test banner



 
PääsivuPääsivu  CDLC.COCDLC.CO  HakuHaku  KäyttäjälistaKäyttäjälista  RekisteröidyRekisteröidy  Kirjaudu sisään  
Jaa | 
 

 Sawo: Volvo 760

Siirry alas 
KirjoittajaViesti
Sawo



Viestien lukumäärä : 555
Paikkakunta : Iden
Muut : AT250
EE82

ViestiAihe: Sawo: Volvo 760   Ti 8 Elo 2017 - 11:38

Jokohan tuota uskaltautuisi tännekin hieman tarinoimaan.

Volvon kanssa yhteinen taipale alkoi jo vuonna 2010, kun tuli puoli-ilmaiseksi saatua tämmöinen oman aikakautensa "ökyvolvo".

Speksilistaa:
-Volvo 760 GLE 1988
-B280F (2.8l V6)
-AW71 (perus kivikautinen automaatti)
-Varusteita perus sähkölasit x4, kattoluukku, autom.ilmastointi(tosin kompura puuttuu) jne.

Heti talvella 2010-2011 ennen ajokortti-ikää tuli remontoitua taka-akselille kaikki puslat, hiekkapuhallettua ja maalattua kaikki palikat sieltä.
Kesällä 2011 tuli ensimmäinen "alusta ja vanteet"-versio, perus rälläkkäjouset lyhennetyillä iskareilla ja mersun 16" kaivonkansilla.




Kesä 2011 menikin suunnilleen noilla kuvioilla, sitten 2011-2012 oli tarkoitus perehtyä hieman tekniikkaan jonka remontissa lopunviimein venähtikin aina kevääseen 2013 saakka. Oli HIEMAN vaikeuksia löytää osia tuohon jumalmoottoriin jota B280F:ksi tai Pervoksi kutsutaan. Osa laakereista, tiivisteistä ja jakopäänosista täytyi teettää tai menivät tehdastilauksiin yli puolen vuoden toimitusajoilla.
Samassa moottoritilan ulkonäköä koitettiin parannella maalaamalla moottorin osia.



Samoihin aikoihin vanteet vaihtuivat Pontiac Trans-Amin vanteisiin, koko pysyi edelleen samana 16x8".
Samaan syssyyn myös karmeat vihreät plyysipenkit vaihtuivat tummanpunaisiin nahkapenkkeihin ja harmaat rikkinäiset ovipahvit ehjempiin mustiin.
Muistaakseni myös korkeutta hienosäädettiin rälläkällä.





Syksyllä taas auto seisontaan ja itse armeijanharmaisiin vuodeksi. Auto taas lopulta seisoikin motivaatiopulan vuoksi kevääseen 2015 saakka.
Tämän vuoden seisokin aikana tuli vaihdettua tuulilasi uuteen ja samalla tyttöystävä verhoili katon uudestaan pilarien verhoilua vastaavaksi.



Samaan konkurssiin investoin vihdoin "kunnon" alustan, etupäähän tuli BC-Racingin setti hiukan jäykemmillä jousilla ja takapäähän BC:n säädettävät iskarit volvon omilla jousilla joka on osoittautunut todella huonoksi. Mutta erillisjousitetun perän vuoksi tähän ei ole oikein valmiita settejä tarjolla.

Nyt alettiin omasta mielestä jo rueta olemaan hieman sielläpäin.





Kesä kurvailtiin taas ja eikun talveksi talliin ja uutta keksimään.
Vanteet vaihtoon, alkoi 16" tökkimään ja leveämpää piti saada. Löysin mukamas halvalla 2-osaiset Rialin F1:set Virosta. Nämä osoittautuivatkin sitten lopulta ihan paskoiksi ja sai laittaa rahaa ostohinnan verran lisää että niistä sai edes siedettävät...

2016 keväällä tulikin sitten kutsua tampereelle messuhalliin näytille Hotrod&Rock Showhun VRCF:n osastolle ja piti maalipinnallekkin jotain keksiä. Raakasti vaan vesihionta ja myllyä ja tulihan siitä siedettävä, toki kaikki miljoona lommoa yms paistaa nyt selvästi.





Kesä kurvailtiin kaikenmaailman tekniikkamurheiden kanssa painiessa ja Rialitkin alkoi jo puolessa kesässä tökkimään. Tälläkin foorumilla vaikuttava mualari sai oman harrasteautonsa myytyä ja häneltä jäi ylimääräiseksi "sopivilla" spekseillä vanteet.

Ei muutakun Rialit myyntiin ja kädet syvälle taskuun.


Auto hyvissä ajoin talliin ja ihmettelemään että milläs ihmeellä noi tonne uppoaa

Keskiöt vaihdettiin edestä taakse päittäin ja näin saatiin takavannetta hieman sisemmäs ja etusta ulommas.

Vitusti tunkkaamista ja sovittamista ja todettiin että kyllä ne sinne sopii. Renkaat päälle ja todettiin että ei se ihan niin helpolla meekkään.
Etupäässä riitti kun muokkasi iskarin yläkiinnitystä että sai lisää negatiivista camberia ja rälläköi pyöräkoteloista hieman tavaraa pois.

KLIKS

Takana joutui pokkauksen rälläköiman poikittaissuunnassa auki ja mankeloimaan todella paljon. Lopulta mankeloin liikaa ja kaaret menivät aivan kynnöspelloksi, mutta vihdoin ja viimein 11" leveä vanne sopi pyörimään hankaamatta.

KLIKS

Ei auttanut muutakuin korjata kitillä se minkä pelti heittää. Tarkoituksena selvitä vaan tää yksi kesä, tyyliin moni kakku päältä kaunis jne...

KLIKS

KLIKS

Samalla tuli hommattua jenkkimallin etuvilkut ja poistettua pesureiden reijät ajovalojen alapuolella olevista listoista.

Auto saatiin lopunviimein vapuksi ajoon, vaikka suuren osan talvesta vaivasi taas kerran motivaatiopulan poikanen.





Sitten tuli käytyä hieman kiertelemässä tapahtumia, ensimmäisenä Backwoods Cruising Kajaanissa.


(c) Arttemi

Ja sen perään CDLC Bigmeet.


(c) Arttemi

Tällä reissulla mureni kuskinpuolelta takakaaresta pakkelit Keuruulle, paikattiin ammattimaisesti foorumin tarralla "väliaikasesti".

Ja sitten vielä Kalis Kuopiossa.


(c)JT Media/Jape


(c)JT Media/Jape

Tälle kesää onkin saanut pitkästä aikaa vaan ajella ja tää onkin toimittanut käyttöauton virkaa hyvästi.



Tän hetkiset muutokset pähkinänkuoressa;

Ulkokuori
-Usa-vilkut
-Ajovalojen pesurit ja niiden reijät poistettu
-Vanteet OZ Breyton 17x9,5" ja 17x11"
-Renkaat Sailun 195/40-17 ja Kumho 22/35-17

Tekniikka ja alusta
-BC-Racing BR, edessä täydellinen setti. Takana BC:n iskarit ja omat jouset lyhennettyinä
-Tekniikka läpikäyty, laakeroitu ja rengastettu
-Perus pakoputkiviritteinen (Ilman katteja ja suoremmalla putkistolla)

Eli perus Autotuningin vanteet ja alusta-settiä Very Happy

Ensi talvellekin on jo suunnitelmia valmiina, isoimpana varmaankin takakaarien uudelleen rakennus ja koko roskan ylimaalaus. Myös takapään iskari/jousipaketti täytyy saada vihdoin ja viimein kuntoon jotta saa fitmentin hierottua kohdalleen ilman pelkoa siitä että vanne hakkaa kaaret paskaksi.
Etupäässä tekis mieli hiukan levittää vannetta ja kääntää camberia lisää pakkaselle jotta tasapainottuisi takapään kanssa josta sitä ei voi kääntää pystympään.

Hups, tulipahan pitkä postaus vähästä Embarassed Noh, siivoillaan kuvia yms pois ja pienempään muotoon jos siltä alkaa tuntumaan.
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
Sawo



Viestien lukumäärä : 555
Paikkakunta : Iden
Muut : AT250
EE82

ViestiAihe: Vs: Sawo: Volvo 760   To 19 Huhti 2018 - 9:03

Enpähän ihan ensimmäisenä osannu täältä puolen alkaa ettimään topikkia pitkän tauon jälkeen Very Happy

Kiitokset vaan nostosta!

Tuli tuossa loppukesästä tosiaan ostettua omakotitalo, jotenka syksyllä/alkutalvesta ei ollut vapaa-ajan ongelmia vaan kaikki vähäinenkin vapaa meni remppahommissa. Oli se perinteinen motivaation puutoskin syksyllä, joten Volvo sai vaan pölyttyä tallissa ja odotella parempia aikoja...

Joskus tuossa helmikuussa sitten sain itseäni niskasta kiinni, kun kaverit olivat kettuilleet ja potkineen persuksille tarpeeksi ja tilasin alvadilta takakaaren korjauspalat. Ajatuksena oli nämä hitsuutella vanhojen tilalle, ja levittää pellillä nämä.

Käyttäjä mualari on ollut pääpiruna näissä kaarenlevityspuuhissa, ite oon ihmetelly vieressä ja viikolla mun työreissujen aikaan mualari on värkänny tän kans, kun on vaan joutanut.


Sitten ei muutakun kaveri hommiin ja laikka laulamaan.
Vänkärinpuolelle kerittiin heppailla korjauspala kiinni ja laikata kaari auki pituussuunnassa ja loveta pystysuunnassa, kunnes humalaisen päähänpistona tuli jotta nuohan etulokareiden kaaret on aika liki takakaarien malliset mutta leveämmät.

No ei muutakun tuumasta toimeen, ja korjauspalasta kaariosa pois ja lokarista uusi tilalle.




Vänkärinpuolella tehtiin paljon turhaa työtä, ja vielä enemmän se vaikeuttaa pohjatöiden yms tekoa.
Kuskinpuolelta tosiaan sitten leikattiin takaposkesta vain kaariosa irti ja etuloksusta korvaava tilalle.


Sisälokarit laikattiin rajulla kädellä, jotenka tuossa kaaren kohdalla on nykyään vain tuo pintapelti. Näin saatiin tarvittavat millit lisätilaa.

Noita etuloksujenkin palasia joutui vielä mankelilla pakottamaan, jotta saatiin tuo 11" levee pyörä sukeltamaan kaaren sisälle ilman osumia Cool





Sitten vaan pirusti koritinaa ja karkeesti muotoja hakemaan. Ja kyllähän niitä sieltä alkoi löytymäänkin.

Seuraavaksi aloteltiin iki-ihania kittipuuhia:silent:





Nyt aletaan olemaan siinä tilanteessa, että autosta on purettu puskurit, valot, spoileri, kaikki listat sivuikkunoiden kromilistoja ja vesikourujen kromilistoja vaille irti, ovenkahvat jne. Ovet on vielä paikallaan, kuten myös luukut. Nuo paikallaan olevat luukut meneekin kierrätykseen ja tuosta purkuautosta tulee suoremmat tilalle.

Maalarin metsästys on käynnissä, yhdeltä "tuttavalta" jo tiedustelin, mutta sieltä tuli niin pöyristyttävän kova tarjous (vajaa 5k€), että jatketaan vielä metsästystä. Tänään kävi toinen maalari autoa katsomassa, ja aikoi viimeistään alkuviikosta palata asiaan hinta-arvion kera.

Takakaarien oikominen alkaa olla siinä vaiheessa, jotta multa ja kaverilta loppuu tietotaito kesken ja kaikki levitetty kitti löytyykin sitten pölynä lattialta Very Happy

Talven aikaan tuli hommattua myös Volvo 960 tarkoitetut GAZin coiloverit taakse sumujen saarilta. Nää kävi paikoilleen, kun vanhoista nivoista otti alakiinnikkeet ja yläholkkia hioi kapeammaksi. Näihin täytyy vielä hommata jäykemmät ja himpun lyhyemmät jouset näiden nykyisten 300lbs tilalle.


Jämille oli tarkotus saada valmista, mutta saas nähdä kuinka käy Rolling Eyes
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
Juipp1



Viestien lukumäärä : 170
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Muut : Ex MB S211

ViestiAihe: Vs: Sawo: Volvo 760   Ke 25 Huhti 2018 - 9:45

Rohkeesti vaan hiomaan pahimmat kitit pois. sitten levität hiontamaalia ja jatkat hiomista, välillä vähän lisää kittiä ja taas maalia ja taas hiotaan ja hiotaan Very Happy Kyllä se siitä suttaantuu. Aika suoraa peltiä niin hiontatukea käyttää
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
Sawo



Viestien lukumäärä : 555
Paikkakunta : Iden
Muut : AT250
EE82

ViestiAihe: Vs: Sawo: Volvo 760   Pe 27 Huhti 2018 - 8:44

Juipp1 kirjoitti:
Rohkeesti vaan hiomaan pahimmat kitit pois. sitten levität hiontamaalia ja jatkat hiomista, välillä vähän lisää kittiä ja taas maalia ja taas hiotaan ja hiotaan Very Happy Kyllä se siitä suttaantuu. Aika suoraa peltiä niin hiontatukea käyttää
Suoraa, mutta silti joka suuntaan kaarevaa pintaa Laughing
Joo, kyllä oli tarkotus saada suunnilleen suoraks ainakin noi takakaaret, hinkatkoot sitte maalaamossa loput. Onpahan sit ainakin joku muu ketä syyttää Very Happy
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
Sawo



Viestien lukumäärä : 555
Paikkakunta : Iden
Muut : AT250
EE82

ViestiAihe: Vs: Sawo: Volvo 760   To 5 Heinä 2018 - 21:16

Jahas, eipähän ihan hommat oo edenny sitä tahtia, mitä talvella ajatteli ja suunnitteli.
Kaarien/pohjatöiden tekijäkin vaihtui tuossa lennosta, kun mualarilla rupesi loppumaan viikosta tunnit kesken kun piti omaa autoaankin välillä tehdä.
Sain houkuteltua Stigun tekemään pohjat loppuun, ja Juusohan aloittikin hommat ajelemalla lamellilla paikat pellille, kun ei ollut tyytyväinen Iiron työnjälkeen Very Happy



Aloitettiin vähän niinkuin puhtaalta pöydältä ja vänkärinpuolella jouduttiin aukomaan tuo kaari uudestaan kyljestä ja ovenkantista jotta saatiin tuo raputus häipymään.
Sitten Juuso veteli uudet tinat saumoihin ja isompiin heittoihin, ja eikun kittaamaan, hiomaan, kittaamaan ja hiomaan jnejnejne.



Kuskinpuolella riitti, kun hioi tinat ja kitit pois ja sisäpuolelta vänkäsi lommoja suorempaan. Sama homma sinnekkin sitten, että uudet tinat niskaan ja kittiä pöllyyttämään.

Sisälokareiden puolelle tuli pellille hiottujen kohtien ja hitsisaumojen päälle kerros epoksia pensselillä, ja Sika 221 tiivistämään saumat. Tähän päälle oli tarkoitus vielä sutia kierros epoksia ja sitten jotain maalintapaista ja kerros spraymassaa.




Eilen sai Juuso hierottua nuo takakyljet siihen kuntoon, että pääsi suihkimaan epoksia ja hinkkaväriä pintaan. Epoksia tuli kerros kaikkialle, mistä on hiottu paljaalle pellille ja hiomaväri sitten noihin takaposkiin.












Näillä näkymin sunnuntaina käy Juuso vielä hieromassa noita kaaria sen mitä tarvii ja maanantai-tiistai-keskiviikko akselilla pitäs auto kelkkoa Lapinlahdelle maalaamolle. Elokuun alusta olisi pari viikkoa kesälomaa, niin jospa auton saisi maalattuna silloin takaisin ja pääsisi kasaamaan.
Pahoittelut vielä suttuisista kännykkäräpsyistä ja kuvatulvasta Rolling Eyes
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
 
Sawo: Volvo 760
Takaisin alkuun 
Sivu 1 / 1
 Similar topics
-
» Sawo: Volvo 760
» Volvo 242 -77
» Jonaksen Volvo 460
» Masuli: Volvo 960 '91 (ex 740)
» Slamit.net - Iso valikoima VOLVO maskeja

Oikeudet tällä foorumilla:Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
CDLC.CO Forum :: BUILD THREADS :: Creme De La Creme-
Siirry: