test banner



 
PääsivuPääsivu  CDLC.COCDLC.CO  HakuHaku  KäyttäjälistaKäyttäjälista  RekisteröidyRekisteröidy  Kirjaudu sisään  
Jaa | 
 

 Möris: NenimousGarage JZ-E30

Siirry alas 
KirjoittajaViesti
Möris

avatar

Viestien lukumäärä : 13
Paikkakunta : Turku

ViestiAihe: Möris: NenimousGarage JZ-E30   Ti 11 Elo 2015 - 9:50

Terve!


Oon pitkään miettinyt että mulla saattaisi olla annettavaa tälle foorumille, ja sen edeltäjälle. Tunnen monia täältä varsinkin Turun suunnalta, ja aika ajoin käyn täällä kurkkimassa.

Pitkään mietin silti että miksipä tänne lähtisin mitään kirjoittelemaan.  Seuraavaksi mietin että miksipäs ei?  Pari kertaa aloitin kirjoittamisenkin, mutta hetken päästä deletoin kaiken pois.  Yksi syy oli ehkä se että sen aikainen ilmapiiri oli melko keskenkasvuisen oloinen. Ja toinen syy oli se, että en viitsi päästää käsistäni parin sanan juttua, vaan mieluummin käytän aikaa reilusti kun alan kirjoittamaan, ja toivon myös saavani jotain takaisin, ettei homma mene ihan yksinkirjoitteluksi.    

Täällä on nyt kuitenkin selvästi eri meininki mitä ennen, ja olen päättänyt "lähteä mukaan".  Hyvään suuntaan on homma kehittynyt täällä.


En ala sen enempää vanhoja kaivella, mutta autoja on tullu nypittyä, ja viimeisin S2002 on luultavasti aika monelle tuttu.




Tuosta autosta piti monesti juttua kirjoittaa, mutta tekemättä jäi. Noh, netissä on juttua jos kiinnostaa.

Se menneistä...


Tuon auton jälkeen oli suunta melko epävakaa. En osannut yhtään päättää että mitä tekisin seuraavaksi.   Autostahan oli jo alustavat kaupat sovittuna tuon kuvan ottohetkellä, joka on otettu Elmian messuilla keväällä. Terkut Porvooseen.   Tuohon viikonloppuun mennessä oli kuitenkin jo ehditty hankkia Toyotan 20V-moottori, johon olisi ehkä tarkoitus hankkia joku kiva kori projektiksi.   Rakentelusuuntaus oli enemmänkin asettunut päässä sleepper-henkiseksi, ja koppana pyöri mielessä Starlet tai Corolla.  


Sitten näin messuilla viereisessä aitauksessa LMR:n osastolla melkeen valmiin E30in 2JZ:lla, ja se löi aika lujaa alitajuntaan. Melkein tunti tuli juteltua mukavia auton omistajan, Viktor Mårtenssonin kanssa autosta. Sen jälkeen oli suunta näytetty aika selkeästi.  Yksi JDMBMW siis pitää tehdä vielä. Ja moottoriksi JZ. Nappasin vielä kuituiset driftingpenkit messuilta kainaloon tulevaa projektia ajatellen.


Sitten oli vielä kaksi vaihtoehtoa, E36 tai E30.  Päädyin jälkimmäiseen, koska sattui olemaan aika hyvä koppa tarjolla. Tämä laite oli vielä tuttu oman autoharrastuksen alkuajoilta, nopeaksi opetettu ja kyseistä autoa oli haviteltu pari kertaa aiemminkin.  Aiemmin ei vaan ollut mahdollisuutta sitä hankkia.  Nyt se oli myynnissä ilman tekniikkaa, joten pakko se oli ottaa.  Kyseessä siis vanhemman mallinen peltipuskuri-E30 zinnoberrot-punaisena.  



Auto siis haettiin kotiin, ja aika nopeaan tahtiin alettiin haalia palikoita, ja sovittaa niitä paikalleen.

Käyn aika suurpiirteisesti läpi jo tehdyt muutokset, ja keskitytään tuleviin sitten mahdollisesti vähän tarkemmin.  Kaivoin järkkärinkin jo naftaliinista, ja kävin ottamassa uudet kuvat projektista.   On vaan aika rajallisesti valoa tuolla mun tallissa.

Koneeksi on valikoitu 1JZ, joka tulee PMC-motorsportin adapterilla BMW:n ZF laatikon kanssa paikalleen.  Koneeseen on nakattu vähän rajummat nokat ja säädettävät pyörät, ja kaikki pultit on ARPpia. Perusmoottorin pitäisi riittää omiin tavoitteisiin. Tässä on ehditty jo sovittaa kone paikalleen, rakentaa koneenkorvat ja on tullut väännettyä pakosarja Borg&Warner ahtimelle. Kopassa on täyskaaret sisällä, ja sisustasta tulee olemaan toiminnallinen mutta kumminkin verhoiltu. Koppa on kaikin puolin orkkiskuosissa ja se taitaa jäädäkin melko koskemattomaksi. Tästä piti tulla sleepperi ja tämän piti jäädä vakiokorkeuteen mutta huomaan taas hierovani korkeutta kohdilleen.  Osin siksi, että tulevat jarrut ei mahdu alle 17-tuuman vanteeseen. Ja noin isolla vanteella se on pakko olla alempana.

Sen verran kompromissia joutuu tekemään että tähän ei ole tulossa ilma-alustaa ja paketti olisi tarkoitus täysin rakentaa niin ettei se häiritse kovaa ajamista käännöt tapissa. Ja auto saisi pysyä jollain tasolla sleepperikuosissa. Ainakin näillä näkymin... Kaikki on silti tarkoitus hieroa esittelykuntoiseksi, mutta en ole silti mikään "saranoiden alta kiillottelija" vaan käytän omasta mielestä järkevän määrän energiaa työkohteisiin. Se on riittänyt tähän asti ja saa riittää jatkossakin.

Katsotaan sitten että miten tässä projektissa onnistutaan. Sanotaan niin että rima on aika korkealla tuon nollakakkosen jälkeen. Kaveri sanoi muutama viikko sitten että sulla on isot saappaat täytettävänä. Mä vaan tokaisin siihen että onneksi ne on omat ja sopivat. Wink















Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot http://www.nenifab.com
EMSIVU

avatar

Viestien lukumäärä : 7
Muut : zx10r

ViestiAihe: Vs: Möris: NenimousGarage JZ-E30   Ti 11 Elo 2015 - 10:19

Peukku peltipuskureille Smile hyvältä kuulostaa suunnitelmat.
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
Juhi

avatar

Viestien lukumäärä : 1554
Paikkakunta : Vantaa

ViestiAihe: Vs: Möris: NenimousGarage JZ-E30   Ti 11 Elo 2015 - 20:55

Tätä on seurattu syystäkin puimuri-forumilla uutterasti.

Edellinen laitos oli järisyttävän upea (niinkuin sanoit, rima on korkealla) ja tämä näyttää erittäin lupaavalta, moottorivalinnasta plussaa. Tykkään sun tyylistä!
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot http://juhi.kuvat.fi
Möris

avatar

Viestien lukumäärä : 13
Paikkakunta : Turku

ViestiAihe: Vs: Möris: NenimousGarage JZ-E30   Su 16 Elo 2015 - 22:32

Kiitti.  Cool


Vanne- jarrupolitiikkaa ja oletettua korkeutta hierottu kohilleen. Vanteena 8x17 BMW style 65. Mä tykkään tästä stuukista näillä kiekoilla. Kumiksi tulis varmaan 35-40sarjalaista.

Saattaa olla pitkä tie vielä edessä. Tällä hetkellä loogisin mielessä oleva toteutustapa on iskaritornien nosto jo olemassa oleville pitkille GAZin takacoileille ja takatukivarsien kiinnityspisteiden nosto apurungossa useamman sentin ylöspäin, paremman geometrian ja sitä kautta vetopidon toivossa.

Etujarrulevy E46 M3 325x28 / Takajarrulevy E38 750i  328x20.  Jarrusatulat tulee Porschesta, ne vaan ei ole vielä tontille tupsahtanut, joten ei ole mallailtu paikoilleenkaan. Odotellaan saapuvaksi ensi viikolla.





Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot http://www.nenifab.com
niko
CDLC.CO Founder
avatar

Viestien lukumäärä : 1515
Paikkakunta : Turku

ViestiAihe: Vs: Möris: NenimousGarage JZ-E30   Ke 19 Elo 2015 - 10:04

Tätä tekemistä on ilo seurata. Huomaa että muutoksille on annettu aikaa ja kaikki on loppuun asti mietitty. Nollakakkosen tavoin odotukset ovat kyllä korkealla. Etenemistä odotellessa.

_____ _____ _____ _____
From Stanceworks forum kirjoitti:
This community's name is Creme de la Creme because after I saw all of their cars i CREME'D myself...
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot http://www.cdlc.co/shop
Möris

avatar

Viestien lukumäärä : 13
Paikkakunta : Turku

ViestiAihe: Vs: Möris: NenimousGarage JZ-E30   Ke 19 Elo 2015 - 15:54

niko kirjoitti:
Tätä tekemistä on ilo seurata. Huomaa että muutoksille on annettu aikaa ja kaikki on loppuun asti mietitty. Nollakakkosen tavoin odotukset ovat kyllä korkealla. Etenemistä odotellessa.


Kiitokset.

Vaikka välillä ratkaisut ja päätökset tulee nopeastikin, muutokset yritetään silti ajatella loppuun asti ja kokonaisuuteen sopivana, välttäen pahempia ylilyöntejä.



Jarrut on onnistuneesti mahdutettu vanteiden sisään, ja suunniteltu jarrupolitiikka tuntuisi olevan mahdollinen.  Eli autoon tulee Porsche Cayenne 955sen 6- ja 4-mäntäiset puristimet, jotka on melko fyysiset. Nuo satulat on tarkoitettu 18" vanteelle, mutta menee nippanappa 17" sisään kun levyksi valitsee parikymmentä milliä pienemmän kuin Porschessa.





Mitäs laitetaan satuloiden väriksi, mielipiteitä?
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot http://www.nenifab.com
mamu

avatar

Viestien lukumäärä : 264
Paikkakunta : Lahti
Muut : Escort

ViestiAihe: Vs: Möris: NenimousGarage JZ-E30   Ke 19 Elo 2015 - 17:03

Möris kirjoitti:
Mitäs laitetaan satuloiden väriksi, mielipiteitä?

Eiks hillitty musta tai hopea oliskin hyvä?
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot http://picasaweb.google.com/114721189784222323833
Jok3la

avatar

Viestien lukumäärä : 828
Paikkakunta : Kokkola

ViestiAihe: Vs: Möris: NenimousGarage JZ-E30   Ke 19 Elo 2015 - 17:11

Tuo hopea voisi sopia jos vanteet olisi toisen väriset. Korin väri voi olla hieno tai sitten ei ja musta piilottaa koko satulan.. Onneks ei tarvi ite päättää. Very Happy

Täytyy kyllä sanoa, että hienon näköistä tekemistä.
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
Möris

avatar

Viestien lukumäärä : 13
Paikkakunta : Turku

ViestiAihe: Vs: Möris: NenimousGarage JZ-E30   La 5 Syys 2015 - 9:53

Samanlaisia pohdintoja täälläkin suoritettu satuloiden ja vanteen värin suhteen, ilman selkeää lopputulosta.  

No ehtiihän tuota miettiä, ja siistit ne on noinkin.

Sen sijaan, viime aikoina on keskitytty valmistumisen kannalta välttämättömien asioiden tekemiseen, eli tekniikkaan. No, on siinä vähän vähemmän tarpeellistakin tullut puuhattua, mistä voitaisiinkin vaikka aloittaa.

Pakoputkelle päätin paikan hantin puolen takakyljestä.



 Saan näppylöitä sellasista kohtisuoraan sivulle osoittavista putkenaukoista jossa on popniitattu rosterilätkä ympärillä. Ei oo oikeen tämän auton juttu. Showmiehenä halusin sen kuitenkin tuonne viedä, niin tein sen noin että se osoittaa "taaksepäin" ja kylkeen ei myöskään tule mitään 100metrin päähän näkyvää lämpölevyä. Koitetaan saada lämpö kuriin muilla keinoin.  Martelius tuohon jo ohjeet antoikin. Olin muita tarvikkeita hakemassa, niin tuli tuo homma kysyttyä samalla. Luonnollisesti auton sisälle tulee tunneli missä tuo putki on sisällä, eli se on täysin eristetty ohjaamosta.


Sain viimeinkin vaihdelaatikon noudettua ja nostettua alustavasti paikalleen. Laatikko on mallia BMW ZF 320Z. Eli ihan peruslaatikko, mutta kestää aika rajuja vääntöjä. Näitä saa myöskin yhden Toyotan R154sen hinnalla viisi, niin muutos on perusteltu. Lisäksi nyt on sitten lohkosta taaksepäin kaikki tuttua ja "suoraan sopivaa" BMW-tekniikkaa.


Vaihdelaatikon puute onkin jarruttanut tekniikan loppusovitusta ja moottorin ympärillä olevien osien sommittelua. Nyt päästiin vihdoin jatkamaan niitä...

Aloittaen mielenkiintoisimmasta, eli ahtimesta.  


Borg&Warnerin pakolaippa muutettiin ensitöiksi normaalille 3,5" V-bandille.

Pakopesä sorviin kiinni ja kaulus sorvaamalla pantaan sopivaksi.



Jenkeistä olis löytynyt ahtimeen suoraan sopivaa lähtöä mutta lähes sopiva panta löytyi Marteliukselta hyllystä, niin päätettiin muuttaa ahdin tutulle systeemille.

Sitten lastut ja purseet pois ja komeus takaisin nippuun.  3,5" downpipe tulikin normaalista ysikympin mutkasta ihan lyhentämällä. Pantakin kiristyi normaalisti eli muokkaus tuntuis onnistuneen.



Imusarjaan hitsaili Raision Jäähdytin sovitelaipan kolmen tuuman kaasuläpälle.



Lopuksi saatiin vielä askarreltua kylmän puolen ahtoputki hitsauksia vaille valmiiksi.  


Sikkikoneella vielä kaulukset päihin.



Tällaisessa vaiheessa siis ollaan nyt.  Paraikaa odotellaan hukkaporttia, dumppia ja paria puuttuvaa silikonikurvia saapuvaksi maailmalta. Sitten sais tehtyä putkityöt loppuun. Tekniikka olis sitä myöden sovitettu ja sen sais purkaa pois tieltä ja aloittaa konehuoneen siistintähommat. Ensin tulee kyllä varmaan keskityttyä alustahommiin ja kytkin/vauhtipyöräpaketin toimivaksi saattamiseen.

Sellaisia puuhia.
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot http://www.nenifab.com
Möris

avatar

Viestien lukumäärä : 13
Paikkakunta : Turku

ViestiAihe: Vs: Möris: NenimousGarage JZ-E30   Pe 25 Syys 2015 - 20:10

Hommat etenee.






Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot http://www.nenifab.com
micke_



Viestien lukumäärä : 1086
Paikkakunta : Siuntio
Muut :



ViestiAihe: Vs: Möris: NenimousGarage JZ-E30   Pe 25 Syys 2015 - 20:40

Style66 oli mun mielestä kivemmat, jääkö noi an-liittimet sirkusväreihin vai vaihtuuko vielä mustaksi? Varsin mukava paketti tulossa Exclamation
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
jzomega



Viestien lukumäärä : 2

ViestiAihe: Vs: Möris: NenimousGarage JZ-E30   Pe 25 Syys 2015 - 22:28

miten meinasit ratkaista kytkin ja vauhtipyörä ongelman?
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
Möris

avatar

Viestien lukumäärä : 13
Paikkakunta : Turku

ViestiAihe: Vs: Möris: NenimousGarage JZ-E30   La 26 Syys 2015 - 11:02

Liittimet vaihtuu mustiin.

Style66set ei olis mahtunut eteen millää noilla jarruilla. Vannehommat saattaa hyvinkin elää vielä tulevaisuudessa, mutta mennään toistaiseksi noilla. Vedän ehkä mustaksi nuo.


Kytkimeksi tulee SRE-765 asetelma ja vauhtipyöräksi teräksestä sorvattu. BMW:n vauhtipyörä menee JZ-moottoriin myöskin bolt-on. Joten pyörän voi sorvata täysin bemarin spekseillä mutta tehdä siitä vain pidemmän. Ja keskelle pyörää istutetaan silmälaakeri. Kytkinakseli kun ei enää riitä kampiakselille asti.
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot http://www.nenifab.com
jzomega



Viestien lukumäärä : 2

ViestiAihe: Vs: Möris: NenimousGarage JZ-E30   La 26 Syys 2015 - 14:18

tilaatko vauhtipyörän pmc motorsportilta vai tekeekö joku suomessa sen? hinta?
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
Möris

avatar

Viestien lukumäärä : 13
Paikkakunta : Turku

ViestiAihe: Vs: Möris: NenimousGarage JZ-E30   La 26 Syys 2015 - 14:31

PMC:lläkin taitaa olla jo joku toteutus mutta en muista mille kytkimelle. Mulla on itsellä yksi BMW:n kaksoismassapyörän paksuudella tehty teräspyörä. Sillä meinasin ensin koittaa. Se olisi ihannetilanne koska pyörään ei tarvitsisi kuin laakeri istuttaa ja tuollaista saa valmiinakin. Mutta se paksuus on siinä ja siinä... en ole vielä päässyt testaamaan.

Ja jos sen pyörän paksuus ei riitä, sorvaan paksumman pyörän itse.
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot http://www.nenifab.com
 
Möris: NenimousGarage JZ-E30
Takaisin alkuun 
Sivu 1 / 1
 Similar topics
-
» Möris: NenimousGarage JZ-E30

Oikeudet tällä foorumilla:Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
CDLC.CO Forum :: BUILD THREADS :: Builds & Introductions-
Siirry: