:45

Aivan mahtava alotuspostaus! nää on tän fooruminparhautta! oikeesti rakennetut autot yksityiskohtasella kerronnalla muttei liian Smile
ja mitä väriin tulee ni uskon että hopea tai valkonen on molemmat yhtähyvän näköisiä vaihtoehtoja.
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
john_gleasy
CDLC.CO Founder
avatar

Viestien lukumäärä : 4014
Paikkakunta : Turku

ViestiAihe: Vs: väizki: SaappiBemari ja muut murheenkryynit   To 20 Marras 2014 - 11:47

Projektin mittavuuden, kerronnan ja yleisen tason vuoksi nakkasin sut Väiski Cremepuolelle. Keep it up! Tästä tulee komee kokonaisuus.

_____ _____ _____ _____
CDLC ✖️ Community
Save the squares.
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
Beris

avatar

Viestien lukumäärä : 309
Paikkakunta : Turku

ViestiAihe: Vs: väizki: SaappiBemari ja muut murheenkryynit   To 20 Marras 2014 - 13:11

HUH
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot http://www.flickr.com/photos/berisable/
toni
CDLC Mascot
avatar

Viestien lukumäärä : 4363
Paikkakunta : tku
Muut : CR250

ViestiAihe: Vs: väizki: SaappiBemari ja muut murheenkryynit   To 20 Marras 2014 - 13:18

Olinkin tästä jotain tornihuhuja kuullu, mut en ihan näin laajaa räpeltelyä osannu odottaa. Näyttää hyvältä.
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot http://www.tonikoli.com
Japrnoo

avatar

Viestien lukumäärä : 350
Paikkakunta : Helsinki
Muut : Fillareita

ViestiAihe: Vs: väizki: SaappiBemari ja muut murheenkryynit   To 20 Marras 2014 - 16:38

Tätä tuli just eilen lueskeltua BTCF:n puolelta, saatanan hyvä että vaihdot ton sedani korin farkkuun! Tästä ei voi tulla muutakuin hyvä!
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot http://vimeo.com/jarnojaakola
tulonenn

avatar

Viestien lukumäärä : 36
Paikkakunta : Turku
Muut : Ex Audi A4 1.8t Bertta Femma
Ex Audi A4 1.8t B7 farq

ViestiAihe: Vs: väizki: SaappiBemari ja muut murheenkryynit   To 20 Marras 2014 - 18:13

Jatkoa innolla odottaen Smile tästä tulee hävyttömän siistiä!
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
Kozonen

avatar

Viestien lukumäärä : 21
Paikkakunta : Lappeenranta

ViestiAihe: Vs: väizki: SaappiBemari ja muut murheenkryynit   To 20 Marras 2014 - 18:35

Oot pilannu hyvän kopan tuollasella kerettiläismoottorilla nönnönnööö... Wink Eipäsvaineskaan hienoo touhuamista !
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
Säm

avatar

Viestien lukumäärä : 182
Paikkakunta : Oulu

ViestiAihe: Vs: väizki: SaappiBemari ja muut murheenkryynit   To 20 Marras 2014 - 20:28

Nonii nyt enää vaa Saab 900 keulakonversio nii avot!

No ei vaa mukava katella tämmöstä perusteellista rakentamista missä ei mennä siitä "matalimmasta" kohdasta. Ja onneksi tosiaa vaihdoit ton kopan tähä farkkuu, nimittäin se iskee tosiaanki paremmin ku tuo edellinen koppa.
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
Mikk-

avatar

Viestien lukumäärä : 401
Paikkakunta : 21270

ViestiAihe: Vs: väizki: SaappiBemari ja muut murheenkryynit   To 20 Marras 2014 - 21:20

väizki kirjoitti:

Valkonen pytty on jo ostettu hyllyyn, mutta kun kattelin kaverin toukkaprokkista tossa joka maalattiin tumman harmaaks ni rupes sekin hiukan houkuttelemaan.

Saa käyttää mut ei oo pakkko heeeei Cool Onnea ja menestystä täälläkin, ikinä ei voi kumarrella liikaa!

...Ja ne kaaret...
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
väizki

avatar

Viestien lukumäärä : 36
Paikkakunta : "Rymättylä hoods"
Muut : Rossin

ViestiAihe: Vs: väizki: SaappiBemari ja muut murheenkryynit   To 20 Marras 2014 - 22:35

Kiitän kehuista ja kaikista mitkä sellaiseksi voi edes hyvällä tahdolla tulkita  Smile

Onhan tässä ollut hommaa ja vielä on.

john_gleasy kirjoitti:
Projektin mittavuuden, kerronnan ja yleisen tason vuoksi nakkasin sut Väiski Cremepuolelle. Keep it up! Tästä tulee komee kokonaisuus.

Arvostan Surprised  

Jossain välissä kun saan tästä vielä rykästyä niin teen varmaan tuohon alkuun jonkin yhteenvedon tähän astisista muutoksista ja osista jne. Vaatii hiukan luonnostelua ja muistelua..

Mikk- kirjoitti:
Saa käyttää mut ei oo pakkko heeeei Cool  Onnea ja menestystä täälläkin, ikinä ei voi kumarrella liikaa!

...Ja ne kaaret...

<3 Hirvee hinku olis kaariin itelläki, eiköhän ne vielä oo jossain kohtaa luvassa.

Ainiin ja että tähänkin saadaan editti -merkintä, niin jos jollain on vanhemman e36 korisen 2 napaisia etu abs antureita ylimääräisenä, niin tänne tarvitaan! Saahan niitä motonetistakin, mutta kun toiminnasta ei ole varmuutta niin ei viitsisi kokeilla osilla joilla ei ole palautusoikeutta..
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
G.T.S

avatar

Viestien lukumäärä : 213
Paikkakunta : Helsinki
Muut : Pari pösön fixiä kesärullailuun

ViestiAihe: Vs: väizki: SaappiBemari ja muut murheenkryynit   Pe 21 Marras 2014 - 0:57

Meni pari lasi punkkua et sai luettua läpi mut kannatti. Nostan hattua projektille ja odotellaan seuraavaa päivitystä.
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
Pellikka

avatar

Viestien lukumäärä : 407
Paikkakunta : Oulu
Muut : Pv

ViestiAihe: Vs: väizki: SaappiBemari ja muut murheenkryynit   Pe 21 Marras 2014 - 7:58

Aina hienoa kun joku jaksaa tehä näitä pellepelottoman yhistelmiä. Tsemppiä projektiin!

Innovatesta saat kapeakaistan ihan sujuvasti. Muistaakseni ei vaadi kuin johtojen liittämisen ja toimii. Itellä kolme kesää oli käytössä mittarina ja orkkisboksille meni kapeakaista.

Ps. Ei tosiaan kannata sitä hopeaa miettiä. Hopea on häpeä Razz
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
väizki

avatar

Viestien lukumäärä : 36
Paikkakunta : "Rymättylä hoods"
Muut : Rossin

ViestiAihe: Vs: väizki: SaappiBemari ja muut murheenkryynit   La 24 Tammi 2015 - 2:19

Hiukan on taas puuhattu. Aika homma noissa korin ja luukkujen pohjatöissä on ollut ja aikaa on uponnut. Toisaalta se edistymisen tunne jonka huomaa kun iso kasa osia vaihtaa väriä on melko palkitseva.

Takaluukussa oli hiukan paranneltavaa, eikä parempaa sattunut silmiin osumaan, jotenka tuosta tehtiin vielä pikku hitsailulla soiva peli.




Ovipahvejahan minulla ei tähän ollut, joten edellisessä työpaikassa päätin näppäränä poikana hyödyntää laser leikkuria ja kanttaria. Piirtelin siis solidworksillä kuvat etu ja taka ovipahveista ja toteutin visiot 1mm merialumiinista. Nyt on vihdoin aika mallailla ne paikoilleen ja odotettua pienemmillä viilailuilla niistä saatiin sopivat. Harmillisen herkkä vain tuo käsittelemätön alumiinipinta vaikka tyyliltään sopivaa race henkisyyttä ehkä luokin. Täytyy pohtia josko ne lakkaisi tai teippaisi/kalvottaisi paremman kulutuksenkeston toivossa..





ja valmiit palikat vintille odottamaan asennusta


Kylkiputki sen olla kuuluu! Vielä vailla siistimistä ja ympäryspeltiä, jonka turvin voi sitten hiukan kairata muovihelmaan vielä tilaa lämmölle .


Hydraulikäsijarru ahdisteli keskikonsolia, eli muovihitsailua ja epoksiliimaa hyödyntäen vanhasta hanskalokeron kattomuovista sai askarreltua vähällä vaivalla kätevän päädyn, muuten niin rumalle puukolla veistetylle vaalealle uretaanipinnalle


Pääasiassa lievää väkivaltaa ja välillä isoja pihtejä hyödyntämällä säästäväinen kaveri ottaa saabin abs boksin liittimestä pinnejä talteen myöhempiä liitoksia varten, joissa hydynnetään saabin(boschin) liitinrunkoja.


Ohjaustehostin kummitteli kostumalla ihan yrittämättä. Pikku stefajumppaa vielä siis tähän väliin.


Kaikkea hassua sitä tuleekin tilailtua..


Kiinnikkeet


Kyllä noi sähköt tosta vielä siistitään bounce


ja letkut. Mutta mallailu on onnistuneesti suoritettu ja nyt odotellaan että päästään asentamaan maalattuja osia.


Penkinkiinnikkeet menevät vielä uusiksi pedalboksin tuodessa polkimia hiukan lähemmäs kuskia.

Kun pedalboksi on lopullisesti paikallaan ja pakoputkeen on hitsuuteltu yksi V-band lisää voidaan itse auto ajaa kärrylle ja maalaukseen.

Vaikka moraalikäsitykseeni ei sovi äänien kalastelu, niin vinkkaampa silti että btcf:llä äänestetään foorumin kiinnostavinta projektia vuodelta 2014. Jos foorumilla olet, äänen voi käydä jättämässä mieleiselleen aiheelle täältä

Päivitellään taas kun saadaan jotain aikaan. Kesäksi ajoon Wink
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
Challenger-70

avatar

Viestien lukumäärä : 478
Paikkakunta : Oulu

ViestiAihe: Vs: väizki: SaappiBemari ja muut murheenkryynit   Ke 28 Tammi 2015 - 1:05

Luin otsikkoa ja ajattelin että ei jatkoon mutta jatkoin kuitenkin.Mielenkiintoinen rojekti ja melko pellepeloton meininkiä, hienoa!
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
Demon

avatar

Viestien lukumäärä : 338
Paikkakunta : Lahti city

ViestiAihe: Vs: väizki: SaappiBemari ja muut murheenkryynit   Ke 28 Tammi 2015 - 11:55

Aina kiva katsoa ja lukea kun pysyy sekä osataan käyttää työkaluja. Ja syntyy omavalmiste osia Smile
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
väizki

avatar

Viestien lukumäärä : 36
Paikkakunta : "Rymättylä hoods"
Muut : Rossin

ViestiAihe: Vs: väizki: SaappiBemari ja muut murheenkryynit   Ma 16 Maalis 2015 - 0:37

Joko se on aika raportoida tapahtumia bounce

Noh, pedalboksihan tuli siis letkutettua ja putkitettua. Ei ahdista ahtaus enää pakoputken kanssa


Sitten kun ilmaus koitti, koettiin myös pettymyksiä. Ei niinkään ilmauksen suhteen, mutta itse pedalboksin. Runko vääntyi jo ilmauksessa sitä polkiessa.


Reklamaatiosähköposti tulille eikä sekään nyt varsinaisesti tuottanut tulosta. Ensin ehdotettiin että tuote olisi kuljetuksessa vaurioitunut, mutta eihän se nyt asentaessa vielä tuollainen ollut. Seuraavaksi sitten ilmoitettiin että pedalbox kuuluu pultata kiinni tuosta takaseinästäänkin ja siihen kuuluu itse pultata tai hitsata vahvikelevy joita heidän verkkokaupastaan pitäisi saada ostettua. Ihan huviksi tarkistin asian eikä niitä siellä näkynyt. Myöskään minkään sortin asennusohjetta/ohjeistusta siitä että heidän tuotteensa eivät ole vielä valmiita käyttöön, vaan niitä pitäisi tosiaan itse hitsailemalla vielä vahvistaa. Kyllästyin asian kanssa painimiseen, eihän tuo vahvistus nyt hommana kovin kummoinen ole. Kiukuttaahan se kun puolen tonnia heittää euroja menemään ja sitä vastaan saa tällaista. Kukin voi tehdä omat johtopäätöksensä siitä, että kannattaako tällainen ostaa vai kenties sijoittaa parempaan. Omasta mielestä tästäkin tuli kieltämättä ihan kalu kun suoristi ja hiukan käytti luovuutta.


Seuraavaksi valmistui pakoputki ja äänimaailma oli kohtuullinen. Valitettavasti äänenlaatu on tasoa perunaPhone, mutta huomaahan tästä että se käy Laughing Höyry nousee hiljakkoin kääritystä kosteasta pakoputkikääreestä. Pitihän siinä muutama rinki sutia kesärenkailla lumiseen tallinpihaan samalla.. "koeajolla" havaittiin ongelmia kaarien ja kumien välillä. Mankelilla eivät enää venyneet ja camberia ei saanut enää lisättyä, koska vanne ottii jouseen kiinni. Siinä sitten pohtiessa totesin että iskaritornit tuli tehtyä liian ketuilleen ja eipä siihen mielenrauhan saavuttamiseen ollut enää muuta keinoa kuin tehdä uusiksi.

Elikkäst vanhat pois tieltä


Uutta heppaillen parempaan kohtaan. Yläpäät siirtyivät kukin noin 40mm sisemmäs








Johan sai camberit tappiin ja samalla ehkä tuli hiukan säädettyä korkeuttakin Twisted Evil

Vanhat lokarin kaarethan olivat aikalailla kasaan parsitut ja näin jälkiviisaana ainakin omasta mielestäni hiukan typerästi toteutetut.
Lensipä siinä sitten ajatus kaarien vaihdosta ilmoille ja jos ne kerran vaihtaa, miksei niitä korvaisi samantien korkeammilla prefaceliftin kaarilla ja vähän korjaisi sitä bemarien tyyppiongelmaa eritasolokeraista samaan kauppaan. Leikkaa liimaa..

Tästä havainnollistus asiaa tuntemattomille.






Hiano piuha piti tehdä läppärin ja ECUn välille..


Siinä sitten yhteyttä rakennellessa kun koneen lämpö lähestyi 90 astetta, antautui BMW:n vesiventtiili. Onneksi edullinen osa 227€ listahinnalla kl varaosasta sai minut vakuuttumaan siitä, että perinteinen palloventtiili riittää kesäautossa mainiosti. Etenkin kun (toivottavasti) ensitalvena original lämppäri joutuu väistymään turvakaarien tieltä, sijoitus uuteen venttiiliin olisi turha ja käytetty hajoaisi sekin kuitenkin joskus huonoon aikaan.

Vihdoin!


Pohjia hiotessa sen huomaa että aloittelija on edelleen aloittelija..


Tuosta väriä. Halpa=hyvä


Valmis tuote kotio


Ja sitten kasaamaan.
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
J4TOG

avatar

Viestien lukumäärä : 3147
Paikkakunta : Paimio
Muut : Ja Vespa <3

ViestiAihe: Vs: väizki: SaappiBemari ja muut murheenkryynit   Ma 16 Maalis 2015 - 18:32

Nam
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot http://www.j4tog.kuvat.fi/kuvat/
tonde

avatar

Viestien lukumäärä : 146
Paikkakunta : Joensuu
Muut : e39 rojekti

ViestiAihe: Vs: väizki: SaappiBemari ja muut murheenkryynit   Ti 17 Maalis 2015 - 8:16

Melekonen räiskäle tulossa Smile nuo vanteet häirittee jotenki itseä, ehkä siks et tää prokkis "ansaitsis" parempaa, kun kaikki tehään kuitenki viimesen päälle ni jotenki noi vanteet jättää semmosen halvan hintalapun jämän kokonaisuuteen, mutta tämä vain meikäläisen mielipide Smile
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
väizki

avatar

Viestien lukumäärä : 36
Paikkakunta : "Rymättylä hoods"
Muut : Rossin

ViestiAihe: Vs: väizki: SaappiBemari ja muut murheenkryynit   Ti 17 Maalis 2015 - 11:31

Jep, kaikilla saa ja täytyy olla oma mielipiteensä. Omani on puolestaan se, että en niinsanotusti anna hittojakaan siitä minkä merkkiset vanteet ovat jos ne näyttää hyvältä ja täten en aijo asialle mitään tehdä Very Happy Tiedän kyllä että tälläkin foorumilla hypen määrä olisi moninkertaistettu kun olisin ostanut aidot, mutta turha tämmöseen leikkikaluun on useemman kiloeuron vanteita ostaa kun kädet loppuu kuitenki kesken ja ne on ekana kesänä kanttarissa. Rolling Eyes

Edittinä vielä: siis onhan se silti niin että jos oikeesti tekee jotain vauhtivehjettä ni täytyyhän sillon kiekkojen olla riittävän kevyet ja suorat ja tasapainossa jne. Mutta tosiaan tää on tämmönen leikkikalu ni en oikeen jaksa motivoitua sijotukseen opiskelijan tuloilla. Oishan se tietty rouheeta ku vois leveillä aakkosbaarissa Cool


Viimeinen muokkaaja, väizki pvm Ma 6 Huhti 2015 - 18:04, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
Suutarinen_

avatar

Viestien lukumäärä : 176
Paikkakunta : Joensuu

ViestiAihe: Vs: väizki: SaappiBemari ja muut murheenkryynit   Ti 17 Maalis 2015 - 11:44

Eivät nuo vanteet tätä autoa rumenna, vaikka eivät aidot olekkaan. Helmi laite joka tapauksessa!
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
HAGE

avatar

Viestien lukumäärä : 137
Paikkakunta : turq
Muut : HD sportster 1200cc

ViestiAihe: Vs: väizki: SaappiBemari ja muut murheenkryynit   Ti 17 Maalis 2015 - 11:47

Hyvät noi vanteet on tähän ei muutakun kovaa ajoo vaan:D
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
oogoo



Viestien lukumäärä : 324

ViestiAihe: Vs: väizki: SaappiBemari ja muut murheenkryynit   Ti 17 Maalis 2015 - 16:16

"että en niinsanotusti anna vittujakaan siitä minkä merkkiset vanteet ovat jos ne näyttää hyvältä" Oon ihan samalla linjalla sun kanssas, vanteet sopii hyvin autoon. Tämmösiä topikkeja foorumille lisää, kunnon rankelua, riittävästi kuvia, riittävästi tekstiä ja autokin näyttää tosi lupaavalta.
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
 
väizki: SaappiBemari ja muut murheenkryynit
Takaisin alkuun 
Sivu 1 / 2Siirry sivulle : 1, 2  Seuraava
 Similar topics
-
» väizki: SaappiBemari ja muut murheenkryynit
» Passat 32B ja muut toosat.
» Myyntibongaukset+muut Ebay/nettivaraosalöydöt
» Myyntibongaukset+muut Ebay/nettivaraosalöydöt
» Myyntibongaukset+muut Ebay/nettivaraosalöydöt

Oikeudet tällä foorumilla:Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
CDLC.CO Forum :: BUILD THREADS :: Creme De La Creme-
Siirry: