test banner



 
PääsivuPääsivu  CDLC.COCDLC.CO  HakuHaku  KäyttäjälistaKäyttäjälista  RekisteröidyRekisteröidy  Kirjaudu sisään  
Jaa | 
 

 Tikki-: Kadett C Coupe / Lada 2101 16v

Siirry alas 
Siirry sivulle : Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Seuraava
KirjoittajaViesti
Tikki-

avatar

Viestien lukumäärä : 528
Paikkakunta : Pälkäne

ViestiAihe: Vs: Tikki-: Kadett C Coupe / Lada 2101 16v   Ma 1 Syys 2014 - 1:38

Kozonen kirjoitti:
Hetkinen, onkos tää Lada 110 GTi pannu? Tuttava rakenteli kyseisellä kattilalla nappisimmun, toi kummasti eloa tuohon koppaan Wink

En tuosta GTi-mallimerkinnästä menis vannomaan, mutta tosiaan 110 Ladan 1.5 16v pannu. Samaa konetta löytyy myös 1.6:na uusimmista napakympeistä.

Venäjän puolella on ilmeisesti saanut joskus tuota 110 GTi:tä, mutta siinä on ollut Opelin C20XE.

Potentiaaliahan tuosta "92hp" 1.5 koneesta löytyy, katotaan mihin rahkeet riittää.
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
Tikki-

avatar

Viestien lukumäärä : 528
Paikkakunta : Pälkäne

ViestiAihe: Vs: Tikki-: Kadett C Coupe / Lada 2101 16v   Ma 1 Syys 2014 - 3:34

Tikki- kirjoitti:
Kirjotan stooria paremmalla ajalla.

Kirjotetaan viidennensadan postauksen kunniaks ihan oma viestinsä. :cheers:



Palataan alkuun.

Ostopäivänähän Lada päätti porsia heti. Viis kymmenestä pinjonin hampaasta paskaks.



Eipä mennyt kun vähän päälle viikko, niin Venäjältä tuli paketti. Tuliterä 4.1 perävälitys, perän laakerit ja Quaife-tyyppinen lukko, hinta alle 400e.



Sen jälkeen ajeltiinkin ihan rauhassa, olihan tää ostettu käyttöautoks. Suunnitelmiin kuulu tulevaisuudessa madallus, vanteet. Ooppeli oli se rakentelun kohde.



Ajattelin sitten siinä, että voishan noi Revolutionit kunnostaa, kun oli tosiaan päässy melko heikkoon kuosiin.



Äkkiäkös siinä sai vision 'huoltovapaista' vanteista. Hiekkapuhallus ja lakka päälle, semmoset oli saatava. Pahoittelut sille, joka aikoinaan näki vaivaa näitten kiillottamiseen!



Hetken siinä kerkeskin 'nauttimaan' elämästä ja suhkot vakiosta autosta. (Suosittelen!) Lopulta kuitenkin heikohko kiihtyvyys ja huonosti suunniteltu/toteutettu ruiskujärjestelmä sai hamuamaan uutta moottoria. Kuumeisesti kattelin nettiä läpi ja kyselin kaikilta, jos löytyis jotain vähän tai vähän enemmän laitettua Ladan omaa bolt-on 8-tappista moottoria, johon löisi sitten tuplat kylkeen. Periaate oli, että kun osat oli haalittu, niin yhdessä viikonlopussa kaikki vaihdetaan paikalleen omassa autotallissa. Tosiaan tuosta aiemmasta topikissa esiintyvästä tallista oli jo luovuttu yli vuosi sitten.


Kaikkihan kuitenkin kusi siihen, kun sain korviini tiedon, että viimeinkin oli tullut tilaa yhteen vuosia havittelemaani tallipaikkaan. Tilaisuuteenhan täytyi tarttua!



Pienen siistimisen ja järjestelyn jälkeen, saatiin oiva Ladan mentävä aukko..  Laughing



Siinä sitten olikin hässäkkää, kun haalittiin työkaluja ja vermeitä. Pöydät ja hyllytkin rakenneltiin. Samalla mielessä kävi välillä ajatus Ladasta, jossa alusta toimisi länsimaisten autojen tapaan. Pitkän pohdiskelun ja tutkinnan tuloksena havahduin ManseMotorsin varastosta, missä hypistelin Nappi-Ladan ratakäyttöön suunniteltuja putkirunkoisia tukivarsia. Se oli siinä. Suunnitelmat uusiks.



Adrenaliini virtas, mielessä kurvaili nappisilmäinen 'kilpuri'. Melkein kaks vuotta kadoksissa ollut motivaatio löytyi. Alkoi välitön listaaminen vaihdettavista osista, joka käytännössä meni näin:

- Alusta kokonaan uusiksi
- Kone & vaihteisto vaihtoon
- Jarrut uusiksi, taakse levyt
- Kupit & vyöt
- Polkimien sekä ratin asento uusiksi

Kaikki kuitenkin silmälläpitäen katulaillisuutta. Aihionahan auto on hyvä, koska mätää ei tällä kertaa löydy mistään, joten paikkauksia ei joudu tekemään.


Silloisella ManseMotorsin visiitillä, sain samalla pientä valistusta 110 Ladan 16v moottoriswapista. Ei kuulemma iso homma, ja onhan niitä pari jo leimattukin takavetoisissa Ladoissa. Täytyihän semmonen 16v 110 Lada sitten hakea. Unohdetaan ne bolt-on- ratkaisut.



Matkalla Raisioon sain puhelun "pienestä yllätyksestä", mikä paikan päällä selvisi kahdella pytyllä käyväksi Ladaksi. Koska Ladaa tultiin ostamaan, niin Lada myös ostetaan ja samalla vaivalla ajetaan kotio.. kahdella pytyllä.. 250km. Surullista. Syykin tähän löytyi purkuvaiheessa, kun huomasin 3 ja 4 pytyn tulpanjohtojen olevan tyylikkäästi väärtepäin..


Kaikkee on sattunu ja tapahtunu, mutta tässä sitä nyt ollaan taas pitkästä aikaa.

Kuvat on mitä on, kun poimin sieltä sun täältä.

:drunken:
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
Hannnu

avatar

Viestien lukumäärä : 125
Paikkakunta : Janakkala

ViestiAihe: Vs: Tikki-: Kadett C Coupe / Lada 2101 16v   Ma 1 Syys 2014 - 7:33

Tarinoihan tosta moottori swapista enemmänkin, kun saat sen aluilleen! Jos sais vaikka motivaatioo herättää toi oma 2104 tuolta puun alta Rolling Eyes
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
Challenger-70

avatar

Viestien lukumäärä : 478
Paikkakunta : Oulu

ViestiAihe: Vs: Tikki-: Kadett C Coupe / Lada 2101 16v   Ma 1 Syys 2014 - 15:27

Hieno laatokka! Eikö näihin tungeta yleensä joku miafiorin kone? Vai onko niitäkään enää saatavilla?
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
pazi88

avatar

Viestien lukumäärä : 1652
Paikkakunta : Oulu

ViestiAihe: Vs: Tikki-: Kadett C Coupe / Lada 2101 16v   Ma 1 Syys 2014 - 16:19

Liekkö noin vanhassa mitään väliä, kun muuttuu poikittais kone pitkittäiseksi?

Bemareihin kun ovat laittaneet saabin turbokoneita, niin yhtäkkiä trafia rupeaakin ahdistamaan, kun se kone käännetään pitkittäin, vaikka muuten homma olis selvä Rolling Eyes
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
Tikki-

avatar

Viestien lukumäärä : 528
Paikkakunta : Pälkäne

ViestiAihe: Vs: Tikki-: Kadett C Coupe / Lada 2101 16v   Ma 1 Syys 2014 - 23:04

Swapista tullaan kertomaan kyllä kaikki oleellinen!

Challenger-70 kirjoitti:
Hieno laatokka! Eikö näihin tungeta yleensä joku miafiorin kone? Vai onko niitäkään enää saatavilla?

Kyllähän niitä Fiatin TC-koneita on laitettu iät ajat, mutta miksi nähdä vaivaa, kun Venäjältä saa puoli-ilmaisia osia Ladaan? Potentiaalia on myös tehojen suhteen huomattavasti pidemmälle Ladassa!

pazi88 kirjoitti:
Liekkö noin vanhassa mitään väliä, kun muuttuu poikittais kone pitkittäiseksi?

Bemareihin kun ovat laittaneet saabin turbokoneita, niin yhtäkkiä trafia rupeaakin ahdistamaan, kun se kone käännetään pitkittäin, vaikka muuten homma olis selvä Rolling Eyes

Noinkin vanhassa kuin -89? .. Cool

Ei katsastuskonttorilla sanottu muuta, kun että on todistaa vaihtomoottorin iän olevan uudempi kuin -89. Jotain päästönormeja ajatellen.. kai?

Ja näitä siis on minun korviini katsastettu kolme, ellei neljä. Eikä kenelläkään ole ollut mitään ongelmia.
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
WILU

avatar

Viestien lukumäärä : 365
Paikkakunta : Hämeenlinna
Muut : Opel

ViestiAihe: Vs: Tikki-: Kadett C Coupe / Lada 2101 16v   Ke 3 Syys 2014 - 6:27

:cheers: Hyvää settiä jälleen.
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
?!



Viestien lukumäärä : 25

ViestiAihe: Vs: Tikki-: Kadett C Coupe / Lada 2101 16v   Ke 3 Syys 2014 - 10:06

pazi88 kirjoitti:
Liekkö noin vanhassa mitään väliä, kun muuttuu poikittais kone pitkittäiseksi?

Bemareihin kun ovat laittaneet saabin turbokoneita, niin yhtäkkiä trafia rupeaakin ahdistamaan, kun se kone käännetään pitkittäin, vaikka muuten homma olis selvä Rolling Eyes

Mitä helvettiä?
Minkä ikäisiin bemareihin noita sitten on tungettu? Ongelmaa lienee odotettavissa -96 ja uudenpiin kun tulee se joku E-tyyppihyväksyntä,mutta eikai sen vanhempiin pitäisi olla mitään ongelmaa.
Pikkuveljelläkin on -91 Omegaan menossa kyrpiksen motti.

Sorry OT.
PS. Hieno lada!....ois se XE motti läppärungoilla ollut melko porno tuommoseen.
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
Tikki-

avatar

Viestien lukumäärä : 528
Paikkakunta : Pälkäne

ViestiAihe: Vs: Tikki-: Kadett C Coupe / Lada 2101 16v   To 23 Loka 2014 - 18:57

Päivitelläänpä taas!

Eipä erikoisempia tapahtunut, lähinnä purkamista, osien etsiskelyä ja haalimista. Vähän jo pääsin sovitushommiinkin.

Tosiaanhan tää 110 Ladan 16v 1.5 lohko on oikeastaan pääpiirteiltään täysin sama kun Samaran 8v 1.5. Isoimpina mainittavina eroina on, että 16v:n lohkosta löytyy öljyruiskut ja kannenpulttien kierre on eri. Eli pienellä sovelluksella saa 16v kannen soviteltua suoraan Samaran koneeseen.

Koneen korvakkeethan passaa suoraan takapotkun moottorista. Pakopuolen korvakkeen kiinnitysreikiä tarvii porata 2mm? isommiksi. Imupuolen korvake menee suoraan. Tulipellin ja kannen väliin jää aika ahdas rako, joten ehkä mukavuudenhaluisena tuon konetta parisen senttiä eteenpäin.



Hauskaa, että etuvetoseksi suunniteltu lohko (Samara & 110) omaa samanlaiset kiinnityspisteet, missä takavetoisten koneen korvakkeet on kiinni. (Etuvedot ei käytä näitä kiinnityspisteitä mihinkään) Toinen hauska pointti on, että takavetoisen Ladan vaihdelaatikko/kytkinkoppa sopii lähes suoraan 110 16v moottorin perään. Yksi neljästä kytkinkopan kiinnikkeestä pitää siirtää n. 20mm. Tällöin voi käyttää omaa takavedon kardaania jne.

Takaveto-Ladan vaihteisto (4v ja 5v vaihteistot samoja, hännässä ero) tosin ei oikein kuuleman mukaan kestä raisumpaa ajotapaa vähääkään isommilla voimilla. Tässä päädyttiin taas uusiin ongelmiin. Suorakytky ei ole vaihtoehto, lähinnä huonon käytettävyyden takia. Fiatin 131- (Mirafiori) ja 132 (Argenta) malleistahan löytyy ns. "sileäkylkinen" vaihteisto, minkä saa soviteltua Ladaan pienellä työllä. Kyseinen vaihteistohan kestää enemmän, mutta yllättäen on yhtä harvassa kun ko. automallit.  scratch Lopulta löysin kuitenkin juttua, missä eräs virolainen kilpakuski oli käyttänyt Fordin OHC Type9 vaihteistoa Samaran koneen jatkeena, käyttäen Ladan omaa kytkinkoppaa. Kytkinkopan ja vaihteiston väliin täytyy kuitenkin tehdä sovitepala.

Sattumoisin tallin nurkilta löytyi kyseinen Fordin aski, eikun soveltamaan.


Laatikkona oikein oiva ratkasu, kestää ja halpa. Osiakin vielä saa. Lisäksi tuo vaihdekeppiä n. 30cm taaksepäin. Kuullostaa ehkä mahdottomalta, mutta tämän kuvan katsottua ymmärtää, miksi se ei haittaa ollenkaan.

Vauhtipyöränä käytän 110 16v omaa, johon koneistetaan takaveto-Ladan vauhtipyörästä hammaskehä, että voi käyttä myös takaveto-Ladan starttia. Kampiakselin silmälaakeri käytetään Fordista, joka menee Ladan kampiakseliin bolt-on. Vielä täytyy selvittää miten soveltaa Ladan kytkinkäpälä nestesylintereineen, ja mitä kytkintä/asetelmaa ja painelaakeria käyttää.

Tämmösiä murheita tekniikan osalta. Kuitenkin positiivisena asiana mainittakoon, että kävin Pohjanperän Teuvon puheilla. (Tuskin valehtelen, jos väitän Teuvon tehneen Suomen, ellei maailman parhaat Ladan koneet) Oli kuulemma joskus katsellut 110 16v kantta, ja todennut ihan potentiaaliseksi voiman tuottajaksi, ei vaan ikinä ole tarvinnut kenellekkään tehdä. Hieman kiinnostuneena lupasi sitten väsäillä mulle koneen.. Cool Projektista tuli itselle heti 500 kertaa kiinnostavampi!


Nyt kun itse ei niin tarvitse moottorin tekemisestä huolehtia, niin aloin sitten alustaa väkertelemään. Eilen kävinkin ManseMotorsilta noutamaan parit alustan osat. Vielä kun loput osat saapuu Venäjältä tänne ensikuussa, niin löytyy KAIKKI alustan/jarrujen osat uutena pulteista lähtien. Niistä voisin kirjotella lisää, kun pääsen niitä asenteleen.




Toivottavasti oli jollekkin tarpeellista tietoa, tai muutenvaan jotain kiinnostaa lukea vähäkuvaista tekstipläjäystä.
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
pazi88

avatar

Viestien lukumäärä : 1652
Paikkakunta : Oulu

ViestiAihe: Vs: Tikki-: Kadett C Coupe / Lada 2101 16v   To 23 Loka 2014 - 19:48

Pistähän ihmeessä juttua, kun lada etenee. En kyllä ikinä itse tule vastaavaa tekemään, mutta erittäin mielenkiintoinen projekti on silti. Ja tuliskohan tolla fordin lootalla ensimmäinen lada, jossa ei oo vaihdekeppi aivan älytön soppakauha, jolla lhinnä arvotaan seuraava vaihde Very Happy
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
Kozonen

avatar

Viestien lukumäärä : 20
Paikkakunta : Lappeenranta

ViestiAihe: Vs: Tikki-: Kadett C Coupe / Lada 2101 16v   Pe 24 Loka 2014 - 13:37

Hyvältä näyttääpi. Ainahan nää "pelle peloton" prokkikset on kivoja seurata :cheers:
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
Tikki-

avatar

Viestien lukumäärä : 528
Paikkakunta : Pälkäne

ViestiAihe: Vs: Tikki-: Kadett C Coupe / Lada 2101 16v   Ma 10 Marras 2014 - 21:49

Nyt vähän nopeampi ja lyhyempi päivitys ennen töihin lähtöä.


Vaihdelaatikon välilaippa saapui Virosta. Istuvuus täydellinen. Otan parempia kuvia myöhemmin.




Osia lähdössä hiekkapuhallukseen.




Täytyy etupyörän koteloita vähän puhdistella massasta ja pintaruosteesta. Samalla vahvikehitsaan saumat.






Etupalkki hiekkapuhallettuna ja vahvikehitsattuna.




Etujarrusatuloiden rungot hiekkapuhallettuna ja maalattuna. Loput osat tulikin uutena Venäjältä. Saa nähdä pysyykö
tuo Hammertien maali hyvin pinnassa. Levyt saa keskiöönsä saman värin, heti kun uusi jako on porattu niihin.





Ensi talvena täytyy tehdä etujarrut uusiks kuitenkin, koska jäähdyttämättömät jarrut ei varmaan ihan hirveitä kestä radalla.


Loppujakin osia saapui ManseMotorsin kautta Venäjältä. Mm. kuvissa näkyvät etutukivarret, jotka korjaa Ladan etupyörien casteria, camberia ja jousen asentoa. Samalla muuttaa myös sisäänjouston liikkeen päinvastaiseksi. (Vakiona sisäänjoustossa etupyörät pyrkivät positiiviselle camberille. Näillä tukivarsilla negatiiviselle.)




Jatketaan paremmalla ajalla..   Cool
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
Tikki-

avatar

Viestien lukumäärä : 528
Paikkakunta : Pälkäne

ViestiAihe: Vs: Tikki-: Kadett C Coupe / Lada 2101 16v   Ma 17 Marras 2014 - 3:32

Noniin! Tehdäänpä vähän parempi päivitys enemmällä ajalla.


Vaihdelaatikon välilaippa tosiaan tuli löydettyä Virosta eräältä Lada-kilpakuskilta. Itse tehty Alumec-89 alumiinista.






Ajankuluksi siinä sitten aloin konehuonettakin vähän jo siivoilemaan ja siistimään. Saumat pitää putsata ja vahvikehitsata myös täältä. Mainittavana "ongelmana" olivat etupalkin kiinnityspultit, mitkä sijaitsee konehuoneen runkopalkeissa. Kuitenkin niin, että kanta on runkopalkin sisällä lukittuna semmoisilla metalliliuskoilla. Arvatkaapa pyörikö tyhjää, kun etupalkkia irroittelin..  No

Parin reiän ja puukkosahan jälkeen saatiin kannat halki ja pultit pihalle. Nyt täytyy tehä huoltoystävällisempi ratkaisu ja jättää reiät palkkiin, josta voi aina upottaa työkalun reikään.






Vähän kärsimättömänä tuli myös soviteltua alustan osia kuiviltaan. Kaikki ainakin näillä sovittamisilla on lähes bolt-on. Puhutaan kuitenkin Venäläisvalmisteisista osista..  Laughing

Kuvasta näkee etualatukivarren muutoksen. Näillä saadaan siis n. 10 astetta Casteria positiivisemmaksi, -30mm madallusta, jousen asento korjattua, Camberia x astetta negatiivisemmaksi ja tosiaan se sisäjousto samanlaiseksi kuin muissa autoissa.


Taka-akseliin tuleekin sitten Fiat-kopio takavakaaja. (Ladaanhan ei ikinä ole vakiona semmoista saanut.) Pienellä mukiloinnilla ja hiomisella se meni paikalleen. Tukivarret on alkuperäisiä vastaavat, mutta vahvemmat ja pusla on VFTS-tyyppinen. Panhard onkin säädettävää mallia. Jousikupit täytyy uusia..




Tikki- kirjoitti:
Potentiaaliahan tuosta "92hp" 1.5 koneesta löytyy, katotaan mihin rahkeet riittää.

Kansi tulikin kiikutettua Teuvolle, joka siinä vähän tutkaili sitä. Yli 40 vuoden kokemuksella osasi heti kertoa, että huomattavasti fiksumman oloinen kun esim. Toyotan arvostettu 4A-GE. Kuulemma 250hp ei ole edes ongelma tavoitteena, mutta mulle kyllä riittäis se 200hp:kin! Kansi tehdään pääosin raakaosista, eli seetit, retainerit ja venttiilit tehdään käsin. Alotetaan kuitenkin tekeminen hommaamalla nokat ja kovat nostinkupit alapuolisella säädöllä.

Alakerta tehdään melkolailla sieltä sun täältä repien osia, esim. TDI Golfin akseli sovitetaan, ja teräskanget & takomännät oli jostain muusta myös. Näillä saatiin muistaakseni 1870cc alakerta.

Mielenkiinnolla odotan, mitä sieltä saadaan pihalle, ja millanen kone tulee oleen luonteeltaan. Rahaahan kaikenkaikkiaan tulee palaan, mutta laadusta kyllä kannattaa maksaakin.



Moni voikin tässä ihmetellä, minkä takia Ladaan upottaa tuhansia euroja. Miks ei? Ei kai sillä merkillä ja kohteella niinkään ole väliä. Kaikki autot on mielestäni samalla lähtöviivalla, jos puhutaan autojen rakentamisesta harrastuksena. Toisia arvostetaan enemmän, toisia vähemmän.

Toimii myös erinomaisena motivaatiolisänä rakentaa usein naurettua ja pilkattua Ladaa siihen suuntaan, että se ei häpeä ulkonäöllä, toimivuudellaan tai nopeudellaan muille aikakautensa autoille.



Usein kuultua:

Eikö ennemmin olis kannattanut laittaa noi rahat Opeliin? (tarkoittaen omaa C Coupeani)

Noillakin rahoilla olis voinu...

En ymmärrä, miks joku harrastaa Ladoja?

Tolla rahalla olis voinu ostaa vaikka [vähän arvostetumpi automerkki]



No onneks tässä mennään melko löysin rantein eteenpäin, eihän tää harrastaminen kai niin vakavaa voi olla? Very Happy



Edit:

Omaatko ylimääräisen hitsauskaasupullon Pirkanmaan / Kanta-Hämeen alueella? Laita YV:tä, jos olet halukas vuokraamaan sen talven ajaksi!
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
ImaFinlanD

avatar

Viestien lukumäärä : 18
Paikkakunta : Jkl

ViestiAihe: Vs: Tikki-: Kadett C Coupe / Lada 2101 16v   Ma 17 Marras 2014 - 6:54


Nimenomaan! ihansama mitä merkkejä harrastaa varsinkin jos tämmöstä jälkeä saa aikaan Shocked Vähänhä se semmosta puhaltime tapasta kaipais mutta jos ensi katot mite kestää lada sen 200 hepoa Laughing
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
ahtopaine

avatar

Viestien lukumäärä : 15

ViestiAihe: Vs: Tikki-: Kadett C Coupe / Lada 2101 16v   Ma 17 Marras 2014 - 12:37

Nyt on pakko itsekkin aukaista suuni. Tää on ehdottomasti foorumin parhaita projekteja!
Pidä ehdottomasti vaparina! Turbotettuja autoja on jo aivan tarpeeksi Wink Siis saako TDI golfin
kampiakselista tehtyä ladan lohkoon käypäsen? Vai ymmärsinkö jotain väärin?
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
N|ba

avatar

Viestien lukumäärä : 1448
Paikkakunta : Lieto

ViestiAihe: Vs: Tikki-: Kadett C Coupe / Lada 2101 16v   Ti 18 Marras 2014 - 8:43

Haha oikee meininki! lada on just pähee aihio tämmöseen touhuun, noista alustan osien hinnoista voi olla vaan kateellinen.

Ja mitä nyt nohin merkki uskovaisiin ni itselläkin on leluina bemareita juurikin niiden hintojen takia, corollat ja nissanit maksaa miljoonan verrattuina baijerehin, ladoihin, opeleihin tai volvoihin? jos siis takavetoista lelua halajaa.

muista päivitellä!
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
Tikki-

avatar

Viestien lukumäärä : 528
Paikkakunta : Pälkäne

ViestiAihe: Vs: Tikki-: Kadett C Coupe / Lada 2101 16v   La 22 Marras 2014 - 3:37

Kiitokset tuesta!



ImaFinlanD kirjoitti:

Nimenomaan! ihansama mitä merkkejä harrastaa varsinkin jos tämmöstä jälkeä saa aikaan Shocked Vähänhä se semmosta puhaltime tapasta kaipais mutta jos ensi katot mite kestää lada sen 200 hepoa Laughing

Puhallinta turha odottaa mihinkään mun projekteihin.. Cool



ahtopaine kirjoitti:
Siis saako TDI golfin
kampiakselista tehtyä ladan lohkoon käypäsen? Vai ymmärsinkö jotain väärin?

No en täysin takuuseen mene, mutta jonkun Diesel Golfin kampiakselissa on sama jako akselin kauloilla, kun Samara/110 16v. Pienellä akselin työstöllä siis saa menemään. Täytyy vielä varmistaa asia kun käyn seuraavan kerran!
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
Tikki-

avatar

Viestien lukumäärä : 528
Paikkakunta : Pälkäne

ViestiAihe: Vs: Tikki-: Kadett C Coupe / Lada 2101 16v   Ma 1 Joulu 2014 - 18:46

Pientä päivitystä.

Keulan värkkäilyt alkais oleen kohta valmiita, lukuun ottamattta konehuonetta. Vahvikehitsaukset ja maalaukset / massaukset pyöräkoteloihin, niin päästään kokoamaan etupäätä.

Viimeisimpänä tekona, kairattiin tuplavakaajalle tarvittava tila.






Konehuonetta on parsittu, ja viimeinkin alkaa saamaan 'tilaa'.




Sähköjä kun revin pois, niin tulin yksinkertaisesti siihen tulokseen, että tehdään nekin täysin uusiksi! Nykyset on aikalailla alkuperäiset, mutta kattaa kaikkea turhaa, mitä itse en tarvitse. Tarkoitus on tehdä ihan ns. 'kilpasähköt'.

Siinä myös pikkuhiljaa aloin ihmettelemään jousi/iskari -yhdistelmiä. Valikoimia löytyy aika lailla, mutta taidan päätyä kuitenkin AVO:n tarjontaan. Eteen napsusäätöiset alkuperäisiä lyhyemmät tolpat ja jouset haetaan kohdilleen ajokorkeuden mukaan. (Toivottavasti saadaan matala!) Taakse olikin vähän enemmän mietittävää, kun vakio jousitusratkaisu ei oikein miellytä pääkoppaa, mutta isoja muutoksiakaan ei voi tehdä, koska nyt jo on epävarmaa kesän ajamiset.

Tämänmoiseen ratkaisuun päädyttiin pohdinnan päätteeksi, parit havannointikuvat tarinoineen:

Ladassahan on takana siis aivan tyypillisen oloinen jousitus. Taka-akselia kuvaa hieno vihreä piirrustus, josta vakiona lähtee jouset taka-akselin banjoputkien päältä. Iskarit ovat ns. väärinpäin n. 45 asteen kulmassa (liukuputki alapuolella) ja molemmissa päissä on silmukkakiinnitys.


Jousen sijainti on mielestäni huono madalluksen kannalta, sillä matalalla autolla jousen mitta jää melko lyhyeksi. Kun taas iskarin yläkiinnitys on melko heikohko ja tukematon.

AVO:ltahan saa aika huokeasti yleismallisia kynätolppia, onneksi juurikin molemminpuolisilla silmukkakiinnityksillä. Tällä päästäisiin eroon huonosta jousen sijainnista (eikä tarvitsisi vaihtaa mätiä taka-akselin jousikuppeja Smile ) , mutta taas tuo iskarin yläpään kiinnitys ei välttämättä kestä semmoista painetta, mitä iskari ja jousi molemmat antaa.

Aiemmassa kuvassakin näkyvät vaaleansiniset piirrustukset saattais kuitenkin olla toimiva? ratkaisu. Tehdään paksusta latasta tukeva 90 asteen kulmatuki, josta toinen pää tulee iskarin yläpäähän kiinni ja toinen auton pohjaan.



Kontin puolelle tehtäisiin paksusta raudasta vastapuolelle levy, mihin se kulmatuki kiinnitetään. Lisäks tehtäisiin takapyörän koteloiden välille poikkituki, josta lähtee lisätuet vastapuolella olevaan levyyn.




Näin varmaan saatais huomattavasti tukevampi ja kestävämpi kiinnitys iskarin yläpäälle, ja samalla myös takapää jäykistyisi.

Osaako kukaan kertoa, paljon iskarikulma vaikuttaa jousen ominaisuuksiin? Tuskin toimii samanlailla kuin pystyasennossa. Eli onko jotain huomioitavaa, kun nurkkapainon mukaan hommaa jousia?

Mietteitä?
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
Willeeeh

avatar

Viestien lukumäärä : 133
Paikkakunta : Turku

ViestiAihe: Vs: Tikki-: Kadett C Coupe / Lada 2101 16v   Ti 2 Joulu 2014 - 0:04

Tikki- kirjoitti:
Osaako kukaan kertoa, paljon iskarikulma vaikuttaa jousen ominaisuuksiin? Tuskin toimii samanlailla kuin pystyasennossa. Eli onko jotain huomioitavaa, kun nurkkapainon mukaan hommaa jousia?

Mietteitä?

Jousihan on ns. jäykimmillään, kun kuormitus tapahtuu jousen suuntaisesti, eli jäykällä akselilla kun jousi on pystyssä. Kun tolppaa aletaan kallistamaan, vaatii se jäykemmän jousen, jotta akselin liikematka pysyisi samana vakiokuormituksella. Joku voi korjata, jos menee ihan puihin, mutta pienellä takaraivomutulla sitä saisi kosinilla laskeskeltua. Esim. 10kg/mm jousi:

- 0° -> 10kg/mm (jousi pystyssä)
- 30° -> 8,7kg/mm (10kg/1,15mm)
- 45° ->7,1kg/mm (10kg/1,4mm)
- 60° -> 5kg/mm (10kg/2mm) eli tällä kallistumalla vaadittaisiin tuplasti jäykempi jousi jo.

Kai?
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
t-t



Viestien lukumäärä : 153
Paikkakunta : Joensuu
Muut : IndusCombi

ViestiAihe: Vs: Tikki-: Kadett C Coupe / Lada 2101 16v   Ti 2 Joulu 2014 - 5:52

Iskarijousi paketin pitää olla aikalailla pystyssä toimiakseen asiallisesti.
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
Tikki-

avatar

Viestien lukumäärä : 528
Paikkakunta : Pälkäne

ViestiAihe: Vs: Tikki-: Kadett C Coupe / Lada 2101 16v   Ti 2 Joulu 2014 - 18:48

Willeeeh kirjoitti:
Jousihan on ns. jäykimmillään, kun kuormitus tapahtuu jousen suuntaisesti, eli jäykällä akselilla kun jousi on pystyssä. Kun tolppaa aletaan kallistamaan, vaatii se jäykemmän jousen, jotta akselin liikematka pysyisi samana vakiokuormituksella. Joku voi korjata, jos menee ihan puihin, mutta pienellä takaraivomutulla sitä saisi kosinilla laskeskeltua. Esim. 10kg/mm jousi:

- 0° -> 10kg/mm (jousi pystyssä)
- 30° -> 8,7kg/mm (10kg/1,15mm)
- 45° ->7,1kg/mm (10kg/1,4mm)
- 60° -> 5kg/mm (10kg/2mm) eli tällä kallistumalla vaadittaisiin tuplasti jäykempi jousi jo.

Kai?

Jeps, jotain tälläistä ajattelinkin! Onkohan jossain ihan mustaa valkoisella, esim. laskuria?


t-t kirjoitti:
Iskarijousi paketin pitää olla aikalailla pystyssä toimiakseen asiallisesti.

Tähän kun sais vielä jotkut perustelut? Tällä väitteellä esim. formuloissa, mönkijöissä, Caterhameissa ja monissa muissa ajoneuvoissa iskunvaimennus ei toimi asiallisesti? Smile
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
t-t



Viestien lukumäärä : 153
Paikkakunta : Joensuu
Muut : IndusCombi

ViestiAihe: Vs: Tikki-: Kadett C Coupe / Lada 2101 16v   Ti 2 Joulu 2014 - 19:59

Niin kun oletin että akselin suunnasta eteen tai taaksepäin kallellaan, mutta akselin pituus-suuntaisestihan ne voi olla kallellaan.
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
Tikki-

avatar

Viestien lukumäärä : 528
Paikkakunta : Pälkäne

ViestiAihe: Vs: Tikki-: Kadett C Coupe / Lada 2101 16v   To 4 Joulu 2014 - 23:07

Fiilistelin vähän vannetta alle Cool
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
sasu

avatar

Viestien lukumäärä : 1712
Paikkakunta : Tuusula
Muut : e30 m50
e36 328

ViestiAihe: Vs: Tikki-: Kadett C Coupe / Lada 2101 16v   Pe 5 Joulu 2014 - 8:27

Ei voi olla tykkäämättä! Tässä tehään oikeestaan kaikki mitä mun oli tarkotus vielä jatkojalostaa omaan.
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
kikarikoiso

avatar

Viestien lukumäärä : 387
Paikkakunta : Hämeenkyrö
Muut : talvipaska 190
Volvo244 r-sport turbo

Toijoda timangi

ViestiAihe: Vs: Tikki-: Kadett C Coupe / Lada 2101 16v   Pe 5 Joulu 2014 - 8:44

Nappisilmän muodot on just mahtavat ja sit viel noi vanteet, sen lisäks toi tekniikka! tästä tulee niiin nannaa! sit viel kaiken päälle joku tyylipuhdas sisusta ni täähä menee melkei hanska hommiks! Very Happy
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
burrito87



Viestien lukumäärä : 130
Paikkakunta : Jkl
Muut : Terapia-Mersssu w123
Rönttä w123
Mb 508 "liiteri"
Mb 508

ViestiAihe: Vs: Tikki-: Kadett C Coupe / Lada 2101 16v   Pe 5 Joulu 2014 - 11:28

Nyt on pakko sanoa, että tää iskee paljon lujempaa kun moni muu "kalliimpi" ja "hienompi" auto täällä. Tällaset on just parraita projekteja. Ei voi tulla muutakun ihan pirun siistiä!
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
Tikki-

avatar

Viestien lukumäärä : 528
Paikkakunta : Pälkäne

ViestiAihe: Vs: Tikki-: Kadett C Coupe / Lada 2101 16v   La 6 Joulu 2014 - 4:50

Kiitokset kovasti! Lämmittää hurjasti mieltä Razz

Sain tyhmän idean, mutta lopulta, ei se tainnutkaan olla niin tyhmä? Etulippa.





Kyse on siis Opel Kadett Coupe GTE:n alkuperäinen GM:n leimalla oleva kumispoileri takakontin päälle. Puhutaan ilmeisesti melko harvinaisesta tavarasta. On siis 'jatkettu' teipillä, ja roikkuukin rautalankojen varassa, mutta tästähän voisi tehdä muotin ns. viralliseen versioon.


Takapäähän taas sovellettiin C Asconan takakontin päälle sopivaa spoileria.









Saattaa jakaa mielipiteet. Sopivuus on melko hyvä, mutta tosiaan kuvissa kiinnityspultit painaa takakonttia vasten, joten kantaa hieman.

Näiden johdosta sain melko villin idean ulkonäölle, mutta katotaan mihin rantaudutaan.. Smile
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
jaasu



Viestien lukumäärä : 36

ViestiAihe: Vs: Tikki-: Kadett C Coupe / Lada 2101 16v   La 6 Joulu 2014 - 4:58

Näin Lada miehenä arvostan suuresti! Hienoa työtä !
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
ahtopaine

avatar

Viestien lukumäärä : 15

ViestiAihe: Vs: Tikki-: Kadett C Coupe / Lada 2101 16v   La 6 Joulu 2014 - 18:03

Etulippa on hyvä! Taakse jotain NASCAR tyylistä spoikkaa?
Tähän semmonen kunnon Race lookki!
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
pera187

avatar

Viestien lukumäärä : 674

ViestiAihe: Vs: Tikki-: Kadett C Coupe / Lada 2101 16v   La 6 Joulu 2014 - 19:14

Lipat toimii oikein hyvin, niinkuin kaikki muukin tässä projektissa, mielenkiinnolla seurailen.
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
 
Tikki-: Kadett C Coupe / Lada 2101 16v
Takaisin alkuun 
Sivu 7 / 8Siirry sivulle : Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Seuraava
 Similar topics
-
» Tikki-: Kadett C Coupe / Lada 2101 16v
» smuige: Bora V6 4Motion Coupe&Mk2 Kamei X1
» LuniLAB: Lada 1200L -89
» emsii: A5 coupe "RS5TDi"
» E30 Touring 24V patilla ja Käyttis E36 Coupe

Oikeudet tällä foorumilla:Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
CDLC.CO Forum :: BUILD THREADS :: Builds & Introductions-
Siirry: