test banner



 
PääsivuPääsivu  CDLC.COCDLC.CO  HakuHaku  KäyttäjälistaKäyttäjälista  RekisteröidyRekisteröidy  Kirjaudu sisään  
Jaa | 
 

 pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty

Siirry alas 
Siirry sivulle : Edellinen  1 ... 14 ... 25, 26, 27  Seuraava
KirjoittajaViesti
pazi88

avatar

Viestien lukumäärä : 1652
Paikkakunta : Oulu

ViestiAihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty   Ke 17 Kesä 2015 - 10:30

Jaa vai että lyhyt speksilista. Ei ihan onnistu, kuten pellikkakin jo sano Very Happy

Noista meikäläisen romuista tilannepäivitys, niin 80 audi:n möin siis viime syksynä pois. Sen tilalle tulleen 316i e36:n möin tässä kuukausi sitten pois, kun sain sen sopivasti fiksattua valmiiksi. Sen tilalle tuli -99 523i e39 touring koirien kuskaukseen. Tästä tuskin mitään juttua tulee, kun käyttöfiksausta kummempaa ei sille tehdä.

Turbo e30:n speksit on siis tässä (siirsin ylempää tähän viestiin):

-85 e30 316

Kori:
- Ilmastoidun facelift mallin etuhiekkapelti
- Vilkuttomat etulokarit
- Facelift mallin takakyljet ja takaheikkapelti
- Takakaarista poistettu pokkaukset sisältä, etukaaret mankeloitu
- Kynnyslistat poistettu
- Facelift mustat muovipuskurit
- Ruosteen vuoksi uusittu kaikki luukut, helmat ja puoli lattiaa
- Konehuoneesta poistettu akkukotelo ja sheivattu kaikki ylimääränen pois
- Pissapojan säiliö, akku ja sulakeboksi siirretty konehuoneesta sisälle autoon
- Varapyöräkotelo poistettu
- Facelift takavalot ja hymyttömät facelift etuvalot
- Kromiset listat vaihdettu mustiin
- US –mallin valoritilät
- Kaikki äänenvaimennus bitumit poistettu
- Maalattu bmw sepang bronze värillä (myös sisusta ja pohja)

Moottori:
- m52b28 (peräisin e36 328ia:sta)
- Uudempi teräsputkitettu? alumiinilohko
- Athena cooper ring kannentiiviste
- Päivitetty VANOS
- e34 m50 öljypohja, imusihti ja tukikumit
- Non-vanos m50b20 imunokka sorvattu pakonokaksi
- s50 öljynsuodatinjalka
- s50 öljynlauhdutin
- e36 ilmastoidun mallin syyläri
- Rewon Motors pakosarja
- Holset hx35 ahdin
- Turbosmart 45mm kopio hukkaportti
- 3” RST pakoputki
- Vibrant stealth RST takavaimennin
- Vibrant E-VAC huohotin pakoputkeen
- 2,5” ahtoputket
- 450x300mm välijäähdytin
- Bilteman iso dumppi
- Siemens DEKA 870cc suuttimet
- KdFi PnP v1.4 moottorinohjaus (megasquirt II v3.0)
- ahtopaineen ohjaus VW n75 venttiilillä + mega
- PLX DM-6 + SM-AFR laajakaistalamda setti
- BMC ilmansuodatin

Polttoainejärjestelmä:
- 55 litran kaasaritankki, johon lisätty bensan paluu
- Carter p4070 pumppu siirtopumppuna
- n.2 litran rosterinen välisäiliö
- Aeroflow AF49-1014 bensapumppu
- Polttoaineena RE85

Voimansiirto:
- ZF s5d 320z vaihdelaatikko (Peräisin e46 330ci:stä)
- sachs -765 paineasetelma, e36 328 luk massalevy ja bling factoryn vauhtipyörä
- e30 325i vaihteiston kannatin e21 tukikumeilla
- e36 328i kardaani e30 kannatinlaakerilla
- e34 525tdsa perä (2.65 välitys)
- e36 328i perän takakansi
- e28 528e lukkoyksikkö perässä
- e30 325i vetarit

Alusta ja jarrut:
- e30 325i vakiojarrut
- teräspunosletkut
- VW golf mkII jarrutehostin
- e30 325i 51mm isot tolpat edessä
- e30 325i levyjarruliset takakynkät
- e30 325i m-tech vakaajat (20 mm edessä, 14,5mm takana)
- BC BR Extreme drop alustasarja
- Kaikki kumipuslat vaihdettu Strongflex keltaisiin uretaanipusliin
- Taka-akseliin tehty camber/caster säädöt e39 epäkeskopulteilla
- e36 tehostettu ohjaus, josta maksimi ohjauskulmaa lisätty

Sisusta:
- Kaikki äänenvaimennus poistettu
- Kangas sportpenkit facelift mallista
- 3 -puolanen mtech II ratti
- Maustech mittaristo
- Musta kattoverhoilu
- Nahkaiset vaihdekepin ja käsijarrun pussit
- Biltema vaihdekeppi

Vanteet ja renkaat:
- e30:n alkuperäisistä pullonkorkeista  (6x14”) muokatut 3-osaiset custom vanteet
- Edessä 8,75x16”, takana 9,75x16”
- Radinox RST kehät
- Väliaikainen sekarengastus (195/45r16 ja 215/40r16)

Mäikäläisen muovi:

-95 e36 320i

Kori:
- M3 puskurit, helmat, listat ja peilit
- tummat etu ja sivuvilkut
- punamustat takavalot
- uudet ajovalot ccfl angel eyes rinkuloilla
- "hiilikuitu" bmw merkit

Moottori:
- kunnostettu m52b28 (328i e36:sta)
- m50 imusarja (525i e34:stä)
- isompi kaasuläppä
- käärmeenpesä rosteri pakosarjat
- muokattu 320i vakioputkisto
- m54b30 imunokka (330i e46:sta)
- m50b25 imunokka pakonokkana (525i e34:stä)
- muokattu softa vakioboksissa

Voimansiirto:
- ZF s5d 320z vaihdelaatikko (328i e36:sta)
- m50b20 kova vauhtipyörä ja kytkin (520i e34:stä)
- 328i e36 kardaani ja perä
- 325i e36 vetarit

Alusta ja jarrut:
- 320i etujarrut zimmermanin paloilla ja levyillä (samat kuin 328i:ssa)
- 328i takajarrut
- D2 street coiloverit
- edessä lyhyemmät jouset
- Alustan puslat vaihdettu uretaanisiin
- m3 vahvikkeet taka-apurungolle
- m3 tyliin kumipuslia vaihdettu koviin niveliin
- lisä camber säätö muokattu vakiotukivarsiin taakse

Sisusta+musavehkeet:
- 3 puolanen "salmiakki" nahkaratti
- mustat nahkapenkit
- keskikyynärnoja edessä ja takana
- harmaa sisusta muokattu mustaksi
- pioneerin DVH-P5900MP dvd-soitin
- 7" näyttö edessä ja takaniskatuissa
- DLS MS6 diskantit
- Hertz HL7-keskiäänet
- DLS MS6 midbassot
- 12” Rainbow Amboss -subwoofer
- 6-kanavainen SPL Dynamics S-4006-vahvistin

Vanteet ja renkaat:
- 3-osaiseksi muutetut BBS RC vanteet (BMW styling 5)
- 9x17" & 9,5x17"
- nankang ns2 205/40 & 215/40

Sitten nuo veljen bemmit:

-99 e39 523i

Kori:
- Alkuperäinen m-sport korisarja
- facelift xenon etuvalot led-rinkuloilla
- facelift takavalot
- hockenheim etulippa

Moottori:
- m52b28tu kampiakseli, männät ja kiertokanget (stroukattu 2,5 l -> 2,8l)
- m54b30 imusarja
- schmiedman rosteri pakosarjat ja alkuputkisto (katit siirtynyt auton alle)

Voimansiirto:
- vakio

Alusta ja jarrut:
- vakio jarrut
- BC racing v1 coilit camber säädettävillä yläpäillä

Sisusta ja musavehkeet:
- vakio m-sport sisusta sandbeige nahkaverhoilulla
- pioneer 2din kosketusnäyttösoitin
- subi ja vahvistin merkkiä x

Vanteet ja renkaat:
- Schmidt VN-line
- 9,5x18" ja 11x18"
- 225/40 ja 255/35 kumit

-85 e30 316 (the ONE)

Kori:
- Ruosteen vuoksi uusittu puoli autoa (esim. helmat kokonaan, runkopalkkeja, lattia, keularakennelma jne.)
- konehuoneesta poistettu akkukotelo ja sheivattu ylimääräset pois
- peräkontin lattia poistettu ja tilalla kiinnitykset e34 taka-akselille ja kontin sisälle turvatankille
- lasikuitulevikkeet
- m-tech1 etuhelma
- facelift etuvalot

Moottori:
- m52b28 alakerta (kasattu kahdesta eri moottorista
- m50b25 NV kansi ja muut hilppeet
- e34 m50 öljypohja, imusihti ja tukikumit
- e36 m50 koneen kannakkeet
- m52 pakosarjat
- m52b28 suuttimet
- KdFi PnP v1.4 moottorinohjaus (megasquirt II v3.0)
- Bosch LSU 4.2 lamda
- pakoputki??

Polttoainejärjestelmä:
- Omavalmiste RST turvatankki kontissa
- Biltema 044 kopio bensapumppu
- itse väännetty polttoainelinjasto

Voimansiirto:
- ZF s5d 320z vaihdelaatikko (323i e39:stä)
- e36 328i vauhtipyörä ja kytkin
- e36 320i + e34 325ia sekasikiö kardaani e30 kannatinlaakerilla
- e34 325ia perä ja vetarit (lukkoyksikkö perään löytyy myös)

Alusta ja jarrut:
- e36 316i etunavat ja olkavarret
- e36 316i tehostettu ohjaus, josta kääntökulmaa lisätty
- e36 328i etujarrut
- golf mk3 jarrutehostin
- e36 ta-technics coilit edessä
- silver project camber säädettävät yläpäät
- e36 m3 epäkesko kumipuslat edessä
- caster säätö lisätty eteen
- e34 kehtomallin taka-akseli (e34 525ia:sta)
- e34 525ia takajarrut
- GAZ universal coillit takana

Sisusta:
- äänenvaimennus bitumit poistettu
- 3 puolainen ralliratti
- FK penkit
- biltema vaihdekeppi
- hydraulinen käsijarru
- lisämittareita yms.

Renkaat ja vanteet:
- Borbet A 16x9"
- Falken fk452 215/40 kumit

Jokohan tuossa olis kaikki Rolling Eyes


Pellikka kirjoitti:

Hyvältä näyttää. Millonhan sitä pääsis koeajolle tuolla turbolla?

Toivotaan, että jussin jälkeen, jos uudet puolat kerkeää saksasta siihen mennessä. Kun mitä sitä nyt juhannuksena ryyppäämään, kun voi bemaria rapata Laughing
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
pazi88

avatar

Viestien lukumäärä : 1652
Paikkakunta : Oulu

ViestiAihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty   Ti 23 Kesä 2015 - 9:56

Pieni testiajopätkä:


Äänistä ei kyllä saa mitään selkoa, mut näkee nyt sentään et vehkeet pelaa. Tai ainakin melkeen, kun tyhjäkäyntiä/alipaine alueella ei käy vieläkään kunnolla. Pitää ilmeisesti ruveta purkamaan, kun moottorinohjaus puolella vika ei näytä olevan...
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
Ani



Viestien lukumäärä : 836
Paikkakunta : Rusutjärvi

ViestiAihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty   Ti 23 Kesä 2015 - 12:48

Hienoa ollu seurata kyl rakentamista, mut näköjään kuski pitää silti bemarimiesten mainetta yllä tuolla turvavyön käytöllä!
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
pazi88

avatar

Viestien lukumäärä : 1652
Paikkakunta : Oulu

ViestiAihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty   Ti 23 Kesä 2015 - 15:49

No joo kuskin turvavyön lukko rupes vittuileen ja se toimii ehkä joka kymmenennellä kerralla, niin meni hermo siihen Very Happy Pitää katella varastosta uus tai ostaa, jos ei löydy, niin vois oikeesti käyttääkkin turvavyötä.

Oli muuten btw. hieno fiilis päästellä menemään pitkän rakentelun jälkeen:
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
pazi88

avatar

Viestien lukumäärä : 1652
Paikkakunta : Oulu

ViestiAihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty   To 25 Kesä 2015 - 22:05

Eipä päässy pitkään nautiskeleen ajeluista, kun käyntihärö paheni... Ensiksi vaihtelin puoliksi ne, mitkä tähän varsinaisesti ostin ja palautin lainapuolat takaisin käyttikseen.



No noillahan ei odotetusti ollu vaikutusta, mut saipahan käyttiksen taas ajoon Very Happy Ajelin sitten pellikan hallille (kiitokset sinne suuntaan) pikku tutkimuksia varten ja käytin siellä imusarjan irti (jos vaikka tiiviste vuotais siinä tms.). Ei vikaa tiivisteissä ja muutenkin kaikki vaikuttaa olevan ok. Tulpat käytin irti ja ne oli niin hyvän näköset, kuin yleensäkkään voi olla.

No tein sitten puristuspaine testin ja tulokset:

1 - 14
2 - 13,6
3 - 14
4 - 14
5 - 9
6 -14

Eli vitosessa puristuksia hukassa Evil or Very Mad Endoskoopilla kateltiin, niin mäntä näyttää hyvältä, eikä sylinteriputkessa näy jälkiä. Mutta imuventtiileitä kun katseli imukanavasta lampulla, niin ne oli aivan hapettuneet ja toisessa näky vähän karstaa. Liekkö talvella maannu vettä tai jotain venttiilien päällä ja hapettanu seetipinnat vituksi Rolling Eyes Selittäis miksi ongelmat alko talviseisonnan jälkeen.

Eikait siinä auta, kuin käyttää kantta irti...
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
pazi88

avatar

Viestien lukumäärä : 1652
Paikkakunta : Oulu

ViestiAihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty   Su 12 Heinä 2015 - 11:24

Noniin turbosta kiskasin kannen pois ja männissä/pytyissä ei nyt sen ihmeempää näkyny. Mitä nyt vitonen selvästi muita puhtaampi, kun siinä oli ne puristuksetkin vajaat:


Paineilmalla ja vedellä testailin kaikki venttiilit läpi ja vitosen imuvena tosiaan päästi läpi ihan huolella ja muut kans enemmän tai vähemmän. Ainoastaan 5 pakovenaa oli 100% pitäviä.


Vitosen imuvena oli tosiaan tommosen kolon hakannu liekkirenkaaseen. Ei tuo liekkirengas nyt paljoa ollu vinossa minusta. 85mm noissa on reikä ja pytty 84mm ja ei tuokaan nyt ollu niin paljoa vinossa, että edes pytyn päälle tulis, eli max 0,5mm. Mutta liekkö sit venttiili ohjuri niin väljä, että pääsee elämään liikaa scratch


Tuossa venttiilit irrallaan ja kunnolla vuotanu imuvena näkyy selvästi. Vähemmän selvästi näkee, että parista kohtaa seeti on aivan musta ja karstainen.


No tuon pidemmälle en kuitenkaan päässy. ONE:een asenneltiin kuitenkin huolella osaa paikalleen. Jarrut ja kytkin räpellettiin esim. toimintaan ja lyhentelin myös m10 lootan vaihdevivuston passaamaan tohon ZF laatikkoon biltsun erikois pitkän vaihdekepin kanssa.


Myös kiinalaisten 30€ hydraulikäppäri vaikutti toimivan ja ei ainakaan vielää pukannu nesteitä pihalle. Alemmass kuvassa näkyy, kun vedin jarrulinjan sisälle ohjaamoon. Ko. kuvassa olen jo kerenny moottorinkin sähköt kytkiä. Käytin e34 johtosarjan isoa pyöreetä liitintä, kun se passas tohon is e30:n johtomuoviin. Eikä kyllä montaa johta tarvinnu kytkeä, että sai vehkeet pelaan ja nekin meni käytännössä väri väriin.



Tässä jotain yleiskuvaa taas konehuoneesta. Valojen liittimet on tässä vielä vaihtamatta facelift mallisiin, mut nyt se on jo tehty. Tuo pre-facelift valojen johtosarja oli kyllä niin haperossa kunnossa, että huh-huh. Ei ihmekkään, että valot pelas miten sattuu, kun johdoista puuttu kuoretkin pitkältä matkaa.


Ekaa käynnistystä varten piti toki bensasysteemitkin kasata loppuun jotenka benaspumpun ja suodattimet asensin vähän quick and dirty menetelmällä. Eli pyöräytin polkupyörän sisuskumia ympärille ja pulttasin vanhoilla pakoputkilemmareilla lattiasta läpi.


Pumpuna siis biltsun bosch 044 kopio ja suodattimena samanlainen bosch, mikä omassakin on. Pumpun imuletku on väliaikaisesti nippusiteillä, kun en ollu hoksannu ostaa oikean kokoisia kiinnikkeitä.

Bensatankille tehtiin vuototesti ja pari reikäähän siinä oli. Pikku paikkausten jälkeen pulttasin sen konttiin lopullisesti ja PetKe itse viritteli akun paikalleen. Tässä kuvassa on enään akun remmi kiristämättä ja huohotusletku tankilta vetämättä:


Sitten tullaankin varsinaisiin murheen kryyneihin, eli ohjaustehostimeen ja jäähdytysjärjestelmään. Jäähdytysjärjestelmän letkut sain joten kuten kasattua hyllystä olevista letkun pätkistä, mitä nyt syylärille piti käyttää kahta alavesiletkua jne. mutta ohjaustehostimelle ei tahtonu löytyä varastosta sopivia putkia. e36 m40 koneen putket/letkut kun ei tahtonu sopia e30 m50 yhdistelmään ja nyttenkin ne kulkee vähintään mielenkiintosia reittejä. Toivottavasti toimii silti. Vanha paska banjopultti tahto väkisellä vuotaa aina nesteet pihalle, niin oli homma katella romuläjistä toinen sopiva (uuttahan ei voi ostaa...)

No sitten tullaan syyläri. Sen virkaa aateltiin laittaa e34:n oma leveä syyläri, mutta siinä olikin letkun paikka lohjennu irti ja ilmausruuvin paikka liimattu umpeen. No aattelin sitten vaihtaa omasta syyläristä, josta paskoin kennon, uuden päädyn paikalleen:


Sehän meni muuten hyvin, mutta tiiviste vuosi välistä. No eikun uudestaan osiin ja kasaan paremmalla menestyksellä. Nyt nesteet pysykin jo aluksi sisällä, mutta sitten alkoikin itse kennosta vuotaa neste pihalle.... prkl liekkö tuo syyläri oollu syy miksi ite autokin oli joutunu telakalle ja unohtunu sinne. No uushan se oli pakko hommata, mutta tuo olikin normaalia leveämpi malli (kenno 520mm vs. 440mm) Saatavuus suomesta oli vähän heikkoa ja nekin vähät oli törky kalliita. Niimpä pistin ebaystä tulemaan, kun pitäshän saksasta viikossa tulla kamat. Joo tulee normaalisti, mut nyt nahkahousu vitkutteli lähetystä eiliseen asti, että ei taida keretä tulla ajoissa bimmerpartyjä varten....

No tuossa kuitenkin se toinen starttivideo. Aluksi on tuo aiemmin ollu pätkä jo ja toisena sitten, kun vähän tunerstudiolla syötin säätöjä purkkiin. Ekassa oli siis pelkästään TPS kalibrointi tehty.
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
pazi88

avatar

Viestien lukumäärä : 1652
Paikkakunta : Oulu

ViestiAihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty   Ke 22 Heinä 2015 - 15:59

Joo ei tullu ONE:een syyläri tarpeeksi ajoissa, että ois kerenny bimmerpartyille. No kokeillaan jos vaikka seuraavalle pudasjärven varttimailille sais.

Konehuonetta on kuitenkin viimeistelty:


Ilmansuodatin hässäkkänä on tommonen, koska tuo on helppo muuttaa sitten turbokäyttöön sopivaksi.


PetKe itse viritteli pakoputkeksi vanhan joskus muoviin ostamani kiinan rosteritekeleen, joka ei istunu paikalleen ollenkaan ja jäi asentamatta sen vuoksi. Laatu kamaa, kun istu e30:iin vähemmällä vaivalla Very Happy





Sitten tehtiin vähän raakakittauksia pohjiin ja vetelin vähän pohjamaalia päälle.


Pohjamaalia kummempaa maalia tähän ei täksi kesäksi tule, joten kasailun pysty alottaan heti maalin kuivuttua.


Ja sitten tohon meikän e30:iin. Noita vuotavia venttiilejä ihmettelin ja valkkasin niistä kaikkein pahimmat tapaukset. Ei ne loput vuotavat edes olleet loppujen lopuksi pahoja. Käytin pahimmat siis irti, hion tahnalla hyväksi ja pistin takas uusilla venttiivarren kumeilla. Tunnusti pitävän varsin hyvin.


Siinä sit just kun olin kantta nostamassa takaisin paikalleen, niin huomasin että vitosen mäntä oli vähän hassusti kulmassa. Pyöräytin konetta niin että 2 ja 5 on ylimpänä, niin vitosen mäntä jäi reilusti alemmaksi. Evil or Very Mad Vähän aikaa siinä kiroilin ja työnsin auton nosturille ja aloin öljypohjaa irrottaan. Elettiin jo keskiviikkoa ja alko ahdistaan että kerkeenkö nyt tälläkään partyille, eli aika tahdilla tuli alakerta purettua. Kello oli n. 9 aamulla kun sain romut pihalle ja vitosen kanki oli tosiaan tommonen J-profiili.




Männästä en löytäny vaurioita ja renkaat liikku hyvin urissaan. Vähän oli männän vinous syöny pyttyä soikeaksi, mutta mikään kriittinen ei tilanne ollut. Mietin siinä, että jos nyt remppaan tän koneen kunnolla, niin ei tuu tämä auto enään tänä kesänä liikkumaan. Niinpä otin varastosta vaan uuden kiertokangen tilalle ja aloin kasaamaan konetta melko tahdilla Very Happy Kannesta ei edes plaanattu cooperringin jälkiä pois, että vähän riskillä mentiin. No kello 4 aikaan iltapäivällä olikin kone jo käynnissä ja kaikki vaikutti pelaavan. Kiire aikataululla kun oltiin, niin tehtiin vain pikainen ilmaus ja nokka kohti Oulua.

Yks päivä tulikin pelkästään sitten konetta säädeltyä ja tutkittua että kaikki on ok koneessa. Sainkin jo säädöt siihen malliin kohdilleen, että normi ajelu sujuu hyvin. Suurin ongelma oli kuitenkin takarenkaiden pomppiminen pidon rajamailla, jolle en kerennyt tehdä mitään, koska aika loppu kesken. Lauantaina aamulla startattiin kohti kalajokea, että ehtii varttimailille mukaan. Ilman että olin kerennyt tehdä yhtään kunnon täyskaasuvetoa ennen Very Happy Perille päästiin kuitenkin ehjänä, mitä nyt ahtoputki pamahti irti matkalla. Sille uudelleen kiristys ja jonottaan omaa vuoroa.


Eka vedossa otin vähän logia läppärillä ja tulokseksi 13,7s ja 185 km/h Vähän meinas olla paskat housussa, kun tämä oli tosiaan ensimmäinen oikea täyskaasu kiihdytys, mitä oon pysytyny tällä tekeen ja kulkua oli paljon enemmän mitä oli kuvitellutkaan. Lähtö vaan oli ihan perseestä takarenkaiden pomppimisen vuoksi. Toiselle vedolle sitten säätelin vähän login perusteella seoksia ja laskin vähän paineita renkaista ettei pomppis niin paljoa.

No toisessa vedossa renkaat pomppi vielä enemmän, mutta nyt kone veti yläpäässä pirun hyvin. Tulokseksi tuli 13,5 s ja 188 km/h. Täytyy kyllä olla tyytyväinen tulokseen, kun semmosella kiireaikataululla tuli kyllä valmistauduttua koko hommaan. Ja vehkeet pelaa vieläkin. Tuossa olis video kummastakin vedosta:


Ja parit kuvat muovin kanssa parkissa:




Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
Rotten

avatar

Viestien lukumäärä : 7
Paikkakunta : Oulu
Muut : -86 Sierra

ViestiAihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty   Ke 22 Heinä 2015 - 23:51

Olinhan siinä hieman ihmeissäni krapuloistani herätessä carinani kyydissä kalajoelta palattaessa, että mikäs helvetti siitä paukautti ohitse. Mutta hyvältä näytti ja kuullosti eniveis Smile Peukkua muutenki tälle tekemisen määrälle.
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
TMA
Wingman
avatar

Viestien lukumäärä : 2739
Paikkakunta : 03

ViestiAihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty   To 23 Heinä 2015 - 4:19

Siellähän on ollut kiirettä. Yllättävän hyvät puristukset antoi vaikka hieman flaskaili. Iso peukalo työmaasta!

Kokeileppa tuohon takapään pompotukseet erilaisia iskunvaimentimen jäykkyyksiä. Eikös sulla napsuilla ne ole? Joku höpisi että yksinkertainen alustageometriakin siihen vaikuttaisi. Tukivarsien asento ja se mihin suuntaan ne repii pyörää pidon rajoilla.

Muuutta eikös tuo jotenkin niin mene että tuosta tulee vielä loputon kierre. Sitten kun rengas pitää niin lisää tehoa. Tämän jälkeen se hajoaa, mutta parin kymmenyksen päähän jäänyt tavoite iskostuu kummittelemaan iltoihin ja aamujönden vääntämisen taustaääneksi. Kohta siellä on leveät sliksit alla ja 600hv ennenkuin huomaatkaan.

Pidän myös ruskean bmw:n jokapaikanhöylä meiningistä. Käy kaupassa, aja varttia, aja mailia, aja, rataa, sudittele vaikka muuten vain. Kade.

Tämä on hyvä projekti, yksi parhaita. Jatkakaa!

_____ _____ _____ _____
Ruskon pekoni esittäytyy!

-Instagram-
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot http://instagram.com/taneli_a
pazi88

avatar

Viestien lukumäärä : 1652
Paikkakunta : Oulu

ViestiAihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty   Ma 27 Heinä 2015 - 10:04

Rotten kirjoitti:
Olinhan siinä hieman ihmeissäni krapuloistani herätessä carinani kyydissä kalajoelta palattaessa, että mikäs helvetti siitä paukautti ohitse. Mutta hyvältä näytti ja kuullosti eniveis Smile Peukkua muutenki tälle tekemisen määrälle.

Jaa se olit sinä Very Happy Tuli siinä matkalla muitakin ohiteltua ja parhaimmat näytti motarilla peukkua ihituksen jälkeen Cool

TMA kirjoitti:
Siellähän on ollut kiirettä. Yllättävän hyvät puristukset antoi vaikka hieman flaskaili. Iso peukalo työmaasta!

Kokeileppa tuohon takapään pompotukseet erilaisia iskunvaimentimen jäykkyyksiä. Eikös sulla napsuilla ne ole? Joku höpisi että yksinkertainen alustageometriakin siihen vaikuttaisi. Tukivarsien asento ja se mihin suuntaan ne repii pyörää pidon rajoilla.

Muuutta eikös tuo jotenkin niin mene että tuosta tulee vielä loputon kierre. Sitten kun rengas pitää niin lisää tehoa. Tämän jälkeen se hajoaa, mutta parin kymmenyksen päähän jäänyt tavoite iskostuu kummittelemaan iltoihin ja aamujönden vääntämisen taustaääneksi. Kohta siellä on leveät sliksit alla ja 600hv ennenkuin huomaatkaan.

Pidän myös ruskean bmw:n jokapaikanhöylä meiningistä. Käy kaupassa, aja varttia, aja mailia, aja, rataa, sudittele vaikka muuten vain. Kade.

Tämä on hyvä projekti, yksi parhaita. Jatkakaa!

Jep on tällä tullu käytyä kaupassa, töissä ja vaikka ja missä. Nyt viikonloppuna käytiin vähän kauempana 30v juhlissa, että pääsi päivänsankari käymään vähän kyydissä.


Tuolla reissulla keskikulutus oli alle 10 litraa sadalle, mitä pidän varsin kohtuullisena, kun tämä kuitenkin käy viinalla ja mukana oli reilusti kiihdyttelyä ja suditelua. Vaikuttaa aika paljon, kun sain ennakot nyt paremmin kohdalleen.

Pomppimiseen olen koittanu säädellä iskareita ja nostaa perää ylemmäksi (kun joku sano että liian matalana pomppii), mutta ei ole ollut apua. Kulmia ei oikeilla vehkeillä ole katottu kohdilleen, mutta ne nyt on puolen asteen sisällä oikeista arvoista, että tuskin noin pieni heitto paljoa vaikuttaa. Pitää vielä koittaa laskea perä reilusti alemmaksi, vaikka ulkonäöllisesti en siitä pidäkkään. Myös apkoputki tulee raapimaan maahan sitten, mutta akselin alitus pitää nyt muutenkin tehdä uusiksi. Sit kun alkaa saada pitoja, täytyy varmaan ahtoja nostaa ylemmäksi Twisted Evil
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
pazi88

avatar

Viestien lukumäärä : 1652
Paikkakunta : Oulu

ViestiAihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty   Ma 17 Elo 2015 - 9:32

Perän pomppimiset ois nyt selätetty. Ongelma ratkesi, kun nakkasi takajousista säätöpalat pois ja perä laski ihan linttaan. Pakoputki tykkää nyt raapia maahan, mutta pikkuvikoja Very Happy Nurtsicruisingeissa tuli pyörähdettyä tällä, vaikka muuten on tullu vaan suttailtua siellä täällä. Kamera ei tarttunu mukaan, mutta tässä joku face kuva:


Koitin myös muutaman häävimmän kuvan ottaa itse, mutta vähän oli tatsi hakusessa ja en saanu kuin pari julkaisukelpoista kuvaa otettua Very Happy




Ja vielä parit kuvat bimmerpartyjen varttimaililta, jotka löysin internetin ihmemaailmasta:


Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
pazi88

avatar

Viestien lukumäärä : 1652
Paikkakunta : Oulu

ViestiAihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty   To 27 Elo 2015 - 9:32

Viikonloppuna tuli ONE:akin värkättyä ja saatiin siihen kuitukaaret paikalleen ja muuta pikkuhiplailua tehtyä. Muutenhan tuo nyt olis katsastusvalmis, mutta meni kilot/millit/sentit ja lbs:t sekasi noita jousia tilatessa ja ne on nyt aivan liian löysät. Eivät jaksa edes perää kannatella, niin se makaa nyt pohjaanlyöntikumien varassa. uudet olis nyt tulossa että jos niiden jälkeen sit leimalle. Tuossa muutama kuvatus, että millanen tilkkutäkki se on nyt:






Peräkin rupes vuotamaan, kun huohotinreikä oli vielä ummessa:


Niinkuin näkyy, niin mikään ei oikeen istu paikalleen, kaikki irvistää sekä kaiken muun hyvän lisäksi eturenkaat on vieläkin liian takana ja takaset taas liian edessä Very Happy Mut eipähän tarvii varoa liian hienoa autoa ja uskaltaa antaa kunnolla kenkää.

Testiajolla ei nyt päästy edes puoleenväliin edellisestä reissusta, kun rupes jo käymään viidellä. Jostain syystä oli kutosen tulpan kolo täynnä valkoista muhjua ja itse puola oli mykkänä. Puolan vaihdolla kuitenkin kaikki pelas taas ja saatiin ajettua bensakarttaa kohdilleen. Vielä se vaatii vähän hienosäätöä, mut on se jo niin hyvin kohdallaan että kehtaa ajaa. Lyhyt videokin vielä todisteeksi:



Yllättävän hiljainen on tuo kiinalaisten läpivirtaava putkisto, mutta onneksi yläkierroksilla naukuu kuten pitää.
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
pazi88

avatar

Viestien lukumäärä : 1652
Paikkakunta : Oulu

ViestiAihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty   Pe 11 Syys 2015 - 9:36

Viimeviikonloppuna tuli laitettua e30 talviseisontaan. Sitä ennen tuli käytyä BTCF Oulun burnis miitissä vetämässä kumit katuun:


Hyvin jaksaa kolmosellakin vääntää ja näköjään takalevyt hohkaa punasena tuossa yhdessä kohdassa Very Happy Tuon jälkeen oli takaset aika lailla kankailla, niin oli melko hurjaa ajella sunnuntaina 100km hallille kaatosateessa. Menihän se kun hiljokseen ajeli, mutta yhdessä kohdassa oli tojota oksentanu öljyt tielle, niin oli lähellä ettei menny pöpelikköön tämä, kun lähti siitä öljyläiskästä luisteleen.

No perille päästiin ja ennen halliin peittelyä pesin vielä koko vehkeen pohjaa myöten:


Jotain ohjelmaa talvelle olis luvassa. Ainakin renkaat menee vaihtoon pidon puutteen vuoksi. Jotain semislicksejä ajattelin näin alkuun jos budjetti riittää. Lisäksi takapään auraussäätö menee uusiksi, koska siinä ei riitä säätövara, että renkaat sais tarpeeksi suoraan. Kone myös rupesi loppukesästä työntää öljyä pihalle jostain(öljyn lauhari ainakin) ja ei vitos pytyn porauskaan ole enään kunnossa tuon kankiepisodin vuoksi. Jotenka kone pois keulilta ja remonttia sille, ellei sitten kokonaan uus moottori  scratch H-profiilit nyt ainakin aattelin päivittää ja korjaan mitä vikaa löytyy.

ONE:een tuli jokunen aika sitten uudet takajousetkin ja saatiin peräpään jousitus hyvään iskuun. Eilettäin oli sitten sopiva rako jolloin vietiin leimalle ja nyt olis muutokset hyväksytysti papereissa:


Isot kiitokset Top Katsastukselle. Vähän piti keulaa nostaa , kun jäi pakoputki nosturiin, mutta mitään ihmeempää ei ollu. Meinas vähän rikkaalla käydä, kun jostain syystä seokset muuttuu käynnistyskertojen välillä, mutta onneksi näin vanhassa on niin väljät päästörajat, niin ei tarvinnu edes läppäriä kaivaa esiin Very Happy Pitää tutkia mistä tuo seosten heittely johtuu. Lisäksi uus venakopan tiiviste rupes vuotaan jo 100km:n jälkeen, niin sillekkin pitää tehdä jotain. Muutenhan tämä vaatii vain kovaa ajoa.
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
redi

avatar

Viestien lukumäärä : 502
Paikkakunta : Helsinki
Muut : VAG CREW

ViestiAihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty   Ke 16 Syys 2015 - 18:11

Erittäin asiallista rakentamista ja hienoja on bemarit.
Eipä ihme että katsastuksessa ei tullut suurempia ongelmia. Sama heppu teki aikoinaan täällä pk-seudulla hommia ja oli aina ilo asioida hänen kanssaan Smile
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
pazi88

avatar

Viestien lukumäärä : 1652
Paikkakunta : Oulu

ViestiAihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty   To 17 Syys 2015 - 13:01

Jep asiallista toimintaa on tuolla katsastuksessa. Merkkailtiin renkaita myöten kaikki otteeseen, niin ei tule poliisilla sanomista. Jotenkin kun veikkaan, että auto saattaa ulkonäön vuoksi kiinnostaa normaalia enemmän.

BTW tuli muuten ekaa kertaa itse ajettua ONE:lla, kun aikaisemmin olen istunu vain kyydissä. Aivan uskomatonta, miten hyvä ajettava tuosta tuli, vaikka onkin alustan osalta tuommoinen sekasikiö. Alusta käyttäytyy todella hyvin ja helppo ajaa. Koko vehe tuntuu todella vakaalta, vaikka ohjaus onkin mikroautomainen. Jousituskin imee tien töyssyt hyvin, vaikkei kuitenkaan kallistele mutkissa yhtään. Myöskin rengasäänet on huomattavasti pienemmät, mitä meikäläisen turbossa, vaikka äänieristyksiä on saman verran (ei ollenkaan). Taidan omaan turboonkin vaihdella osan puslista kumisiin, kun pelaa noin paljon paremmin niillä. Koneessa tunnustaa oleven todella muikeasti alavääntöä ja yläkierroksilla äänet on oikeen makosat. Mikään raketti tuo ei kuitenkaan ole, mutta katotaan ilmeistyiskö joku ahdistin konepellin alle ens talvena Wink

Tuli myös vähän googlailtua kuvia ONE:sta ja vuodelta 2011 löyty tämmösiä:





Melko pommilta näyttäny jo sillon. Tuolta ajalta näyttää olevan myös tasoteltu BMW merkki konepellissä:


Ja komea keltainen väritys Very Happy


Tuolloinhan tämä oli bimmerpartyillä angry birds teemaisena ja konepellistä löyty vihreetä eteismattoa jne.




Tämän vuoksi maalattiin muutamia osia keltaiseksi muistuttamaan vanhoista ajoista. Tuolta ajalta meille asti oli selvinnyt nuo sivuhelmat, mutta etuhelma on jossain välissä vaihtunu m-tech malliseen. Myös väritys on vaihtunu jossain välissä takaisin valkoiseen.
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
pazi88

avatar

Viestien lukumäärä : 1652
Paikkakunta : Oulu

ViestiAihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty   Pe 2 Loka 2015 - 11:35

nyt onkin vähän hiljaisempaa ollu tällä rintamalla ja varmaan tulee olemaankin hetken aikaa, kun syntyi juuri perheenlisäystäkin. Kuitenkin PetKe kävi ONE:lla pyörähtään Yka-miitissä, niin siitä muutama kuvatus. Itse en valitettavasti päässyt mukaan kameraa heiluttaan, niin materiaalia ei omasta puolesta ole. Nämä kuvat on otettu Egoman nimimerkillä BTCF.llä kirjoittelevan herran kuvista, mutta nakkasin omalle kuvasivustolle, kun olivat liian isoja.









Tässä lunttti nimimerkin ottama kuva:


Pikku youtube videokin miitistä, missä ONE näkyy tositoimissa pariin otteeseen:
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
pazi88

avatar

Viestien lukumäärä : 1652
Paikkakunta : Oulu

ViestiAihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty   To 10 Joulu 2015 - 10:10

Jees poks. Ei oo älyttömiä tapahtunu tällä rintamalla. Lähinnä osia on hommattu sekä ONE:een, että meikäläisen turboon. Mut meni vähän hommat vituiksi, kun kamerasta päätti muistikortti hajota kesken kaiken ja kaikki otetut kuvat meni sitten sinne. Kuoli ihan totaalisesti tuo muistikortti, kun ei millään datan pelastus ohjelmalla saa sitä luettua. No mitään järjettömiä ei oo edes keretty tekemään ja kerkesin aiemmin kopsata koneelle jo kuvattuja videoita. Joten tuossapa olis videoprojektin muodossa kerrottuna mitä tähän mennessä on saatu aikaan ONE:n kanssa:


Vähän karuhan tuosta tuli, mut jospa seuraava osa olis parempi Very Happy

Meikäläisen turboon sain jo uuden lohkon ja männät hommattua, kun kesällä tapahtunut kiertokanki vaurio söi vitos pytyn aivan soikeaksi. Eli moottorin purkua ois siihen luvassa. Samalla vois vaihtaa jämymmät kiertokangetkin ja korjata mitä muuta vaurioita tulee vastaan. Mitään kuvaa ei tähänkään liittyen ole tallessa, mut tässä ois ton uuden lohkon kierteiden vahvistamiseen liittyvä video jos joku on kiinnostunu.
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
pazi88

avatar

Viestien lukumäärä : 1652
Paikkakunta : Oulu

ViestiAihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty   To 7 Tammi 2016 - 14:52

Nyt niitä edellisestä postauksesta puuttuvia kuvia. Turbo eksyi hallille asti ja kuvassa myös kkd:ltä tulleet pakosarjan laipat:


Turbo löytiin heti osiksi, että näki mitä se on syönyt:


Hukkaportin reikä oli aika pikkunen, että sitä pirrasin isommaksi. Lisäksi sovitin pakopesän sopimaan paremmin tuohon käytettävään laippaan:


Kompurakotelo maalattiin mustaksi:




Turbon ihmettelystä on jakso juutuubissa, jos haluaa nähdä tarkemmin meidän nysväykset:


Seuraava jakso tulee tässä parin viikon sisään aika varmasti ja siinä sitten turbon öljylinjoista yms.

Jotta turbon öljykierron pystyy tekemään, niin auton keulaa on jo aikaa sitten purettu, että olisi tilaa tuohuta:


Välijäähdytin on laitettu paikalleen samaan tyyliin, kuten meikäläisenkin turbossa:


Turbon öljynpaluuta varten piti moottorin etukoppa ottaa pois ja että sen saa pois, osa jakopäätäkin purkaa edestä:




Paluun virkaa toimittaa etukopassa perus paikassa tuumanen hydrauliikkaläpivienti:


Tuon läpiviennin reikää kyllä porasin isommaksi, kun siinä on varaa aika paljon.

Paluuna on tommonen hydrauliikkaliikkeestä ostettu joustokappale ja loppu on ihan omavalmistetta. Kuulemma tuo jousto on painetestattu 10 bar asti. Ja ei pitäs ainakaan sulaa Very Happy


Paikallaan:


Tässä sitten öljyn tulo ja vähän vesikierron letkuakin näkyy:


Suuttimetkin on tähän hommattu, eli tommoset 600 cc jotain? siemens dekat:


Ja pakosarjaa varten putkea ja käyriä:

Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
pazi88

avatar

Viestien lukumäärä : 1652
Paikkakunta : Oulu

ViestiAihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty   To 25 Helmi 2016 - 10:48

Nytpä ois uutta jaksoa pihalla:


Sain nyt äänitysvehkeitä päivitettyä, että jospa puheesta sais nyt paremmin selvää. Very Happy

Itse projektissa olla tällähetkellä pakosarjan teko vaiheessa. Tuossa muutama kuvatus:








Paska vaan, kun everlastin TIG sano sopimuksensa irti tuossa vaiheessa ja joutu MIG:llä vetämään loppuun. Tuo viimenen veto on siis jo tehtynä ja pakosarja on menossa laippojen oikasuun.

Meikäläisen turbo odottelee edelleen että kerkeäis sille tehdä jotain. Olen kuitenkin moottorin korjaukseen vaadittavien osien lisäksi saanut hommattua m54b30 nokan imupuolelle ja renkaiksi vaihtuu tämmöset yokohaman semit tai mitkä lie track day renkaat nyt onkaan. ONE saattaa saada samanlaiset, kun näitä saa 1001 renkaista nyt halvalla.
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
Säkki



Viestien lukumäärä : 4
Paikkakunta : Uusikaupunki

ViestiAihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty   To 25 Helmi 2016 - 22:05

Meillä käytetään töissä noita joustoja (värinänvaimentimia aka vibroja) estämään putkien hajoamista. Kestävät hyvin tärinää, lämmönvaihtelua ja painetta (30 bar). Mutta hajoo helposti taivutettuna. Asennusohjeessa yleensä maininta.. Voi olla toki eri materiaalia. scratch

Mutta asiaan. Hemmetin hyvän näköistä touhuumista.!
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
pazi88

avatar

Viestien lukumäärä : 1652
Paikkakunta : Oulu

ViestiAihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty   Pe 26 Helmi 2016 - 16:14

Säkki kirjoitti:
Meillä käytetään töissä noita joustoja (värinänvaimentimia aka vibroja) estämään putkien hajoamista. Kestävät hyvin tärinää, lämmönvaihtelua ja painetta (30 bar). Mutta hajoo helposti taivutettuna. Asennusohjeessa yleensä maininta.. Voi olla toki eri materiaalia. scratch

Mutta asiaan. Hemmetin hyvän näköistä touhuumista.!

Joo lämpöähän tuo kestää ja tärinää myöskin. Myyjä meinasi, että tuossa käytössä tulee kestämään, vaikka vähän joutuu taivuttamaankin. Selviää toki ajan kanssa. Luulis että paremmin kestää, kuin perus kumiletku, jossa loppuu lämmönkesto kesken hyvin äkkiä Very Happy
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
pazi88

avatar

Viestien lukumäärä : 1652
Paikkakunta : Oulu

ViestiAihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty   Ti 22 Maalis 2016 - 13:28

Nyt viikonloppuna kerkesin vihdoin omaakin e30:iä työstämään ja tempasin myllyn pois keulilta. Eka piti kuitenkin käyttää käynnissä, että bensapumput ja suuttimet sais vähän toimintaa, eikä viina jumittais niitä kokonaan: https://www.instagram.com/p/BDII5DnHD2D/?taken-by=sipasema

Voi että ois tehnyt mieli lähtä ajeleen Very Happy

Koko operaatio tuli videoitua juutuubia varten, joten kuvien otto jäi vähemmälle. Tässä kuitenkin patti pois keulilta:


Tyhjältä näyttää:


Tämmösenhän purkaa vaikka silmät kiinni, kun sen verta monesti on tullu tehtyä Very Happy




Ja lohko tyhjänä:


En kovin tarkasti kerenny tutkimaan, mutta äkkiseltään ei kyllä löytyny vikaa, miksi tuo tutisi pintakaasulla siinä 4k rpm paikkeilla. Olihan tuo siis kulunu, mutta mitään kunnon total failurea en löytäny.

Mut siis tärkeimmät havainnot:

- Öljypohjan pohjalla metallimurua ja hieman metallin sekasta öljyä
- Männät ja rengasvälit ja männänrenkaat ehjät
- katkosvälykset vielä speksissä
- kiertokanget äkkiseltään suoria
- Sylinteriputket peilipinnalla
- Laakereista on menny jotain läpi, mutta ei paha.
- Kampurasta pitää pari kaulaa kiillottaa.

Mut siis ehkä erikoisinta, että männät on kyllä ihan väärät tuohon koneeseen. Ventiiliupotuksien perusteella nuo on TU-koneen männät, mikä ei nyt sinänsä haittaa mitään. Mutta jo ilman mittaamistakin näki, että männät on väärän kokoiset sylinteriputkiin. Männän ja putken välys on jotain millin luokkaa, vaikka sallittu maksimi on 0,15mm. Sylinteriputkien kuluminen ei tuota selitä, koska katkosvälykset oli vielä speksissä.

Vissiin kunnon kyläseppä tehny takuukorjauksen tuohon koneeseen englannissa, kun vaihtanu lohkon ja männät uusiin, mutta pistäny väärät männät sisään. Lisäksi jättäny suoristamatta kieron kannen siinä samalla ja kasannu öljympumpun rikkinäisillä osilla ja vielä väärin Evil or Very Mad

No ei siinä kasataan tuo kone vihdoinkin kuten pitäisi, niin että kaikki osat menee vielä speksiin. Sylinteriputkien liiallinen kuluminen johtuu todennäköisesti liian rikkaasta seoksesta (viina), joten laihennetaan karttoja vieläkin. Ja 4k rpm tutinaan en enään keksi muuta syytä kuin että nokat on eriparia (pakonokassa enemmän nostoa ja asteita), niin vaihdetaan imunokka m54b30 malliin.
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
Pellikka

avatar

Viestien lukumäärä : 407
Paikkakunta : Oulu
Muut : Pv

ViestiAihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty   Ke 23 Maalis 2016 - 7:46

Pikku viinankäryt kyllä alko itelläki syyhyttää jo ajamaan. Samaa vikaa näköjään muillaki Very Happy

Jotenki tuntus että pytyssä ollu liikaa painetta ku veivin laakeripinnat kärsii ja se yks veiviki meni. Nokat on itelläki eri paria ihan tehtaalta. Ja nokat luultavasti tekis samaa joka kierrosalueella. Mutta tuo mäntähommaki kuulostaa siltä että mistä sitä tietää onko se syyllinen Smile Toivotaan että korjantuu, oli aika eksoottinen ominaisuus.

Löytykö se öljyvuodon aiheuttaja tehostimesta?

Hyvin kerkee vielä vapuks Cool Pitää kyllä pitää koeajopäivä ku uudet semisliksitkin kerran on.
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
pazi88

avatar

Viestien lukumäärä : 1652
Paikkakunta : Oulu

ViestiAihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty   Ke 23 Maalis 2016 - 8:58

Ei oo varsinaisesti laakerit kärsinyt, mut niiden kautta on menny metallihilettä läpi. Muutamat murut oli tehnyt hentoja naarmuja kampuraan, mut vein sen jo kiillotettavaksi. Metallihile on aika varmasti tullu kuluneista pytystä, mut en tiedä miten se laakereihin on päätyny, kun ne pitäs jäädä suodattimeen. Pitää tarkistaa että pelaahan öljykierron kaikki systeemit kuten pitää, kun tuollahan on esim. venttiili joka päästää öljyn suodattimen ohi tarvittaessa. Se veivi meni johtu ihan siitä pätkimisestä, jonka sinäkin sillon koit koeajolla. Se kuitenkin ratkes niillä kylmemmillä tulpilla ja siksi nyt ei oo mennykkään kankia. Öljy tuli pihalle öljytikun juuresta ja sitä muuten oli suihkunnu ihan koko auton pohjaan (huohottaa liikaa, eli nuo männät....)

Mut eipä tuo oo kun päivän homma laittaa takas kasaan, kun kaikki osat löytyy jo. Toki pitää tarkkaan käydä kaikki läpi eka ja putsata öljynkierto ettei sinne jää mitään ylimäärästä kiertoon. PRKL kun ois oikeesti pitäny tuo kone purkaa heti alkuun atomeiksi ja kasata ite. Ois taas selvinnyt monelta ongelmalta.

Ehdottomasti koeajopäivä, kun lumet on sulanut. Vielä jos kerkeis koneen ja semien lisäksi laittaa alustan säätöihin. Ei sinne tarvi, kun parit epäkeskopuslat vaihtaa, niin saa kulmat kondikseen.
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
jontte



Viestien lukumäärä : 143
Paikkakunta : Salo
Muut : 998cc

ViestiAihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty   Ke 23 Maalis 2016 - 13:05

Paskastuiko edes kädet kun koneen purkasit? Smile
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
pazi88

avatar

Viestien lukumäärä : 1652
Paikkakunta : Oulu

ViestiAihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty   To 24 Maalis 2016 - 9:19

jontte kirjoitti:
Paskastuiko edes kädet kun koneen purkasit? Smile

No eipä oikeestaan Very Happy Vasta sit sain kädet öljyyn, kun rupesin alakertaa purkamaan Very Happy
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
pazi88

avatar

Viestien lukumäärä : 1652
Paikkakunta : Oulu

ViestiAihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty   To 7 Huhti 2016 - 9:36

Siinäpä olis nyt tuon meikäläisen turbon kanssa värkkäystä.



Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
pazi88

avatar

Viestien lukumäärä : 1652
Paikkakunta : Oulu

ViestiAihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty   Ti 19 Huhti 2016 - 9:19

Alkaa olla hyvällä mallilla:


Mut jos vaikka pakoputken tekis vielä Very Happy
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
pazi88

avatar

Viestien lukumäärä : 1652
Paikkakunta : Oulu

ViestiAihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty   Pe 29 Huhti 2016 - 15:54

Sielläpä olis seuraava pätkä juutuubissa:


Itse auto on tosiaan edenny vähän pidemmälle, mitä videossa päästiin. Uusia semejä varten piti renkaat saada keskelle kaarta, että ne mahtuu pyörimään. Tätä varten tilattiin e36 3.2 M3 tukivarret, joilla rengas siirtyy pari cm eteenpäin.


Kumeikis tuli nuo jo paikallaan olleet epäkeskot.


Sitten värkkäilin vähän tuon KDFI:n kanssa. Tässä on ollu käytössä KDFI:n oma laajakaista ohjain, mutta sitä ei oo saatu vielä kertaakaan pelaamaan kunnolla. K-datan kaverit oli laittaneet pakettiin väärän lamdan pistokkeeseen tarkoitetun liittimen ja sitä joutu soveltaan viimekesänä, että sai lamdan kytkettyä. Mutta vaikka kuinka koitettiin värkätä, niin lamda näytti lukemaa vain hetkittäin. Sai sillä about VE kartan kohdilleen, mut ahdettuna ei ois tullu enään mitään. Ratkaisuna tinasin koko liittimen levyltä irti ja laitoin tilalle lyhyet johdonpätkät ja niihin suoraan lsu 4.2:n liittimen. Tämä siksi, että saataisiin turhat liitokset ja pitkät johdot eliminoitua välistä jos vaikka niistä johtuisi lamdan huono toiminta. Samalla lisäsin myös valmiiksi piuhat ahtopaineen säätimelle, launch napille ja kolmannelle inputille kaiken varalta, niin ei tarvi enään boksia käpälöidä.


Noilla muutoksilla lamda pelas pätkimättä ainakin sen aikaa mitä käyteltiin Rolling Eyes

Sittenpä sitä ruuvailtiin pakosarja ja kaikki muut kamat kiinni ja hitsattiin downpipe valmiiksi. Itse valmiista pakosarjasta ei näköjään tullu otettua kuvaa, mut näkyy se videolla.


Parit muut kuvatukset:





Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
pazi88

avatar

Viestien lukumäärä : 1652
Paikkakunta : Oulu

ViestiAihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty   Ti 21 Kesä 2016 - 14:04

Nonnih. Tuossapa ois seuraava osa noita YouTube videoita, joka ajoittuu edellisten kuvien ajalle:


Ja sitten vielä seuraava osa megan säädöstä ja eka startti:


Tuon jälkeen olikin hetki hiljaista, mutta sitten pidettiin semmonen. 4 päivän rassailurupeama, että saatiin meikäläisen kolmikymppi läjään ja ONE:lle vähän säätökilometreja alle.





Moottori meni aika samanlaisena uudestaan läjään lukuunottamatta uutta lohkoa ja mäntiä. Lisäksi kiertokanget vaihtu m50nv koneen veiveihin ja m54b30 imunokka sinne löysi tiensä.



Meikäläisen koneen kasaamis videot on kesken, mutta tuossa seuraava osa siihen:


ONE:n säätämistä varten päivitin KDFI:ssä megan version 3.4.2:een, kun tuohon oli paranneltu mm sähköisen ahtopaineventtiilin ohjausta jne. Päivitys meni aika kivuttomasti, mutta aika paljon joutu käymään asetuksia läpi, jos jokin ois muuttunu. Äkkiseltään löysin vain että tyhjäkäyntiventtiili oli vain disabloitunu, mutta muuten kaikki oli ennallaan. Vasta testiajon jälkeen selvisi, että vaikka rajotin oli edelleen 7000k, niin ei ollu fuel eikä spark cut enabloituna enään  No ei onneksi mitään käyny, kun ei kierrätetty pidemmälle. Ihmeteltiin vaan että miksi ei rajotin ottanu vastaan.

Tässä video ko. säätöoperaatiosta:


Tyhjäkäynti ja alipaine alue saatiin jo vähän sinnepäin ajettavaan malliin, mutta vaatii kyllä vielä paljon työtä. Ahdoilla alkaa bensakartta olla jo varsin hyvä ja seokset pysyy siellä missä pitää. Ei prötää, ei pätki, eikä tutise,vaan vetää puhtaasti tyhjäkäynniltä tappiin asti. Kone ei tunnu huohottavan ylimäärästä ja nesteetkin on pysyny oikeella puolella kannentiivistettä  Ensimmäisellä säätökerralla meinas vaan ruveta masentaan, kun koneen lämmettyä perässä oli jumalaton sininen savupilvi. Mitään vikaa ei löydetty, niin kokeeksi tehtiin parin millin kuristin turbon öljyntulolle ja sehän autto savutukseen, niin päästiin jatkamaan säätöä.

Ja tosiaan kuten videosta käy ilmi, niin säätämisen jälkeen alkoi koneesta kuulua melkoinen metallinen kolina ja hihnan kitinä, niin piti pistää homma poikki ja nilkuttaa hallille. Syyksi epäiltiin lauennutta laturia, mutta kun otettiin hihna pois ja laitettiin käyntiin, niin kolkatus oli jo jotain ihan järkyttävää. Siinä jo maalailtiin kauhukuvia pettäneistä kiertokangen laakereista jne.  Pikku tutkailun jälkeen paljastu kuitenkin että eihän siellä ollu kuin triggeripyörä irti.


Kaikki 6 pulttia oli kadonnu matkan varrelle ja vain se kohdistustappi piti koko kötöstystä paikallaan hihnan avustuksella Evil or Very Mad

Semmosia huomioita noilta ekoilta ajokerroilta, että on muuten yön ja päivän ero noilla yokohaman renkailla ja vähän vanhentuneilla perus katukumeilla. Viimekesänä tämä suti kakkosvaihteellakin aika keposesti vaparina, mutta nyt ahdettuna ei tahdo ykköselläkään raapasta. Pitää antaa kytkinpommia, että irtoaa. Luulisi pidon riittävän vielä näille tehoille varttimailille ihan hyvin. Toinen havainto oli, että tuo 3.15 välitys alkaa kyllä olla ihan liian lyhyt. Noita vaihteita saa paukuttaa koko ajan sisään ja hyvin äkkiä tulee vitosella rajotin vastaan. Vartilla nyt ei ehkä ihan vielää, mutta mihinkään seisovalle mailille on ihan turhaa lähtä.

No kuitenkin tuon jälkeen käytettiin ONE penkissä sen verran, että saatiin teholappu leimaa varten ja sieltähän tuli heittämällä leima paperiin turbokoneellakin. Myös meikäläisen e30:iin tuli leima ilman mutinoita. Kumpaankin merkattiin samalla nuo yokohaman semit otteeseen, niin ei pitäs olla poliiseilla aihetta valittaa.



Tämän jälkeen päästiinkin sitten käväseen Ykamiitissä mutka kummankin auton voimin.


Ja muutamat kuvat.









(c) Egoman:






(c) Warjo:




(c) Luntti:






Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
 
pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty
Takaisin alkuun 
Sivu 26 / 27Siirry sivulle : Edellinen  1 ... 14 ... 25, 26, 27  Seuraava
 Similar topics
-
» pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty

Oikeudet tällä foorumilla:Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
CDLC.CO Forum :: BUILD THREADS :: Creme De La Creme-
Siirry: