test banner



 
PääsivuPääsivu  CDLC.COCDLC.CO  HakuHaku  KäyttäjälistaKäyttäjälista  RekisteröidyRekisteröidy  Kirjaudu sisään  

Jaa | 
 

 pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty

Siirry alas 
Siirry sivulle : Edellinen  1 ... 14 ... 24, 25, 26, 27  Seuraava
KirjoittajaViesti
TinoK



Viestien lukumäärä : 5

ViestiAihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty   Su 16 Marras 2014 - 17:49

toad kirjoitti:
Vieläkin pahempi kun sen poistaa
Mielipiteesi on väärä, toi ei vaan oo mitenkäänpäin mahdollista.
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
pazi88

avatar

Viestien lukumäärä : 1652
Paikkakunta : Oulu

ViestiAihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty   Su 16 Marras 2014 - 18:30

TinoK kirjoitti:
toad kirjoitti:
Vieläkin pahempi kun sen poistaa
Mielipiteesi on väärä, toi ei vaan oo mitenkäänpäin mahdollista.

Itsekkään en tykkää, kun se varapyöräkotelo möllöttää sieltä alta, mutta en ole kyllä nähny miltä näyttää ilmankaan. ONE:een ei koteloa tule, niin sittenhän sen näkee. Tuota perää kun fiilistelee, niin voisi kuvitella, että näyttää hienolta valmiina, kun perän kehto ja muut rakennelmat paistaa tuolta alta. Esim. instakuva:


Ja samoten tossa ruskeessa:
¨

Tulee nimittäin vähän samaa fiilistä, mitä vanhoissa urheilu/rata-autoissa on takapäässä. Varsinkin kun nykyautoissa ei missään näe vastaavaa. Okei jossain lambon elementossa näkyy, mutta se nyt on vähän No

Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
Pellikka

avatar

Viestien lukumäärä : 407
Paikkakunta : Oulu
Muut : Pv

ViestiAihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty   Ma 17 Marras 2014 - 7:15

No onhan tuo perä ihan saakelin hyvä tuossa viimesessä kuvassa Shocked Vaikken näitten naamannostoista juuri mitään ymmärrä.

Leimakuosista en tykkää, mutta ei varmaan tarviikkaan.
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
pazi88

avatar

Viestien lukumäärä : 1652
Paikkakunta : Oulu

ViestiAihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty   Ma 1 Joulu 2014 - 18:52

Noniin nyt olis meikäläisen e30 onnistuneesti muutoskatsastettu. Leimaakin on 1,5 vuodeksi, eli käytännössä vasta 2016 keväällä tarvii katsastaa uudestaan Cool



Paljoa en itse autolle ole kerennyt tehdä. Eikä sille nyt ihme tehtävää nyt talven aikana olekkaan. Hukkaportin taas vaihteeksi purin pois ja osiin, että saisi selville miksi paineet vuotaa kalvon alta pois.


Ja sieltähän se vika paljastu samointein. Kiinanpoika oli laittanu pari milliä liian isolla reijällä olevan tiivisteen Very Happy


Merkkituotteisiin saanee noita tiivisteitä ostettua erikseen, niin eiköhän tuo sen vaihdolla kummene. Mitähän materiaalia nuo mahtaa olla. Tunnusti äkkiseltään joltain grafiitilta tms.

ONE:n kanssa saatiin jotain sentään aikaseksikin. Ensinnäkin takapään osia vähän hiekkapuhallettiin ja sen jälkeen eopksia päälle.




Ja koska tuon e34 taka-akselin kanssa ei mahdu orkkis tankki paikalleen, niin ajateltiin laittaa konttiin joku turvatankki. Valmiitahan ois saanu ostettua, mutta PetKe onnistu hommaamaan ilmaiseksi meijerikäytössä ollutta 1,5mm rosterilevyä, niin ajateltiin sitten siitä hitsata TIG:llä oma tankki. Eli lähtökohta:


Leikataan palasiksi:


Täppäillään läjään:


Hitsaillaan kunnolla läjään:




Sisälle vähän välilevyjä estämään loiskeita.




Ja kanteen vielä paikka orggis bensamäärän anturille


Letkuliittimiä vaille valmis tuote. Tuo orggis kaasarille menevä letkupaikka toimii huohotuksena. Pitää vaan sisältä katkasta putki poikki ja vetää kontissa semmonen U-lenkki letkulla ja sitten pihalle.


Kontin pohjaan sitten upotus tälle:


Ja täyttöputki tulee näin:




Alkuperäistä putkea ei hirveästi voinu hyödyntää, koska kunto oli aika heikko. No sai siitä korkin paikan sentään.


Ja sitten se ikävin homma, eli loppu pohjan putsaus. Alkuperäistä massaa nyt ei tarvitsisi poistaa, mutta tuo ihme limanen musta paska ei lähde mitenkään muuten pois, kun sen mukana.


No onneksi sitä ei nyt jokapaikassa ole, eli muualle riittänee pinelinellä ja tinnerillä pesu ennen maalia. Ajateltiin nimittäin maalata nätiksi tämänkin pohja, kun kerta näin paljon on vaivaa nähty.

Ja vanteetkin tuli tälle:


Tai no vasta 2 kpl Very Happy No eiköhän ne loputkin 2 kohta tule. Kyseessä siis perus 16x9 borbetit continentalin kumeilla ebaystä, kun halvalla sai.
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
jouni.325



Viestien lukumäärä : 178

ViestiAihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty   Ma 1 Joulu 2014 - 20:45

Mulle sanottiin asemalla et jälki ahdetuissa mitää tehot mitata 0.8bar sen alle oleva lappu ei kelpaa=/
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
pazi88

avatar

Viestien lukumäärä : 1652
Paikkakunta : Oulu

ViestiAihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty   Ma 1 Joulu 2014 - 20:59

No siinäkin on asiassa mielipiteitä on yhtä monta, kuin katsureitakin on. niinkuin alusta ja muissa hommissakin. Trafin ohje taitaa olla, että 0,5 bar pitäs olla maksimi ja ahtopaine merkitty koko kierrosalueelta.

Jännä sinänsä, että jälkiahdetussa pitäis olla enemmän ahtopainetta kuin monissa tehtaalla ahdetuissa autossa.
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
toad



Viestien lukumäärä : 144
Muut : Kaalimato xl

ViestiAihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty   Ma 1 Joulu 2014 - 22:48

Oliko tuo näyttää mustaa valkoisella katsurin ohjeistuksesta tai tieliikennelaki muutoksessa?

Luulen että katsurin oma moraali on määrittänyt tuollaisia "vaatimuksia"

Joko jouni on valkoista kokeillut leimalle uudella koneella?
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
Hallunisation

avatar

Viestien lukumäärä : 362
Paikkakunta : Tampere

ViestiAihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty   Ma 1 Joulu 2014 - 22:52

Itse kysyin konttorilta sähköpostilla maksimi- tehot ja ahtopaineet ja vastauksen saatuani tulostin kyseiset mailit heti talteen sillä lupasi suorilta että dynolaput 0,2bar ahdoilla kelpaa Very Happy
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
pazi88

avatar

Viestien lukumäärä : 1652
Paikkakunta : Oulu

ViestiAihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty   Ma 1 Joulu 2014 - 22:59

toad kummalle nyt tarkotit tuon kysymyksen? Tuo että ahtopaine pitää olla koko kierrosalueelta luki ihan mustaa valkoisella trafin ohjeissa. Ahtopaineesta taas 0,5 bar sanottiin trafilla muistaakseni, kun sinne soitettiin. Kuitenkin kun katsuri kysy, että onko 0,45 tarpeeksi ja kolme mittauspistettä tärkeimmästä kierrosalueesta, niin eivät osanneet antaa selvää kyllä tai ei vastausta. Hienoa Very Happy
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
toad



Viestien lukumäärä : 144
Muut : Kaalimato xl

ViestiAihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty   Ma 1 Joulu 2014 - 23:21

Ei se nyt erityisesti kellekkään ollut. Lähinnä jos vaan jollain olisi jo mustaa valkoisella näyttää koska siitä kuulee niin monta versiota (jo tässäkin) ohjeistus kehittyy/muuttuu.
Monesti syynä on se ettei katsurilla ole munaa lähettää lappuja trafiin. Vaikka ei selkeitä ohjeita ole, eikä niitä saa.
Kaikki pitää soveltaa ja sitten jos menee perseelleen niin tulee nuhteita. Helpompi ottaa vaan niitä määräaikais katsastuksia kuin kuunnella nuhteita
Sitten keksitään omasta päästä jotkut vaateet jotka on ns. Mahdoton toteuttaa=ei tarvi katsastaa
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
Pellikka

avatar

Viestien lukumäärä : 407
Paikkakunta : Oulu
Muut : Pv

ViestiAihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty   Ti 2 Joulu 2014 - 7:22

Eiköhän tuoki mee tapauskohtasesti ku ei mitään selvää sääntöä tunnu olevan. Voi kai se paine olla pienikin jos tehoa on sopivasti. Tuskin ne konttorilla väkisin haluaa jostain corvetesta sen 0,8 baria jos sieltä irtoaa liikaa tehoa jo vähemmällä Very Happy Sitten jos on kuristettu 3 litranen 250hp kone turbolla 120 heppaseks, niin voi olla se painekkin ratkasevampi.

Jokatapauksessa hyvä että kelpas leimalla Cool
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
pazi88

avatar

Viestien lukumäärä : 1652
Paikkakunta : Oulu

ViestiAihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty   Ti 2 Joulu 2014 - 15:47

toad: joo monilla asemilla on kyllä ongelmana, että ei jakseta nähdä ollenkaan vaivaa noiden muutoskatsastusten kanssa ja revitään sitten ihme sääntöjä ettei tarvis tehdä mitään. Eikä moottorihommat ole niitä ainuita, vaan vaan vaaditaan esim. TUV papereita alustalle autoon, jossa niitä ei tarvita ja muuta heinoa.

Mutta joo leima on paperissa ja kaikki hyvin mun osalta. Seuraava haaste on kai tuo ONEN muutoskatsastus joskus Very Happy



Viimeinen muokkaaja, pazi88 pvm Ke 17 Kesä 2015 - 9:34, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
pazi88

avatar

Viestien lukumäärä : 1652
Paikkakunta : Oulu

ViestiAihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty   La 27 Joulu 2014 - 20:04

Meikäläisen e30 se ei nyt paljoa ole edenny. Kiinasta tuli kuitenkin vähän alumiinia, että saa tehtyä kevyemmät ja fiksummat ahtoputket. Turbonkin kompurakoteloon pitäs hitsata tiukka 90 asteen kulma, että tulee fiksumpi asennus. Kuvassa myös pellikan imusarja, johon pitäs myös harjoitella alumiinihitsausta.



Kytkintä varten tuli sitten sachsin sre -765 asetelma, mille pitäs blingfactoryllä teettää vauhtipyörä ja tilata se perus LUK:n massalevy.


ONE sentään on edennyt paremmin. Pohja jynssättiin semmoseen semi-ok kuntoon, saumamassat tarvittaviin paikkoihin ja ruiskastiin epoksit pintaan.



Sen jälkeen kiveniskumassat päälle:


Ja lopuksi kiiltävä valkoinen niskaan, niin pysyy helposti puhtaana:


Ja näkeepähän millon syytää öljyä pihalle jostain

Konehuone sai kans maalia niskaansa:


Bensaputket vääntelin heti perään paikalleen. kiinnikkeitä oli kyllä aivan liian vähän, mutta niitähän saa kaupasta lisää.




Jotta akselit voi heittää seuraavaksi paikalleen, niin pitää ne tehdä loppuun. Taakse tehtiin nyt vain auraussäädöt e39 pulteilla, kun camberin kanssa ois menny liian ahtaaksi.


Ja maalia päälle:


Etutukivarret kans sai kevyen ruosteenpoisto ja maalauskäsittelyn, minkä jälkeen prässättiin uuden lemförderin nivelet paikalleen:


e36:n ohjausvaihdekkin pitäs laittaa paikalleen:

Niin ja muutamia palikoita on kans saapunu. Esim. tommoset säädettävät yläpäät, kun tuskin sattuu camberit kohdilleen perus yläpäillä.


Ja sitten ebay löytö, eli zf s5d 320z laatikko 134€ kotiin kannettuna Very Happy Noista kardaanin pätkistä pitäs saada tehtyä sopiva yhdistelmä ja vielä uus kannatinlaakeri sekaan.
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
mamu

avatar

Viestien lukumäärä : 264
Paikkakunta : Lahti
Muut : Escort

ViestiAihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty   Su 28 Joulu 2014 - 19:48

Lainaus :
Ja sitten ebay löytö, eli zf s5d 320z laatikko 134€ kotiin kannettuna

Onkos tämä nyt se E36 M3 -vaihteisto, mitä ST-mersuihinkin ovat laittaneet?
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot http://picasaweb.google.com/114721189784222323833
pazi88

avatar

Viestien lukumäärä : 1652
Paikkakunta : Oulu

ViestiAihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty   Su 28 Joulu 2014 - 23:12

mamu kirjoitti:
Lainaus :
Ja sitten ebay löytö, eli zf s5d 320z laatikko 134€ kotiin kannettuna

Onkos tämä nyt se E36 M3 -vaihteisto, mitä ST-mersuihinkin ovat laittaneet?

Joo sama loota. Ei kylläkään m3:sta peräisin, mutta noita on käytetty hyvin monessa bemarissa. Jostain syystä hinnat vaihtelee suuresti sen mukaan, minkä koneen perästä on otettu pois. M3:ssa kiinni ollu saattaa maksaa esim. 600€ ja sama loota 328:sta tyyliin 300€. Tämä oli 523 e39:stä ja vähän uudempi versio, mikä käyttää kallista bemarin erikoisöjyä, eikä perus atf:ää.
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
pazi88

avatar

Viestien lukumäärä : 1652
Paikkakunta : Oulu

ViestiAihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty   Ti 6 Tammi 2015 - 11:50

Noniin nyt tuli e36 m3 epäkeskopuslat eteen, niin prässäsin ne heti paikalleen. Nuo vaaditaan e36 napojen/tolppien kasssa, koska muuten rengas jää liian taakse ja ei mahdu kääntymään. Todettiin että ei mahdu ihan kääntymään noillakaan, eli rengasta pitää saada vielä enemmän eteen. Kallis ratkasu tähän on e36 3.2 m3:n tukivarret, mut on kyl turhan kalliit. Niinpä aattelin vaan modata noiden "tikkareiden" kiinnitystä.


Ja romut paikalleen:


Sitten taka-akselia paikalleen


Jarruputkia:


Takapäähän putki menee sisältä, niin saa hydraulikäppärin väliin.


Etunavat, jotku paskat tolpat, levyt jne. ja alkaa olla valmis puotettavaksi renkailleen.


Ja hupsista nyt se on rullaavana hirvitornilookissa.

Ja joo helma on mutkalla tiedetään. Ei sillon helmoja laittaessa huomattu, että kylki on ajettu joskus sisään ja se on edelleen n. sentin painuneena. Tämän vuoksi helmakin vetäsi mutkalle. Auton käyttötarkoituksen huomioiden tämä on ok, vaikka vähän oma huolimattomuus vituttaa. Taisteluarpia kun todennäköisesti tulee.



Tommonen paremmin henkeen sopiva ratti hommattiin. Menipä vaan vähän aikaa tuonkin vaihtoon, kun todettiin että alkuperäisestä rattiakselista oli virtalukko umpijumissa. Yhdistelin sit toimivan meikäläisen ylimääräsestä rattiakselista.


Vähän fiilistelyä.


Sisältä poistettiin sitten bitumit.


Ja pensselillä maalia sekaan.
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
pazi88

avatar

Viestien lukumäärä : 1652
Paikkakunta : Oulu

ViestiAihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty   Ti 10 Helmi 2015 - 13:58

Meikäläisen e30 odottaa edelleenkin osaa maailmalta, niin ei siitä enempää. ONE:sta leikkelin takanaaman veke. Tai sen mitä siitä oli jäljellä.


Runkopalkkien päädyt piti kans leikata veke, kun ei niistä ollu paljon mitään jäljellä. Elkää antako ruosteen päällä olevan maalin hämätä. Ovat läpikotaisin mädät.


Kun mädät oli pois, niin uudestaan kasaan saaminen olikin sitten haasteellisempi homma. Lähinnä, kun mikään paikka ei ole siellä missä sen pitäis olla, niin ei ollu mitään kunnon kiintopistettä. Tuo takanaama on jo aiemmin vaihettu vähän heikosti, kuskin puolen takakylki on vaihdettu, niin ei sekään ole 100% kohdillaan. Kun ei tiedä mihin takanaama asettuu, niin en ruvennu eka tekeen noita runkopalkkien päitä, koska menee hankalaksi, jos sattuu väärään kohtaan. Tein siis niin että tähtäsin takanaaman siten kohdilleen, että takaluukku ja takavalot istuu järkevästi ilman isoa irvistelyä. Tämän jälkeen vääntämällä ja paukuttamalla alapää kohdalleen sekä lattia kiinni.


Nuo pois leikatut runkopalkkien pätkät on nyt vähän vittumaiset tehdä väliin tässä vaiheessa, mutta tuleepahan kohdilleen. Ja eipä niiden tarvi nyt mitenkään viimesenpäälle olla, kun eivät ole kantavaa rakennetta. Kuhan nyt jotenkin tilkitsee aukot umpeen.


Kiinasta tuli tommonen halpa hydraulikäppäri, mikä pitäs viritellä paikalleen. Melkeen vaan väsätä penkit eka paikalleen, että sattuu sopivaan kohtaan.


Puhallinsysteemit, kojelauta jne. romut onkin jo kasattu sisälle. Seuraavaksi olis johtosarja nakattava, mutta pitää sitä tutkia ja fiksailla eka, kun tunnusti olevan kaiken maailma sähkövikaa paikallaan ollessaan.


Jarruiksi tulee tähän e34 525 jarrut taakse ja e36 328 jarrut eteen. e34 takajarrujen sylinterit on saman kokoiset, kuin e36 328:n, että jarrutasapainon pitäs sen puolesta pysyä sopivana. Paitsi että e34:n takalevyt taitaa ainakin silmämääräsesti olla vähän isommat, kuin e36:ssa, mutta tuskin sillä suurta merkitystä on. jarruja ei sen kummemmin ollu tarkotus rempata, kuin vaan tarkistaa että pelaavat. PetKe halus kuitenkin maalata ne ja niinhän siinä meni toisesta etusatulasta tiiviste rikki.


Eli ei muuta kuin tiivisteet vaihtoon. Ei kylläkään ole orggis ATE:t, mutta toivotaan ettei tule ongelmia. Männät oli priimakunnossa.


Mulla oli yhdet rempatut e36 328 takasatulat hyllyssä, joissa oli käyttämättömät ATE:n tiivisteet ja hyvät männät. Ainoastaan ilmausnipat onnistyin katkaseen ja pilaamaan niiden paikat poraamalla.


Näköjään huolto-osien varaosanumerot oli samoja, mitä e34 satuloissa (vaikka muuten eroavatkin toisistaan), niin ajattelin samalla rempata taka-satulatkin. Niissä kun oli männätkin jo aivan pilalle syöpyneet.


Köyhäily mielessä ei edes uusia paloja laitettu, kun mukana oli hyvät käytetyt Very Happy
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
pazi88

avatar

Viestien lukumäärä : 1652
Paikkakunta : Oulu

ViestiAihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty   Ti 17 Helmi 2015 - 9:30

Entiedä kiinnostaako ketään, mutta tuota talvikäyttistäkin on tullu rukattua. Ensinnäkin kaiken maailman huoltoja on pitäny tehdä mm jo kolmeen oveen on pitäny keskuslukon moottori vaihtaa, kun yksi toisensa jälkeen menny mykäksi. Sitten pientä imuvuotojen tilkitsemistä:




Katkennu vesiletkun paikka vaihtoon ennenkuin hajoaa oikeasti:


Jotta tuo roskien lentely sisälle loppuis, niin retrofittasin raitisilmasuodattimetkin. Ja tarvitsen kyllä muutenkin keväällä ko. suodattimia, kun allergiat iskee päälle.


Ulkonäköä on kohennettu mm uusilla bmw merkeillä kulahtaneiden tilalle.


Myös ajovalot vaihdoin uusiin, taakse orggis valot mustien tilalle ja vilkutkin vaihtu porkkanamalleihin.


Ja se tärkein, eli vanteiksi vaihtu meikäläisen vanhat styling 39:t koossa 7,5*17" ja 8,5*17" ja niissä päällä on 205/50 ja 225/45 hankookin nastat. Huono instagram kuva tästä:


Leimastakin meni huomautuksetta läpi, niin alkaa olla hyvällä mallilla. Seuraavaksi pitäs uutta maalia ruiskia sinne tänne, mutta en tiedä kerkeenkö myydä ennen sitä. scratch
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
Sammyboi

avatar

Viestien lukumäärä : 123
Paikkakunta : Oulu

ViestiAihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty   Ti 17 Helmi 2015 - 9:52

Elä nyt maalaamaan mene, eihän tällä enää sitten kehtaa penkkaa levittää! Kyllähän se aikamoisen muodonmuutoksen on jo nyt saanut.

Yrität vissiin parantaa tuota mustalais ongelmaa kun pelastat näitä resuja, ehostat ne ihan massakulkuneuvoiksi ja ehkä vähän ylikin. Smile
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot http://www.google.fi
pazi88

avatar

Viestien lukumäärä : 1652
Paikkakunta : Oulu

ViestiAihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty   Ke 18 Maalis 2015 - 7:49

Vaihteeksi päivitystä. Ei pidemmän päälle oikein nuo jo vähän hiekkapuhalletut valot napannu tossa mun e30.ssä, niin kattelin ebaystä hellan tummaoptiikoita keulalle. Niitähän ei enään uusia valmisteta ja liekkö siitä syystä, niin käytettyjen hinnat nousi aina taivaisiin. No alennuin lopulta ostaan DEPO:n kopiot:


Ovat kyllä erittäin hyvä laatuiset hintaisekseen ja eipä noita aidoista erota enään metrin päästä. Valokuvio/teho voi kyllä olla mitä sattuu, mutta eipä tällä hämärään vuodenaikaan muutenkaan ajeta Very Happy

Blingfactoryn billet vauhtis tolle SRE 765 asetelmalle kotiutui vihdoin myöskin:





Kykinlevy on kylläkin vielä kaupassa ja pitäähän tuo tasapainottaa ennen asennusta. Myös uudet pultit on tulossa, kun kaksoismassan pitkiä ei voi käyttää tuon kanssa.

Vähän tuli alumiinihitsaustakin harrastettua viikonloppuna. Turbon kompurakoteloon hitsasin 90 asteen kulman, että pääsee eroon tilalla olleesta silikonimutka/klemmari hässäkästä. Lähinnä siksi, että saa enemmän tilaa öljyn paluulle ja sen kauemmaksi pakosarjasta, mutta tuleehan tuolla siistimmän näköinenkin.


Lisäksi kylmän puolen ahtoputken tein alumiinista, kun tuo aiempi väliaikanen on tehty ihan pakoputkimateriaaleista ja painaa niin pirusti.


Nuo valotkin vaihdoin jo paikalleen, mut sen enempää ei meikäläisen e30 ole edenny. Eipä siinä nyt ihmeitä olekkaan enään. Viikonlopun homma saada pelaamaan, kun rupeaa vaan Very Happy

ONE on sentään edenny paremmin. MS tuonnilta tuli sen keulaan e36:n ta-technics setti. Näköjään rakenne on muuttunu vähän samantyyliseksi kuin BC ja D2 coileissakin, eli korkeutta voi säätää erikseen vaikuttamatta joustomatkaan.


En tiedä ollaanko täällä tietoisia, mutta nuo aiemmin esillä olleet uniball yläpäät ei tule toimimaan näiden iskareiden kanssa, jotka on suunniteltu orggis yläpäille, koska nuo ei varsinaisesti pyöri. Tätä varten esim. D2 ja BC coileissa on niitä teflon renkaita, jotka toimii eräänlaisena laakerina. Näihin tilasin sitten vähän paremman ratkaisun, eli neulalaakerit jousen yläpäähän. Toki menis nyt ilmankin, mutta silloin jousi paukkaa aina rattia kääntäessä, koska yläpää ei pyöri.


Äh olikin ne pikkusen liian isot, mutta eikai tuo haitanne.


Sinne ne istuu ja vaseliinia vaan väliin, niin ei pääse hiekka tekeen tuhojaan. Varmaan joutuu aina kauden jälkeen käyttään auki ja putsaan, mut ei haittaa tämmösessä vehkeessä.


Ja valmis pultattavaksi kiinni.


Eikun paikalleen. Lisäksi 328:n jarrusatulat on löytäny tiensä autoon.


Kallistuksen vakaajan koiranluita varten hitsasin tolpan alakiinnikkeeseen korvakot. Ei tule siis vakaaja kiinni tukivarteen. Seuraavaksi pitäsi vain ettiä jostain n. 5cm -91 e36:n koiranluuta lyhyemmät versiot.


Täällä ei aiemmin ollukkaan juttua, mutta ei nuo ei eturenkaat mahdu kunnolla kääntymään noilla e36 m3 epäkeskopuslillakaan, koska e36 navalla rengas on liian takana. Tein vielä noihin tukivarsien kiinnitystikkareihin säädön, joilla rengas tulee eteenpäin ja saapa sitä sit kulmien säädössä casterit tasattua kohdilleen.


Vaan vielähän se hieman rengas hipsi lokariin. No pari iskua lekalla ja johan mahtuu Very Happy


Seuraavaksi piti saada renkaat kääntymään ratin mukana. Aikani siinä etsin millasia niveliä sattuisi löytymään, mutta lopulta päädyin tuhoamaan e30:n tehostamattoman ohjauksen nivelen ja liittämään siihen e34:n nivelen.


Ja valmis tuote:


Kuminivel ei selvinny ehjänä operaatiosta, niin se on nyt korvattu parilla pultilla. Joo tiedetään, että on nyt tappo vehje, kun ratti tulee syliin kolarissa jne...

Paikallaan.


Tämän jälkeen vääntelin eteen uudet jarruputket, puotettiin auto renkailleen ja vedettiin vähän johtosarjaa paikoilleen.




Peräkontissakin on nyt viimeset ruosteet korvattu ehjällä pellillä. Tuossa näkyykin epäselvästi viimenen paikka kontin kylkeen, eli tuo ilmanvaihtoläpän ympärystä. Ei nätti, mutta sehän jää puskurin alle piiloon Very Happy


Kontti ois sit sisältä maalattu, saumat tiivistetty, kotelosuojat vedelty jne.


Niin ja moottorin purkuakin aloitettiin.


Melko saastaisessa kunnossa oli kyllä ja luonnollisesti kaikki tiivisteet oli aivan kivikovia. Onneksi sisällä kaikki näytti olevan yllättävänkin siistissä kunnossa, ottaen huomioon, että kilometrejä on takana yli 400tkm


Ainoa varsinainen vika oli, että 6 sylinterissä tuntu pykämää ylämpäässä, vaikka muut oli ok. No tähän tulee muutenkin m52b28 alakerta lohkoineen, niin ei väliä. Siinäpä ne olis kamat laatikossa oottamassa putsausta.


Ja kansi purettuna odottamassa koneistamolle vientiä.


Ei taida ihan backwoodsiin ehtiä...
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
Juibbi

avatar

Viestien lukumäärä : 309
Paikkakunta : Kalajoki
Muut : Volvo 242 -80

ViestiAihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty   Ke 18 Maalis 2015 - 9:30

On kyllä tosi siistiä tekemistä, tietää että saa taas kattoo silmät pyöreenä ko tähän topicciin on jotain tullu.
Et sattunu mittaan että kuin pitkät noi etupamput on? Niinku vaikkapa tosta iskarin rungon kierteen alaosasta tonne iskarin varren kierteen alkuun asti?

Näyttäs vähä siltä että noitahan vois soveltaa jos jonkumoisiin laitteisiin ja olis ainaki säätövaraa. Twisted Evil
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
pazi88

avatar

Viestien lukumäärä : 1652
Paikkakunta : Oulu

ViestiAihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty   Ke 18 Maalis 2015 - 10:40

En mitannu, mut pitää koittaa muistaa, kun meen taas hallille. Noista tosiaan voi soveltaa moneen autoon, kun alapää on irrallinen. Sen verran mittasin, että putken sisähalkaisija on n.46 mm, eli pikkutolppaseen e30:iin voi nuo laittaa varsin helposti. Leikkaa vaan e36 korvakot pois, e30:n tolppa poikki ja pikku nysä vaan jäljelle ja hitsaa tuon kierreputken tilalle. Takapäähän on, kun laittaa vaan.

Ainakin tässä tapauksessa saa kyl öljypohjan maahan kiinni, että ei tarvitse mitään BC extreme droppia sitä varten. Toki e30:n olkavarteen modattuna ja orggis yläpäällä nousee jonkin verran.
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
pazi88

avatar

Viestien lukumäärä : 1652
Paikkakunta : Oulu

ViestiAihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty   La 4 Huhti 2015 - 18:34

ONE:n kansi tuli koneistamolta:




Kannelle ei tehty mitään koeponnistusta ja venttiilien tiiveys tarkistettiin itse tällä menetelmällä: https://www.youtube.com/watch?v=DkH4cNAahZQ

Neljä imuvenaa vuosi, mutta muut oli ok.


Kai noille riittää, kun tahnalla hierasee tiivistyspinnat uusiksi. Ei kyllä keretty ottaan venttiilejä edes irti. No kuhan venttiilit pitää, niin eiköhän noista yhden moottorin kasaa Very Happy


Koneen johtosarjaa varten hommattiin nuo 318is/m3 muovit:


Ja kuskinpenkki sai jo sovitekiskot


Melko lelut nuo FK:n penkit, mut jospa nuo hetken menis.

Turboakin ruli tehtyä eteenpäin, kun tuli turbosmartin korjaussatsi hukkaportille. Aikaisemmin sen kanssa oli ongelmia, kun kiinan kopioportti oli viallinen ja kaikki ilma vuosi venttilinvarren kautta pihalle. Ei siis ahdot pysyny ollenkaan siellä missä pitäs.


Noh vaikka venttiilin ja ohjurin mitotukset ei kiinalaisilla ole sattunu kohdilleen, niin onneksi muuten ovat niin tarkkaan kopioineet, että passaa noi aidot osat paikoilleen Very Happy



No kun hukkaportti oli todettu vihdoin toimivaksi ja paikallaan, niin tempasi nuo räkäset vetarit irti. Ihan kunnossa nuo oli, mutta näyttävät hirveiltä. Ja vähintään uudet rasvat vaativat, kun tiiätte millaseksi vedeksi ne vanhat menee 30 vuoden aikana...


Ja melkein valmiit. Ulkopään tarvike korjaussetti oli paska, eikä siitä voinu käyttää kumeja tai isompia remmejä, niin jäi vähän kesken. Pistän vaan uudet kiristysremmit noihin vanhoihin kumeihin.


Myös nuo puslat vaihdoin epäkeskoihin, mutta niistä itsestään ei näköjään tullu kuvaa.


Vauhtipyöränkin sain tasapainotuksesta:


Siinäpä ne ois kaikki asennusta vaille valmiit. Mukana LUK:n uus massalevy ja uudet orggis pultit.


Ja siellä lepää:


Pikkusen meinas vaan sylettää, kun sain kaiken kasattua ja väänsin avaimesta, niin ei kuului kuin pauke startista. Prkl koko kone ei edes pyöri enään. Ilmeisesti tuo paineasetelma ottaa laatikkoon kiinni jostain, kun ilman laatikkoa pyöri kyl ettei ottanu mikään kiinni. Puuh pptää käyttää loota irti ja varmaan jostain vähän pirrata lisätilaa. Ihmettelinkin, miksi viimenen puol senttiä ahdisti ja piti vetästä pulteilla loppuun. Ajattelin että varmaan vain levy vähän väärässä kohdassa, kun ei ole keskitystyökalua...

Niin ja tulihan se lehtijuttukin just pihalle.
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
pazi88

avatar

Viestien lukumäärä : 1652
Paikkakunta : Oulu

ViestiAihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty   Ti 28 Huhti 2015 - 14:00

Eipä oo e30:t hirveesti edenny. Mitä nyt ONE:een saatiin takaiskarit paikalleen ja myös vänkärin penkki lyösi tiensä sisälle.


Muovi piti ottaa ajoon, niin siitä vähän muutin vanteiden värimaailmaa. Pistän kuvaa sitten kun ovat alla, mut pitää ottaa ensin uusia takakumeja, kun vanhat oli mallia hiihtoliiton hyväksymät.

Koneeseen tuli pientä tehopäivitystä nokkien muodossa. Tässä uus pakonokka jo paikallaan:


Pakonokaksi tuli M50NV koneen imunokka, eli samanlainen, joka löytyy jo turbosta. Jotta sen saa pakonokaksi, piti päästä sorvata pari milliä pois:


Imunokaksi tuli sitten M54B30 koneen imunokka. Siitä puuttu vanoksen ratas jostain syystä, ja totesin, että m52.n vanoksen ratas ei passannu paikalleen.


Piti sitten tilata ebaystä romunokka, josta sain puuttuvat osat.


Tämäkään ei ollu suoraan bolt-on, vaan rattaan päästä piti jokunen milli ottaa materiaalia pois.


Alkuperäiset nokat oli siis 228 astetta ja 9,0 mm nostoa kummatkin. Nyt nämä uudet on 240 astetta ja 9,7 mm nostoa. Ei mitään älytön parannus siis, mutta hintaakaan ei tullu edes kahta sataa.
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
AnttiR



Viestien lukumäärä : 22

ViestiAihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty   Su 3 Toukokuu 2015 - 7:22

Voi saakeli.
Hienolta näyttää nämä projektit. Mukava seurailla kun teksti ja kuvat on hyviä!
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
pazi88

avatar

Viestien lukumäärä : 1652
Paikkakunta : Oulu

ViestiAihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty   Ma 18 Toukokuu 2015 - 13:29

Toivottavasti tämä ei mee nyt hankalaksi seurata, kun hyppii nämä tekemiset autosta toiseen Very Happy Mutta tuli nyt kuitenkin otettua muovi ajoon ja oli näköjään D2:n takaiskari päättäny korkata 5 vuoden käytön jälkeen. Oli nimittäin oksentanu nesteet pihalle talviseisonnan aikana ja kolina on sen mukainen. Ei ole siis voinut käyttää leimalla vielää ennenkuin olen saanut uuden tilalle ja ajokorkeus on vielä mitä on Rolling Eyes

Jonku kuvan vois sit leiman ja madalluksen jälkeen ottaa, kun vanteiden väritys on kokeeksi tällainen (kuvassa kiillotus vaiheessa):


Niin ja uusien nokkien vaikutus oli se mitä odottelinkin. Eli alapäästä kone vähän nuutui, mutta yläpäähän tuli potkua reilusti. Vetää nyt komeasti rajoittimelle, kun aiemmin meno alkoi hyytyä reilusti ennen. Alavääntöä korjaamaan laitoin sisään uutta softaa, jolla tilanne parani vakionokkien tasolle.


Samalla nostin myös rajotinta ylemmäksi, niin tulee paremmin hyödynnettyä ylhäällä oleva tehoalue. Seuraavaksi pitäs käyttää penkissä, että tietäs paljo on muutosta oikeesti tullu.

ONE:n moottoriakin ollan tässä alotettu kasaamaan.

Alakerraksi aiottiin laittaa tämä e39:stä peräisin oleva m52b28 alakerta, mutta siitä paljastui että kaikki kannenpulttien kierteet olivat korkanneet ja korvattu helicoileilla -> ei jatkoon.


Onneksi olen aikasemmin olen hommannu hyväkuntoisen m52b28 lohkon varaosaksi, joten päätettiin ottaa se koneen perustaksi (en ole edelleenkään m50 rautalohkon kannalla sen suuremman painon vuoksi).


Ihan täydellinen se ei tuokaan olle, nimittäin yksi vaihdelaatikon pultti oli hirttäny lopullisesti kiinni lohkoon. Siispä se piti porailla pois.


Ja helicoili tilalle:


Sitten vaan lohkon putsaus ja kampura toisesta lohkosta paikalleen. Kampuran luovuttaneessa koneessa oli niin hyvät runkolaakerit, että näytti ettei kone olisi edes pyöriny niiden kanssa ollenkaan. Siispä otimme ne käyttöön eikä ostettu uusia. Myös runkolaakereiden pultit käytettiin vanhat, kun ei oo muissakaan koneissa vanhat vielää korkannu. kop kop..

Männät pestiin polttoöljyssä niin hyvin, mitä järkevällä työmäärällä pysty. Männänrenkaat oli hyvät ja uudet nikasil lohkon renkaat on niin kalliit, että jätettiin ne paikalleen. Kiertokangen laakerit ja pultit sentään vaihdettiin uusiin.


No sitten vaan uus kampuran takastefa telineineen, loiskelevy, m52 öljypumppu e34 m50 imusihdillä kiinni ja ketjut paikalleen. Koneen etukopasta koitettiin saada kärsineen näköinen asentoanturi irti, mutta ei oikeen onnistunu Very Happy


Laitoimme siis m52 etukopan paikoilleen, kun se oli helposti käsillä. Pitää vaan m50 jäähdytinletkuhässäkkä leikellä sopimaan m52 koneen putkiin. Myös öljypohja ruuvattiin kiinni, mutta ei vielää kantta. Ne pari vuotavaa venttiiliä on vieläkin korjaamatta, niin pitää ne katsoa eka.
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
pazi88

avatar

Viestien lukumäärä : 1652
Paikkakunta : Oulu

ViestiAihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty   Pe 5 Kesä 2015 - 14:53

ONE:n kone kasaantuu. Venttiilien irrotusta varten tehtiin hieno työkalu penkkiporakoneeseen Very Happy



Ei noiden vuotavien venttiileiden seetit pahalta näyttäny, mutta jostain syystä ne vuosi. No hierastiin tahnalla kaikki läpi, et jospa ne nyt pelais.

Eli ei muuta kuin kansi paikalleen. Uus kannentiiviste eka.


Ja tässä kansi onkin jo sitten kaikkine romuineen paikallaan Very Happy


Ompa helppo ajottaa noi vanoksettoman nokat verrattuna vanokselliseen. Eikä se nyt niin hankalaa on vanoksenkaan kanssa.

Venttiilikoppaakin haaveiltiin päälle, mutta möivät näköjään rekkarilla väärän venttiilikopan tiivisteen...


Tällä hetkellä kone on jo paikallaan ja sähköjen rakentelu on aloitettu. Kuitenkin järkkäri unohtu matkasta, niin yhtään kuvaa ei tullu otettua.

Omasta e30:stä nappasin kuitenkin pari perunalaatusta kuvaa, kun käytin lootan pois.


Tommosia pikku jälkiä oli noissa vahvikkeissa, kun paineasetelma oli napannu kiinni.



Rälläkällä vähän nappasin pois noista, et mahtuu pyörimään.


Samalla vaihtelin vitosen shift pinnin, kun ei oikein tykänny palauttaa keppiä keskelle.


Ja kun romut oli edestä, liimailin kiinalaisten kultakalvoa sinne tänne, että ei ihan tulikuuma lattia ois putken kohdalta.


Samalla tein myös muitakin pikku fiksauksia mm vähän parantelin ahtimen öljynpaluuta jne. Niistä ei tullu otettua kuvaa. Lopulta sainkin vehkeen ajokuntoon, että pysty pikku testilenkin heittää. Puhelimen mikki taitaa vetää viimesiään, kun ihan hirveetä molinaa oli video, etten viitti ditä tänne julkasta. Mutta kuitenkin pirun hyvin toimi tuo uus kykin. Irrottaa ihan samassa kohtaa missä vakio ja tuntuma on hyvä. Ainoastaan pirun jäykkä se on. Ei tarvinnu työsylkän tappia jatkaa tai muutakaan ihmeellisyyttä tehdä, että sai pelaamaan.

Seuraavaksi tuoretta viinaa tankkiin ja jatketaan säätämisellä. Niin alustan, kuin koneenkin. Toki sähköflekti pitää vielä väsätä.
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
pazi88

avatar

Viestien lukumäärä : 1652
Paikkakunta : Oulu

ViestiAihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty   Ma 15 Kesä 2015 - 16:53

Tämän viikonlopun suunnitelma oli ottaa turbo ajoon vihdoinkin. Mutta eihän se ihan onnistunut, kun rupeskin yhtäkiä käymään huonosti tyhjää ja isommilla kierroksilla pätkii jo sen verran, niinkuin yks pytty jäis välistä syttymästä. Epäilykset kohdistuu yhteen rikkinäiseen puolaan, koska yhden pytyn tulppa oli aivan musta, vaikka muut oli oikeen hyvän näkösiä. Jotenka pistin tilaukseen setin uusia puolia ja kokeillaan niillä uudestaan.

Puolia varten ja muutenkin estämään venakopan tiivisteiden sulamisen väsäsin tommosen lämpösuojan:


Joka näyttää paikallaan tuolta:


Kaikkia pientä fiksiä tuli tehtyä, jotenka muuten ois kaikki valmista ajoon, jos vaan käyntihäiriö kummenee uusilla puolilla.

Tuossa vielä muutama kuva autosta pihalla, vaikka päällä on sentti pölyä. Edessä on tosiaan uudet valot ja takarenkaat vaihtu vähän pulleampiin pirelleihin. Vaan jäi näköjään perä pikkasen korkeaksi vielä...








ONE:kin on edenny pikkuhiljaa. Näyttää siis tällä hetkellä tältä:










Loppu kardaanikin olis nyt valmis ja se muodostuu nyt sopivasti lyhennetystä 320:n etupätkästä ja  e34 automaatin kardaanin laipasta:


Tämä ei ole siis itse tehty, vaan käytettiin muualla tehtävänä.


Jarrutehostinkin olisi nyt asennusta vailla valmis. Kyseessä mk3 golffin tehostin, missä kekitappi vaihdettu pidempään ja  polkimen puolelle on tehty m10 kiere, jotta e30 haarukan saa paikalleen:


EDIT oispa kiva, jos foorumi taas sallis kuvat.fi:n 900 pikseliä leveiden kuvien näytön ilman skaalausta, niin ei latais puolta tuntia tätä sivua...
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
AnttiR



Viestien lukumäärä : 22

ViestiAihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty   Ma 15 Kesä 2015 - 18:11

Onhan se nätti (Y)
Mitä jos selkeytyksen nimissä kertoisit lyhyesti speksit kaikista tällä hetkellä työnalla olevista autoista?
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
Pellikka

avatar

Viestien lukumäärä : 407
Paikkakunta : Oulu
Muut : Pv

ViestiAihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty   Ti 16 Kesä 2015 - 7:14

Nuista vehkeistä taida saada edes lyhyitä speksejä Very Happy

Hyvältä näyttää. Millonhan sitä pääsis koeajolle tuolla turbolla?
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
Sponsored content




ViestiAihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty   

Takaisin alkuun Siirry alas
 
pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty
Takaisin alkuun 
Sivu 25 / 27Siirry sivulle : Edellinen  1 ... 14 ... 24, 25, 26, 27  Seuraava
 Similar topics
-
» pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty

Oikeudet tällä foorumilla:Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
CDLC.CO Forum :: BUILD THREADS :: Creme De La Creme-
Siirry: