test banner



 
PääsivuPääsivu  CDLC.COCDLC.CO  HakuHaku  KäyttäjälistaKäyttäjälista  RekisteröidyRekisteröidy  Kirjaudu sisään  

Jaa | 
 

 Taza-: BMW 2002

Siirry alas 
KirjoittajaViesti
Taza-

avatar

Viestien lukumäärä : 125
Paikkakunta : Järvenpää

ViestiAihe: Taza-: BMW 2002   Ke 9 Marras 2016 - 21:31

Tän auton tarina sai alkunsa vuonna 2014 kun luovuin entisestä harrasteautostani Nissan 200sx S14a:ta. N. vuoden verran auto odotteli rakentamisen aloittamista. Nyt sitä on tullut tehtyä enemmän ja vähemmän. Tässä vähän specksejä siitä mitä tuleman pitää.

Kyseessä siis vuoden -74 BMW 2002. Autohan tullaan tekemään yleisenä leikkikaluna niin kadulle kuin radallekkin.

To do list:
-Kaikki ruosteiden korjaus
-Turvakaaret
-E30 coilover alusta
-E30 perämurikka
-Hammastanko ohjaus simpukan tilalle
-Levyjarrut joka nurkkaan. Näillä näkymin 240 turbo Volvon satuloilla.
-Kaiken ylimääräisen karsiminen. Bensa ja jarrulinjat uusiksi turvatankin kanssa.
-Koko johtosarjan tekeminen itse
-2002 Turbon korisarja
-Moottori valinta on hiukan vielä epäselvä laitanko sinne vapari M10 vai jotain ahdistettua moottoria.
-Varaosa autoksi ostin pikkulamppuisen 1602 Bemarin. Tästä otetaan taakse pyöreät valot ja eteen tulee myös sitten pienemmät munuaiset ja rautaiset munuaisen ympärys riteliköt


Tälläsenä se tuli mulle. Turbon levikkeet ja etuspoileri siinä oli,mutta lopulta selvisi että koko auto oli kitillä ja uretaanilla. Joku siitä oli ruosteita "korjannut" mutta ne joutuu uudestaan käymään läpi vielä.


Mm. levikkeiden ja korin kaarien väliin oli runsaasti laitetu uretaania. Murto osa kaikesta kitti/uretaani kikkailusta.


Etuspoileri niitattu ja sen jälkeen siloitettu kitillä. Kitin alta paljastu myös että keulapelti oli kolaroitu. Siksi siis ostin pikkulamppuisen korin mistä saan ehjän keulapellin.



Takakyljessä kromisten puskureiden upotukset oli kitattu kokonaan umpeen.


Varaosa auto. Mätää siinäkin on mutta paljon käytettävää osaa saa siitäkin.


Hyvä tässä vanhassa saksalaisessa on se että uutta peltiä saa muussakin muodossa kuin metritavarana.


Korimankelin rakennus oli oikeastaan pakollinen.


Muutamia kuvia miten ruosteet oli korjattu aikasemmilla omistajilla.




Lattia näyttää tässä kuvassa liiankin hyvältä. Tosiaan sinne oli hartsilla kittiä apua käyttäen laitettu levyjä ruosteiden ja ilmanotto räppänien päälle.


Ruosteiden korjaamista. Etupyöräkoteloiden sisältä en löytänyt kuvia korjauksista mutta konehuoneen puolelta olinkin sitten ottanut.. scratch






Konehuoneeseen tein tommosen vähän siistimmän pellin. Projektin jatkoa ajatellen tein myös sikkikoneen ja tässä oli hyvä harjoitus kappale. Sikkikoneen sorvaustöistä vastaa foorumiltakin tuttu aakki.





Runkopalkkeihin vedin 3mm vahvike pellin päälle. Samalla sorvasin tommoset 8mm kierteellä olevat hitsattavat kierre insertit. Runkopalkkiin saa nyt panssarin kiinni. Helmat ja lattialevyt vaihdoin myös samalla.




Ruostehommat pohjan ja konehuoneen osalta on tehty. Vedin konehuoneeseen ja pohjaan pohjavärin pintaan ja tein tommosen rullakon millä pystyn koko autoa helpommin siirtelemään. Kuvista huomaa että tilaa ei hirveän monelle autolle tallissa ole joten se helpottaa siinäkin hommassa.






Uudet pyöräkotelot vääntelen myös kun tekemisen makuun on päästy. Samalla takaiskareiden yläpään saa muokattua alustalle sopivalle korkeudelle ja oikean laisen kiinnityksen kerralla kunnolla.


Etukelkka takakelkka ja tukivarret puhallettuna puhtaaksi. Seuraavaksi tukivarsien vahvistus,hammastangon kiinnikkeiden tekeminen, e30 perän sovitus ja takakelkkaan teen epäkeskopulteilla camber ja toe säätö mahdollisuuden.


Kuva vielä pikaisella kokeilulla turbon puskurilla,levikkeillä ja 1602 nokkapellillä


Pävitellään kun jotain tapahtuu, sitten kun tapahtuu.
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
Ju$e

avatar

Viestien lukumäärä : 154
Paikkakunta : Rovaniemi
Muut : DR650 smoto
IQ600rr

ViestiAihe: Vs: Taza-: BMW 2002   Ke 9 Marras 2016 - 22:57

Hyvän näköstä tekemistä ja suunnitelmat kuullostaa hyvältä Cool vanhat bemarit lämmittää aina mieltä ja on hienoa nähä että joku näitä pelastaa
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
Nicepro

avatar

Viestien lukumäärä : 20
Paikkakunta : Lahti

ViestiAihe: Vs: Taza-: BMW 2002   Ke 9 Marras 2016 - 23:03

Jos ahdettua m10 osaa olet vailla niin kaverilla ois paksuja m10 lohkoja ja ainakin yks asiallinen 8vena kansi joka rakennettu turbokäyttöön.
Myös muuta tilpehööriä taitaa vielä olla m10 koneeseen jäljellä.
Ja mitä projektiisi tulee niin turbollahan tämä täytyy varustaa Wink
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
Masuli

avatar

Viestien lukumäärä : 348
Paikkakunta : Tampere

ViestiAihe: Vs: Taza-: BMW 2002   To 10 Marras 2016 - 12:51

Joku rääkyvä vapari tuplilla. Tai vielä parempi, läppärungot.

Kivaa tekemistä, vastaavanlaisia projekteja sais olla enemmänkin täällä!
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
zmuli

avatar

Viestien lukumäärä : 748
Paikkakunta : Pori

ViestiAihe: Vs: Taza-: BMW 2002   To 10 Marras 2016 - 21:21

Tässä on taas sitä oikeeta tekemisen meininkiä! Pakko tykätä!
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
Mikael

avatar

Viestien lukumäärä : 150
Paikkakunta : Masku

ViestiAihe: Vs: Taza-: BMW 2002   To 10 Marras 2016 - 21:48

Hyvännäköstä jälkeä, harmittaa etten omaan tilannut noita uusia lattiapeltejä vaan väänsin itse. Smile

Jos vaparina pidät niin itse laittaisin japsitekniikkaa, 3SGE, SR20DE tms..
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
ahtopaine

avatar

Viestien lukumäärä : 15

ViestiAihe: Vs: Taza-: BMW 2002   Su 13 Marras 2016 - 11:41

FB.ssä Race Romutorilla oli s14 kansia/koneita myynnissä, kai semmonen tähän kävis...
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
Nicepro

avatar

Viestien lukumäärä : 20
Paikkakunta : Lahti

ViestiAihe: Vs: Taza-: BMW 2002   Su 13 Marras 2016 - 20:28

ahtopaine kirjoitti:
FB.ssä Race Romutorilla oli s14 kansia/koneita myynnissä, kai semmonen tähän kävis...
Meinaat varmaan virtalan riston kiihdytysbemun vanhoja koneita,niissä ainakin on potenttiaalia liikuttaa nollakakkosta varsin mukavasti..
Ainakin itsellä 02nen 1000hv s14 motilla antaa melko hauskan kyydin joten suosittelen! Very Happy
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
ahtopaine

avatar

Viestien lukumäärä : 15

ViestiAihe: Vs: Taza-: BMW 2002   Ma 14 Marras 2016 - 9:36

Nicepro kirjoitti:
ahtopaine kirjoitti:
FB.ssä Race Romutorilla oli s14 kansia/koneita myynnissä, kai semmonen tähän kävis...
Meinaat varmaan virtalan riston kiihdytysbemun vanhoja koneita,niissä ainakin on potenttiaalia liikuttaa nollakakkosta varsin mukavasti..
Ainakin itsellä 02nen 1000hv s14 motilla antaa melko hauskan kyydin joten suosittelen! Very Happy
Just niitä.
Joka tapauksessa tälläsiä projekteja on aina mukava seurata!
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
Taza-

avatar

Viestien lukumäärä : 125
Paikkakunta : Järvenpää

ViestiAihe: Vs: Taza-: BMW 2002   Ti 15 Marras 2016 - 20:32

Kiitos palautteesta. Veikkaan että 1000hp S14 moottoria sinne tuskin tulee  Very Happy  Very Happy  S14 moottori on käynyt vaparina mielessä yhtälailla kun M10 tiukkana vaparina tosin S2000 Hondankin moottori on käynyt mielessä. Tällä hetkellä mitään niistä ei sinne tule.

Viime viikolla sain E30 bemarin D2 street alustan coilover takapäällä. Tänään kävin tekemässä takapyöräkoteloita ja huomenna pääseekin iskaritornia taakse tekemään.

Laitoin testi mielessä takakelkan kiinni ja sovitin samalla vähän tolppaa ja vanteita mitkä ostin. Eli pari SSR Formula Mesh vanteita koossa 15x9 ET-27. Vähän mietitytti osto vaiheessa jo että mahtuuko vai ei. Enkä oikeastaan tiedä mahtuuko ne nyttenkään niin miten haluaisin. Tuntuu että kuvissa 15" näyttää isolta koriin. Mietin funtsin kelaan mitä teen noitten kanssa.


Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
Taza-

avatar

Viestien lukumäärä : 125
Paikkakunta : Järvenpää

ViestiAihe: Vs: Taza-: BMW 2002   Pe 6 Tammi 2017 - 14:55

Aina jotain on tullu tehtyä nyt on saatu jotain näkyvää aikaseks niin päivitelläänpä.

Eli työn alla on ollut pyöräkotelot,iskaritornit, e30 perän sovitus. Alustaksihan tähän tuli e30 D2 Street coilover takapäällä. Pyöräkotelot piti uudestaan tehdä joka tapauksessa joten tolpat sai istumaan samalla vaivalla.





Sisäpuolelta. Takareunassa toi kolmion muotoinen pala saattaa vielä lähteä pois. Katsotaan kun loppu lattiaa tulee tehtyä ja tankin kiinnikkeet tehtyä mikä on niiden kohtalo.



Seuraavaksi oli vuorossa perän sovitus. Ostin e36 (ilmeisesti TYP168) perän ja siitä oli tarkoitus ottaa pelkästään takakansi e30 perään (ilmeisesti TYP188). e36 perässä on tuplakiinnike takana joten siksi tämä toimenpide.

Ylhäällä- e36 perä
Keskellä- e30 Perä
Alhana- e10 perä


Tein jigin samalla tapaa kun Nenimous Garagen Toni omaan 1502 aikoinaan.

Eli E10 perä kardaanin laipasta kiinni takakelkkaan. Kun jigi oli hitsattu kiinni takakelkkaan leikkasin vanhan perän kannatin raudat pois.


E30 perä kardaaninlaipasta kiinni. Sivuttais suunnassa suoraksi ja uusia kiinnikkeitä tekemään.




e36 perälevy kävi muuten suoraan, mutta täytyy hitsata yksi lisä kulma siihen.


Sitten sovitin teik poikkipalkin pyöräkotelosta pyöräkoteloon ja siihen perän kiinnitykset 5mm levystä. Tästä jäi kuva ottamatta.


Jatketaan päivittämistä kun taas saadaan jotain näkyvää aikaseks.
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
topiz



Viestien lukumäärä : 33
Paikkakunta : Rovaniemi

ViestiAihe: Vs: Taza-: BMW 2002   Pe 6 Tammi 2017 - 16:34

Hyvännäköstä tekemistä kyllä ja kiinnostava projekti pitkästä aikaa. Täältä kans ääni vapari tekniikalle.. Smile
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
Mualari

avatar

Viestien lukumäärä : 79
Paikkakunta : Iisalmi

ViestiAihe: Vs: Taza-: BMW 2002   La 7 Tammi 2017 - 14:40

oikein hyvännäköistä ja pätevää rakentelua! ei voi tulla kun hyvä! bounce
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
Taza-

avatar

Viestien lukumäärä : 125
Paikkakunta : Järvenpää

ViestiAihe: Vs: Taza-: BMW 2002   La 4 Maalis 2017 - 20:11

On taas saatu jotain näkyvää aikaan niin päivitellään.

Uutta peltiosaa Saksasta.


Pikkulamppunen peräpelti.


Vanha isolamppunen peräpelti. Se alkoikin olemaan vaihtokunnossa..


Uus pelti istu hyvin paikoilleen niin kuin kaikki Wallotneschistä tilatut peltiosat. Takahelmojen asennuksesta en kuvia muistanut ottaa.


Sitten aloin pyöräkoteloitten väliin tekemään lattiaa ja itse konttiin myös. Konttiin tulee turvatankki niin vedin profiiliputkesta tankin kohdalle kannatin raudat mihkä sitten tein itselattian kiinni.


Tankin kohdalle tuleva levy upotuksineen. Hitsuuttelin kasaan ja laitoin pari vahvikeuraa lopuksi.


Valmis kontti. Seuraavaks vedän pohjavärin pintaan ja kaikki saumat korikitillä mitkä sen vaativat.





Tankin kanssa.



Pohjasta.


Seuraavaksi vähän tukivarsien vahvistelua, camber ja auraus epäkeskokikaleiden asennus. Sitten voikin jarrut takapäähän askarrella. Päivitetään kun saa jotain näkyvää taas aikaseks.

Jos joltain löytyy pikkuset 02 takalamput niin eikun viestiä tulemaan.
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
john_gleasy
CDLC.CO Founder
avatar

Viestien lukumäärä : 4014
Paikkakunta : Turku

ViestiAihe: Vs: Taza-: BMW 2002   Ma 6 Maalis 2017 - 10:48

Kunpa omatkin peltitaidot ois näillä leveleillä. Hienoa työtä!

_____ _____ _____ _____
CDLC ✖️ Community
Save the squares.
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
|777|

avatar

Viestien lukumäärä : 159
Muut : Kadett D '83
Rekord C '69
Buell XB9SX Lightning '05

ViestiAihe: Vs: Taza-: BMW 2002   Ti 7 Maalis 2017 - 9:09

Mukavasti tottelee pelti miestä Cool
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
Jok3la

avatar

Viestien lukumäärä : 828
Paikkakunta : Kokkola

ViestiAihe: Vs: Taza-: BMW 2002   Ti 7 Maalis 2017 - 9:58

On kyllä hienoa jälkeä. Aina mukavaa seurata tämmöistä oikeaa tekemistä, eikä vaan sitä alustan ruuvaamista ja vanteiden vaihtoa.
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
Mikael

avatar

Viestien lukumäärä : 150
Paikkakunta : Masku

ViestiAihe: Vs: Taza-: BMW 2002   Ti 7 Maalis 2017 - 11:28

Jep, erittäin hyvää kakkaa. Omaanki himotellut tota pikkulamppusta peräpeltiä. Smile
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
Japrnoo

avatar

Viestien lukumäärä : 352
Paikkakunta : Helsinki
Muut : Fillareita

ViestiAihe: Vs: Taza-: BMW 2002   Ti 21 Maalis 2017 - 6:41

john_gleasy kirjoitti:
Kunpa omatkin peltitaidot ois näillä leveleillä. Hienoa työtä!

Komppaan, erittäin hyvännäköstä puuhastelua! Jatkoa odotellessa.
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot http://vimeo.com/jarnojaakola
Taza-

avatar

Viestien lukumäärä : 125
Paikkakunta : Järvenpää

ViestiAihe: Vs: Taza-: BMW 2002   La 7 Loka 2017 - 19:54

Kiitos palautteesta.

Edellisestä päivityksestä kulunut vaatimattomat puoli vuotta.

Nenimous Garagen Toni toteutti siististi rakentamansa S2002 putkikeulan ja sen muotoilun. Lähdin toteuttamaan samalla tyylillä omaan autooni täysin irtiruuvattavaa putkikeulaa.

Kiinnitys tapahtuu neljästä kulmasta.




Sen jälkeen kun runko oli valmis hyväksi todettu sikki kone käteen ja peltiä työstämään. Pellit kiinnitin pistehitsein ja viimeistelen koriliimalla lopuksi.






Takatukivarret vahvistelin.


Foorumilta tuttu Aakki koneisti mulle takapäähän epäkesko kikaleet millä saa aurausta ja camberia säädettyä takapäästä. Ne hitsailin kelkkaan kiinni, pulteiksi ostin e46 epäkeskopultit.




Ohjaus oli tarkoitus päivittää vakio simpukka ohjauksesta hammastankoon. Hammastangon asentamisen pääsi harjoittelemaan kahteen kertaan. Nimimerkillä jos rattia kääntää oikealle renkaat kääntyy vasemmalle. Hammastangoksi tuli DX Corollasta lainattu.



Hammastanko täytyi asentaa niin lähelle apurunkoa kun mahdollista. Tämän seurauksena etutukivarsien paikka täytyi muuttaa ja tukivarret tehdä itse uusiksi.

Kuvia vakioripustuksesta:



Itsetehty tukivarsi


Sitten tein vielä uudet pitkittäis tukivarret


Kokonaiskuva ripustuksesta ja hammastangosta


Kokonaiskuva alhaaltapäin. Tukivarsi on nyt siirretty apurungon tuohon hahloon missä on vakionakin tuollainen holkki.


Tukivarsi hommat puljailtu ja muutama sovituskuva uusien vanteiden kanssa.

Vanteiden speksit 15x8 ja 15x9 ET oli jossain -25 hujakoilla.




Ois siistii päästä rullaa tolla korkeudella mutta jää varmaan haaveeksi kun semislicksit aattelin alle pyöräyttää. Päivitellään taas kun jotain päivittämisen arvoista tapahtuu.
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
Sponsored content




ViestiAihe: Vs: Taza-: BMW 2002   

Takaisin alkuun Siirry alas
 
Taza-: BMW 2002
Takaisin alkuun 
Sivu 1 / 1

Oikeudet tällä foorumilla:Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
CDLC.CO Forum :: BUILD THREADS :: Builds & Introductions-
Siirry: