test banner



 
PääsivuPääsivu  CDLC.COCDLC.CO  HakuHaku  KäyttäjälistaKäyttäjälista  RekisteröidyRekisteröidy  Kirjaudu sisään  

Jaa | 
 

 l00mis: BMW E30 #MTECH1 -86

Siirry alas 
KirjoittajaViesti
l00mis

avatar

Viestien lukumäärä : 16
Paikkakunta : Turku

ViestiAihe: l00mis: BMW E30 #MTECH1 -86   Ke 20 Joulu 2017 - 18:52

Foorumille kirjoittelu omasta autosta on ollut jo kauan mielessä niin, jos sitä nyt saisi aikaiseksi pienen painostuksen jälkeen hiukan kerrottua muiden iloksi tai suruksi jotain. Very Happy

Koko hommahan alkoi jo 2012, kun kortin saatuani oli kiire saada auto alle. Nettiautoa selaillessa löytyi siihen aikaan ja omaan budjettiin sopiva projekti silmään. Kyseessä oli vuoden 1986 BMW E30 320i. Autohan on sitä vanhemman kaliiberin kolmekymppiä eli pre-facelift peltipuskureilla. Nykyään, kun miettii niin oli se aivan hirveä aihio, mutta siitä lähdettiin pakertamaan autoa eteenpäin. Kilometrejä mittarissa oli noin 280 tkm. Autossa oli siis voimanlähteenä "vaikuttava" M20B20 suora kutonen manuaali askilla.  Autolla tuli hiukan kilometrejä ja siinä korjailtiin muutamia pikku vikoja, kuten vuotavaa bensatankkia yms. ennen kuin homma lähti niin sanotusti "hieman" lapasesta. Siihen aikaan olin vielä ammattikoulussa kori puolella valmistumassa peltisepäksi ja joku lopputyö piti keksiä. Päätin siis tehdä lopputyön tästä ostamastani kaunokaisesta. Suunnitelmaksi muodostui siis auton kokonaisvaltainen entisöinti restomod- tyylillä. Koulussa oli tarkoitus saada kori, kuntoon ja tuoda sen jälkeen takaisin tallille ja pakertaa siellä loppuun.

Auto on tällä hetkellä "valmistunut", mutta pieniä modauksia on luvassa vielä tulevaisuudessa. Tässä hieman Speksejä autosta tällä hetkellä. Kerrotaan ensin pitkä tarina, että mitä tähän mennessä tapahtunut autolle ja jatketaan sitten tulevaisuuden muutosten kanssa.  Piti tiiviisti kirjoittaa, mutta tulihan sille pituutta koittakaa kestää.

Kori

-       Täysin läpikäyty kori. Ruostesuojattu sekä pohja massattu 3M:n kiveniskumassalla.
- Uusi alkuperäinen hiekkapelti, uudet alkuperäiset lokasuojat.
- Jäykisteet edessä ja takana
- Alkuperäinen bmw mtech 1 korisarja. (Etu- ja takapuskuri, helmalevikkeet )
- Uusi tuuli- ja takalasi
- Kaikki listat maalattu satin mustaksi
- Ylimaalattu kauttaaltaan valkoisella BMW:n alkuperäisellä alpinweiss II vesivärillä. Päällä 2k-
  kirkaslakka.
- Vesihiottu sekä
kiillotettu, suojana Nanolex Si3HD pinnoite.  

Sisusta
- E30 sport- penkit (uudelleen verhoiltu aidolla nahalla ja custom- tikkauksella)
- Takapenkit niskatuella
- Keskikonsoli verhoiltu myös samalla nahalla sekä uusi alcantara pussi ja nahkainen msport
       nuppi. Käsijarrun pussi alcantara sekä nuppi nahkaa.
- Ovipahvit verhoiltu nahalla ja samalla tikkauksella  
- Virheetön kojetaulu sekä lattiaverhoilu, joka käyty läpi perusteellisesti.
- Uusi, musta kankainen kattoverhoilu
- Tuning -mallin msport polkimet
- Mtech sport -ratti, jossa alcantaraa ja nahkaa
- Uudet alkuperäiset BMW:n kangas lattiamatot
- Pioneerin soitin ja 4x pioneerin kaiuttimet. Lasiantenni takalasissa

Vanteet ja renkaat:
- Oz Racing Futura takovanteet koossa 8,5” x 17, 9,5”x17. Täysin kunnostetut.
- Vanteet maalattu 2k- maalilla. Päällä hopeaa, sisäosat mustalla. Takana uudet lipat.
- Uudet pyöränpultit, joissa myöskin lukkopultit
- Uudet Nankang NS-2 Renkaat (205/40 R17 sekä 215/40 R17)
Alusta ja jarrut
- Kaikki alustan osat hiekkapuhallettu, pohjamaalattu sekä maalattu kiiltävän mustalla 2k
      maalilla.
- BC Racing BR säädettävät coiloverit.
- Kaikki puslat sekä nivelet uusia (Powerflex)
- Uudet pyöränlaakerit
- Vakio jarrut, joissa kaikki uutta. (levyt, palat, männät, letkut, putket)
- E34 525i jarrutehostin ja E34 pääsylinteri
- Edessä vanneadapteri

Tekniikka ja voimansiirto
- M50B25 TU- single vanos moottori.
- Kulutusosat uusittu
- Rosterinen peltipakosarja. Pakoputki 2.5 tuuman custom putkisto kahdella vaimentimella, jossa siistit päät.
- Uusi akku takakontissa
- Uusi polttoainetankki, täyttöputki, bensapumppu, bensalinjat.
- Kaikki nesteet uutta
- Uusi E36 M50 ilmastoidun mallin jäähdytin
- Laatikko M50zf.
- Kardaani E30 320i lyhennetty, joka tasapainotettu ja nivelet uusittu.
- Perä E30 Typ188
- E34 525i ilmastoinnin kompressori
- Uusi tarvike flekti , parrel-flow kondensaattori, kuivain, painekytkin
- Autossa toimiva ilmastointi R-134a aineella.
- Sisätilan kenno uusi

Mutta, palataan aikaan jollain auto saatiin ensimmäistä kertaa tontille.  

Tässä sitä rapeaa osto kuntoa.








Melkoisen rapea ja kauhea tapaus.  Very Happy Noh, homma lähti kovalla innolla käyntiin. Laitoin koko auton leviäksi lukuunottamatta akseleita helpomman siirtelyn vuoksi.




Purun jälkeen auto kuljetettiin koululle, jossa pääsi tekemään peltitöitä apinan raivolla. (Pahoittelen etukäteen muutamia huonolaatuisia kännykkäkuvia.) Korin pesun jälkeen raapimaan äänieristeitä pois sekä korjailemaan ruosteita.





Akkukotelon ympärys meni kokonaan uusiksi. Vanha pistehitseistä pois, alapuoli kuntoon ja korjauspala tilalle.



Molemmat helmat vaihtuivat myöskin uusiin. Vanhoissa oli kamala alustamassa seka alareunassa huomattavaa kukkaa, joten menivät vaihtoon. Sama homma näille, pisteistä auki, alapuoli kuntoon ja uusi korjauspala tilalle.

Omatekoisia korjauspaloja tuli tehtyä takakontin ympäristöön iskaritorneihin, tuulilasin alareunaan, korin jousilautasiin, kuskin ja hanttarin jalkatilaan.







Luukut eivät olleet parhaimmassa mahdollisessa kunnossa. Kuskin ovi oli alareunasta mätä sekä 20cm mittainen dentti. Päätin kuitenkin siitäkin leipoa oven kasaan. 5h vasaralla ja vastimella klommon naputtelua ja saihan siitä kohtalaisen aikaiseksi. Alareunaan kanttasin kokomatkalta uuden peltisiivun. Muista luukuista riitti oikeastaan pintaruosteiden poisto, karhennus ja epoksi sekä pohjamaali niskaan. Konepellin hioin pellille kiveniskujen takia.





Pohjamaaleissa.



Väriksi tuli siis bemarin oma valkoinen alpinweiss, siksi vaaleaa pohjamaalia.

Keulalle eksyi uusi hiekkapelti, kun vanha oli sen verran surkeassa hapessa. Myöskin uudet alkuperäiset lokasuojat (ilman sivuvilkkuja) helpottivat pohjien tekoa huomattavasti.



Luukkujen pohjamaalauksen jälkeen jatkoin korin parissa kovaa tahtia. Pohjaan tein muutamia ruostekorjauksia, poistin antennin reiän sekä aloitin valmistelut ensimmäistä pohjamaalikerrosta varten.



Kun kaikki epätasaisuudet oli saatu kitattua valmiiksi sekä ruosteet korjattua, oli aika vetää ensimmäinen kerros pohjamaalia. Paljaisiin peltikohtiin tuli epoksi ja sitten paksu kerrros hinkkiväriä.











Tässäkohtaa sai taas hieman puhtia painaa täyttä häkää eteenpäin. BTCF-foorumilta löysin alkuperäisen Mtech-1 etu-ja takapuskurin. Nämä olivat ennen olleet ralliautossa kiinni, joten pohjia sai niihinkin kunnolla hinkata. Etupuskurin alareuna oli hieman halki, jonka liimasin kasaan 3M:n liimalla.


Etupuskuri väreissä

Sitten niitä pohjia hinkattiinkin yötäpäivää, kunnes sai pinnat siihen kuntoon, että kehtaa lähteä vesiväriä levittelmään.



Takapuskurin alaosaan päällemaalattavat kiveniskumassat.



Vihdoin pääsin levittämään vesiväriä sekä 2k-lakkaa.



Maalaus onnistui ihan hyvin ensimmäiseksi ylimaalaukseksi. Kattoon olisi voinut laskea hiukan enemmän lakkaa, mutta onneksi sieltä saatiin epätasaisuudet pois vesihionnalla ja kiillotuksella.





Fiilis oli hyvä, kun työnsi korin pihalle. Cool Pohjan puhdistuksen jälkeen sinne tuli vielä tuore kerros mustaa kiveniskumassaa. Koteloihin tungin myöskin litratolkulla kotelosuojaa.



Kun luukut ja kori oli väreissä niin auto pakattiin takaisin trailerille ja auto takaisin tallille kasausta odottelemaan. Auto saatiin turvallisesti kotitalliin, josta se pääsi suoraan pukeille. Ensimmäisenä lähti akselit irti, jotka vaativat vakavaa kunnostusta.





Takapäässä oli rumpujarrut, jotka heivattiin ensitöiksi romulavalle ja tilalle tuli foorumilta levyjarrullisen kynkät.





Kun akselit oli saatu revittyä autosta irti, oli aika purkaa ne osiin ja hiekkapuhaltaa puhtaaksi. Puslat lähti kivasti polttamalla pois.



Takapään apurunkoa aloitettu puhaltamaan. Kyllä sieltä pintaruosteen alta löytyi terveet akselit (ihme kyllä). Hiekkapuhalluksen jälkeen hitsailin säätölätkät apurunkoon camber ja auraus säädöille. Hitsailujen jälkeen alle epoksi ja 2k-kiiltävä musta.



Alustaksi valikoitui tälläkin foorumilla tuttu BC racing BR. Vanha tolppa piti poikkaista olka-akselista ja hitsata uusi tolppa juureen kiinni.





Valmista etutolppaa.



Sitten saikin alustan osien jälkeen tilailla isomman läjän uusia puslia,etupään tukivarret, niveliä, jarruosia yms. Kaikki vanhat pultit vaihtui uusiin. Puslat ovat mallia powerflex. Vakaajat pysyivät (ainakin toistaiseksi ) vakio paksuudessa. Romujen saavuttua kotiin pääsin kasaamaan akselit ja asentelemaan.
Tässä hieman etupäätä saatu läjään. Hammastangolle tein myös täyden huollon ja raidepäät sekä suojakumit vaihtuivat samalla uusiin.







Tässä koko taka-akseli kasattuna. Vetareissa uudet kumit ja rasvat. Perä tässä vielä typ168, joka vaihtunut isompaan 188:iin tänä vuonna.

Ja paikallaan.


Jarrut löysivät myöskin tiensä takaisin autoon. Koriin tuli uudet putket ja letkut. Itse jarruissa kunnostetut satulat, uudet levyt, palat, kilvet ja käsijarruhilut.



Etupäähän tuli myöskin tuollaiset jaonmuutosadapterit tulevia vanteita varten.



Takapään sain myös kasaan uusilla osilla. (Jarrusatulat maalattu VHT:n brake caliper paintillä)

Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
l00mis

avatar

Viestien lukumäärä : 16
Paikkakunta : Turku

ViestiAihe: Vs: l00mis: BMW E30 #MTECH1 -86   Ke 20 Joulu 2017 - 18:53

Ja homma jatkuu...

Alustan osien jälkeen kun pohjassa pyörittiin ajattelin pistää samalla polttoaine puolen kuntoon. Vanha bensatankki oli umpiruosteessa, sekä täyttöputki. Myöskin täyttöputken ja tankin välinen letku oli hapertunut huonoksi. Täyttöputken löysin käytettynä hyväkuntoisen, mutta tankin jouduin ostamaan kokonaisuudessaan uuden. Tämän maalasin vielä ennen asennusta, maalauksella ajattelin parempaa ruostesuojausta. Myöskin pumppu, linjat ja suodatin vaihtuivat samalla uusiin. Pumpuksi valikoitui täysin vakio bensapumppu.







Alustan nippuun saamisen jälkeen oli aika ruveta miettimään vanteita autoon (jotka ovat yksi tärkein asia tällä foorumilla). Yllätys, yllätys autoon löysin halvalla saksanmaalta OZ racingin futurat. Vanteet olivat koossa 8,5x17. Melko rähjäisessä kunnossa olivat, mutta päätin kuitenkin kunnostaa ne. Jako näissä oli 5x112, jonka jouduin muuttamaan. Aikaisemmassa kuvassa näkyy edessä adapteri, mutta takapäähän porautin uuden jaon. Suunnitelmana oli pistää taakse leveämpää lippiä. Taakse tilasin tuumaa isomman lipit.




Ei muutakun vanteet palasiksi ja huolellinen pesu raudan ja pienpoistolla ensialkuun.





Valitsin kaksi parasta alkuperäistä lippiä, jotka hion ja kiillotin uudelleen. Takakannut maalasin itse mustaksi ja keskiöt kiikutin maalarille.









Takaisin läjässä. Omasta mielestä vanteiden restaurointi onnistui hyvin. Väri ei vanteissa mikään mullistava ole, mutta omaan silmään hopea vain on se oikea väri vanteisiin.





Pälle kääntyi Nangangin NS2 renkaat koossa 205/215 40 R17.

Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
l00mis

avatar

Viestien lukumäärä : 16
Paikkakunta : Turku

ViestiAihe: Vs: l00mis: BMW E30 #MTECH1 -86   Ke 20 Joulu 2017 - 18:54

Nyt autossa oli alusta, vanteet, polttainejärjestelmä eikä oikeastaan mitään muuta. Vanhojen osien restauroiminen vei paljon aikaa ja kaikki listat, tiivisteet, pultit yms. piti käydä läpi ennen kuin niitä autoon kehtasi laittaa. Aloitin kuitenkin auton sisältä, johon piti saada ensin hiukan äänieristettä, ettei melu pääse yllättämään. Olisihan sitä voinut enemmänkin laittaa, mutta laitoin alkuperäiseen tyyliin.



Tämän jälkeen kaivoin esiin korin johtosarjan, jonka kävin läpi hapettuneista liittimistä ja rispaantuneista eristeistä. Teippasin koko johtosarjan uudelleen ennekuin uitin sen konetilan kautta koriin takaisin. Vedin myöskin tuleville kaiuttimille valmiiksi uudet piuhat, ettei tarvis lattiamattoa ruveta jälkeenpäin raottelemaan.



Sähköjen paikalleen asennuksen jälkeen ja kulkemaan sieltä mistä niiden kuuluu kulkea. Tämän jälkeen oli aika heittää lattiamatto takaisin paikalleen, mutta olihan sekin hirveässä kunnossa. Kulunut ja likainen matto vaati ainakin huolellisen tamppauksen, imuroinnin ja pesun. Yhden päivän imuri, painepesuri, harja, märkäimuri kombinaation jälkeen se alkoi näyttää kohtuulliselta.



Halusin siitä kuitenkin mustan, joten päädyin maalaamaan sen mustaksi.

Tämän jälkeen otin kojetaulun käsittelyyn. Vanha kojetaulu oli keskeltä halki, mutta löysin parempikuntoisen käytetyn, jonka pesin huolellisesti sekä laitoin muovinhoitoainetta.



Ennen kojetaulun asentamista löysi puhallinkotelo tiensä omalle paikalle uuden kennon kera. Kotelo on ilmastoidusta versiosta, kun päätin laittaa autoon ilmastoinnin.

Uusi kenno vs vanha kenno. Razz

Lattiamaton ja kennon asennuksen jälkeen pääsikin asentamaan kojelaudan ja mittariston takaisin paikalleen.


Sisusta oli muuten täysin auki tässä vaiheessa, että millaiset penkit ja ovipahvit se saa. Tiesin kyllä, että haluan kolmekympin vakio sportit autoon, mitä mulle ei auton mukana tullut. Selailin ebaytä ja eri foorumien myyntipalstoja, eikä mitään oikein löytynyt. Samalla kun jatkoin etsimistä niputin muuta autoa kasaan.

Takapäähän sain takaluukun paikalleen, puskurin, valot. Takakontin tiiviste sekä lista vaihtuivat myöskin uusiin. Myöskin etupäähän sain hiekkapellin maskin yms. laitettua.


Koriin asentelin uudet merkit eteen ja taakse.

BTCF-foorumilta löytyi myös käytettynä korisarjaan kuuluvat mtech-1 helmat, jotka maalattiin tietenkin ennen asennusta.

Samalla kun, sai muuta autoa niputettua niin bongasin kokonaisen sisustan saksanmaalta, joka oli alkuperäinen E30 sport sisusta. Sisusta oli verhoiltu nahalla ja alcantaralla. Siihen kuului nahkapenkit, keskikonsoli ja ovipahvit hieman orkkista erilaisella tikkauksella. Myöskin ratti kuului pakettiin mukaan. Ajattelin, että siitä tulisi kerralla kunnon sisusta ja heitin tarjouksen myyjälle, joka meni läpi.
Samalla kun odottelin sisustan saapuvan, asettelin kattoverhoilun autoon paikalleen. Tämä ei ollutkaan niin yksinkertainen operaatio, kun on nimittäin liimalla reunoista ja raudoilla keskiosasta kiinni katossa. Verhoilija leikkasi kankaasta orkkista vastaavan palan mustasta kankaasta ja minä liimailin ja venyttelin sen paikalleen. Olin hieman yllättynyt, kuinka rypyttömäksi verhoilu jäi.





Maalailin myös kaikki ulkolistat satinin mustalla ja asensin paikalleen. Sekä asensin lasit. Tuulilasin jouduin ostamaan uuden, kun vanha oli halki sekä hiekkapuhallettu.







Uusi akku pääsi myös takakonttiin odottelemaan sen käyttöä.


Vihdoin koitti päivä, jolloin sisusta saapui saksanmaalta. affraid Olin kyllä itse todella tyytyväinen kaikkiin tikkauksiin, kuviointiin sekä laatuun jota sain. Ainahan se on riski ostaa näkemättä itse livenä tuotetta, mutta tämä oli hyvä.


Kun penkit ja muut osat oli saatu tallille. Pääsi niputtamaan sisustan kokonaisuudessaan kasaan.


Tuli asennettua myöskin tuollaiset "tuning" pedalit.



Radioksi valikoitui, joku perus pioneeri. Radiolle kolvasin liittimen piuhoista, jotka olin vetänyt. Voi olla, että päivittyy parempaan jossain myöhemmässä vaiheessa, mutta tämä oli suhteellisen kliini ja old-school tyylinen niin saa toistaiseksi olla paikallaansa.

Sisustan viimeisteli bmw:n uudet kangaslattiamatot
.
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
l00mis

avatar

Viestien lukumäärä : 16
Paikkakunta : Turku

ViestiAihe: Vs: l00mis: BMW E30 #MTECH1 -86   Ke 20 Joulu 2017 - 18:55

Tekniikka puoltakin olin alkanut jo silloin hieman työstämään ja aluksi oli tarkoitus laittaa vakio M20B20 moottori, jota ehdittiinkin jo hieman kunnostella, kunnes tulin järkiini ja toisiin ajatuksiin ja päätin laittaa samaan konkurssiin enemmän voimaa autoon. En kuitenkaan mitään yliampuvaa ahto hommeleita vaan, joku fiksu ja kuitenkin tehokas tekniikka. Bemarin S-moottoreita (S50, S54 yms.) selailin ja ihmettelin, mutta hinnat niissä oli pilvissä, joten päätin jättää ne taakse. M60 V8 kävi myöskin mielessä, mutta olisi vaatinut korimuutoksia ja muutakin, joten sekin unohdettiin. Päädyin siis halpaan, yleiseen ja hyvään moottorin eli M50B25. M50B25 on siis seuraavan sukupolven bmw:n suorakutonen, jota on käytettu E36:ssa, sekä E34:ssa. Kyseinen moottori löytyi vanoksella, jota sitä ruvettiin työstämään keulille. Tekniikka on peräisin E34:sta, joka menee kyseiseen koriin omalla öljypohjalla. Laatikoksi tuli iso ZF ja koneenkorviksi E36 M50 korvakkeet E34 kumityynyillä. Kardaaniksi tuli vakio 320:n kardaani jota lyhennettiin ja laippa vaihdettiin ZF laatikolle sopivaksi.





Malmikasa vuosi öljyä kaikkialta melkein mistä sitä voi vuotaa, joten sekin pistettiin osiksi ja vaihdeltiin kaikki kulutusosat, tiivisteet, pytyt hoonattiin, uusiittiin laakerit yms. Crying or Very sad







Kansi ja lohko vietiin koneistajalla plaanattavaksi ja tarkistettavaksi. Myöskin kampiakseli kiillotettiin. Samalla, kun osat olivat koneistajalla kävin muita koneen osia läpi ja tilailin tiivistesarjat yms.

Osia pestynä ja hommattuna Razz





Lohkon ja kannen saavuttua takaisin tallille pääsin kasaamaan koneen takaisin.







Kun kaikki oli saatu kasattua spekseihin ja apulaitteet, johtosarja, laatikko paikallaan niin runnottiin kutonen konetilaan.





Koneen laskemisen jälkeen aloin laittelemaan kaikkia ohjaustehostimen letkuja, vesiletkuja, pakosarjaa yms. paikalleen. Ilmansuodatinkotelon tekoa aloittelin samalla ja sähköjen vetoa.

Jäähdyttimeksi valikoitui E36:sta ilmastoidun mallin M50 jäähdytin. Jäähdyttimen eteen tuli vielä kondensaattori ilmastointia varten.



Korin ja moottorin johtosarjan liitospalan tekoa



Ilmanputsariksi en halunnut mitään powerfiltteri muuten niin orkkislook konetilaan, joten sinne tuli M20 vakioputsarinkotelosta muokattu versio, jossa on E34 massamittari tietenkin sekä E36 haitarikumi.






Pakosarjaksi valikoitui kimsun, joku M50 kiinan sarja, joka oli huhujen mukaan bolt-on E30 korissa. Olihan se suhteellisen bolt-on kun antoi lekaa muutamaan kohtaan niin sai hyvän ja tiiviin istuvuuden.



Jarrutehostajaksi valikoitui muuten E34 525 tehostaja, sekä pääsylinteri. Mahtuu hyvin olemaan M50 koneen kanssa E30 korissa, ja on tuntumaltaan paljon parempi, kuin mk1/mk2 koppasen pikkutehostajat.

Kun oli saatu kaikki tarvittava romu paikalleen ja nestettä koneeseen ja tankkiin niin oli aika koittaa heräisikö, se käyntiin. Ei lähtenyt ekalla, eikä tokalla. Ekalla kerralla oli startin piuha irti ja toisella kertaa ei tullut linjalle asti bensaa. Bensapumpussa oli liittimet irrallaan. Nämä kun oli saatu korjattua niin saatiin bensaa ja, johan hörähti ja fiilis oli todella hyvä. Razz

Seuraavana olikin vuorossa ilmastoinnin putkien muokkaus sekä pakoputken tekoa.

Ilmastoinnin linjat tulivat E30:stä, joihin hitsattiin Raision jäähdyttimessä E34 päät ja R134a liitännät.
Näihin hieman mattamustaa, uudet o-renkaat ja paikalleen. Kuivain ja painekytkin menivät myös uusiksi.




Konetila sai myös M3 muovit. Tämä siistii sähköjä ja tekee konetilasta enemmän alkuperäisen näköisemmän. Maalasin kusipojan säiliön myöskin mustalla.

Pakoputkeksi katselin marteliuksen, supersprintin ja muiden valmistajien putkistoja. Hinnat niissä ei ilahduttaneet minua, joten päätin tehdä putkiston itse. Tämä on yksi mikä saattaa myös tulevaisuudessa päivittyä ruostumattomasta paskararaudan sijaan.

Eli päätin siis itse värkätä ja lähdin hahmottelemaan pakosarjoista vakioputken mukaan yhtä 2 tuuman putkea taakse.

Lambdalle kierteet

Päätin tehdä putken kahdella vaimentimella




Putkiston maalasin mustalla kuumankestomaalilla. Halusin tähän myös tuplaulostulon, jonka tein.






Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
l00mis

avatar

Viestien lukumäärä : 16
Paikkakunta : Turku

ViestiAihe: Vs: l00mis: BMW E30 #MTECH1 -86   Ke 20 Joulu 2017 - 18:56

Putkiston viimeisen asennuksen jälkeen ilmasin kytkimen ja jarrut ja auto pukeilta pois. Auto ulos ja pienelle koeajolenkille kadun päähän. Kaikki sähköt, jarrut, kytkin ja vaihteet toimivat niin kuin pitääkin.  Tämän jälkeen sitten varailemaan kulmiensäätöaikaa ja sen jälkeen leimalle muutoskatsastukseen.

Autot tallista pois ja tallipölyt pois ennen leimaa. Liimailin myös mtech tarrat helmoihin ja puskureihin.









Alusta, tekniikka, väri, renkaat ja vanteet tuli otteesen ja muutosprosentteja tuli 25.



Melkein heti vaihtui öljyt ja suodatin



Sitten niitä kuvia autosta  Cool

















Tässä "lyhykäisyydessään" tiivistettynä mitä olen autolle saanut aikaan. Omasta mielestä lopputuloksesta tuli onnistunut ja tykkään siitä itse. Tällä hetkellä auto makaa tallissa seisonnassa ajokauden jälkeen. Suunnitelmissa on muutamia asioita ensi kesäksi, jotka vielä parantuu talven aikana, päivittelen niistä sitten lisää. Tähän on ehkä hyvä lopettaa tämä ensimmäinen postaus. Onnittelut sinulle, jos jaksoit lukea loppuun anteeksi ja kiitos.  Very Happy

- Lauri
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
Osmis

avatar

Viestien lukumäärä : 275
Paikkakunta : Lieksa
Muut : BMW E38 728i -97 WinterBeater

ViestiAihe: Vs: l00mis: BMW E30 #MTECH1 -86   Ke 20 Joulu 2017 - 21:46

Silkkaa karkkia. Edelleen Cool
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
t0mpp4



Viestien lukumäärä : 59
Paikkakunta : Pori

ViestiAihe: Vs: l00mis: BMW E30 #MTECH1 -86   Ke 20 Joulu 2017 - 23:05

Iso peukku kyllä tän tason tekemiselle ja lopputuloskin näyttää varsin herkulliselta. Cool
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
TomVi

avatar

Viestien lukumäärä : 3379
Paikkakunta : Tampere

ViestiAihe: Vs: l00mis: BMW E30 #MTECH1 -86   To 21 Joulu 2017 - 16:13

Sisusta on kyllä herkku!
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
J4TOG

avatar

Viestien lukumäärä : 3149
Paikkakunta : Paimio
Muut : Ja Vespa <3

ViestiAihe: Vs: l00mis: BMW E30 #MTECH1 -86   To 21 Joulu 2017 - 17:52

Hyvää tekemistä!
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot http://www.j4tog.kuvat.fi/kuvat/
mamu

avatar

Viestien lukumäärä : 264
Paikkakunta : Lahti
Muut : Escort

ViestiAihe: Vs: l00mis: BMW E30 #MTECH1 -86   La 23 Joulu 2017 - 10:21

Tekki1 ja pre-face. Tämä on karkkia! Razz
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot http://picasaweb.google.com/114721189784222323833
fader



Viestien lukumäärä : 9

ViestiAihe: Vs: l00mis: BMW E30 #MTECH1 -86   Su 24 Joulu 2017 - 9:49

Nätti teini-bemu Very Happy
Millä maalasit lattiaverhoilun?
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
Epi

avatar

Viestien lukumäärä : 264
Paikkakunta : 20100

ViestiAihe: Vs: l00mis: BMW E30 #MTECH1 -86   Ti 26 Joulu 2017 - 1:54

Asiallista tekemistä. Big up Cool
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
l00mis

avatar

Viestien lukumäärä : 16
Paikkakunta : Turku

ViestiAihe: Vs: l00mis: BMW E30 #MTECH1 -86   Ti 26 Joulu 2017 - 22:39

Iso kiitos kaikille kommenteista!


fader kirjoitti:
Nätti teini-bemu Very Happy
Millä maalasit lattiaverhoilun?

Lattiaverhous maalattu ihan perus mattamustalla kilikolilla, olisiko ollut mastonia.  Maalia, harjausta, maalia, harjausta ja niin edelleen. kunnes värjäytynyt kauttaaltaan.
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
fader



Viestien lukumäärä : 9

ViestiAihe: Vs: l00mis: BMW E30 #MTECH1 -86   To 28 Joulu 2017 - 19:46

Ok. Kiitän ohjeesta. Pitäis omassa projektissa värjätä noi lattiamatot... Very Happy
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
Wilburn

avatar

Viestien lukumäärä : 222
Paikkakunta : Åbo
Muut : Mopedi
EX 190E/S202/E36 Coupe/E36 Cabriolet/9-5 Aero.

ViestiAihe: Vs: l00mis: BMW E30 #MTECH1 -86   La 3 Maalis 2018 - 12:17

Hienoa työtä!
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
Sponsored content




ViestiAihe: Vs: l00mis: BMW E30 #MTECH1 -86   

Takaisin alkuun Siirry alas
 
l00mis: BMW E30 #MTECH1 -86
Takaisin alkuun 
Sivu 1 / 1

Oikeudet tällä foorumilla:Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
CDLC.CO Forum :: BUILD THREADS :: Builds & Introductions-
Siirry: