test banner



 
PääsivuPääsivu  CDLC.COCDLC.CO  HakuHaku  KäyttäjälistaKäyttäjälista  RekisteröidyRekisteröidy  Kirjaudu sisään  

Jaa
 

 Hallunisation: Fiat 128 Familiare & Carrello + Renault Dauphine

Siirry alas 
Siirry sivulle : Edellinen  1, 2, 3 ... 11, 12, 13
KirjoittajaViesti
kop-O-nen

kop-O-nen

Viestien lukumäärä : 1508
Paikkakunta : Jyväskylä
Muut : Vuoden jännittäjä 2015

Hallunisation: Fiat 128 Familiare & Carrello + Renault Dauphine - Sivu 13 Empty
ViestiAihe: Vs: Hallunisation: Fiat 128 Familiare & Carrello + Renault Dauphine   Hallunisation: Fiat 128 Familiare & Carrello + Renault Dauphine - Sivu 13 EmptyMa 24 Maalis 2014 - 12:08

Vaikka jo ehditkin kommentoimaan niin itsekkin oon kyllä sillä linjalla että täysvalkoinen ympyrä (Ehkä jopa kapealla mustalla reunuksella/rajalla) ja siihen musta numero sisään. Tuo laittamasi fontti näyttää jo paljon paremmalta kun tuo eka.  Smile 

Siitä se pikkuhiljaa.  Wink 
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
Hallunisation

Hallunisation

Viestien lukumäärä : 362
Paikkakunta : Tampere

Hallunisation: Fiat 128 Familiare & Carrello + Renault Dauphine - Sivu 13 Empty
ViestiAihe: Vs: Hallunisation: Fiat 128 Familiare & Carrello + Renault Dauphine   Hallunisation: Fiat 128 Familiare & Carrello + Renault Dauphine - Sivu 13 EmptyPe 8 Elo 2014 - 12:44

Terve kaikille piiiiitkästä aikaa!

Päivitetään vähän tilannetta kun edellinen päivitys taisi olla jo maaliskuulta.

Rellu:

Auto saatiin huhtikuussa "valmiiksi" ACS:än ja sen jälkeen auto onkin joutunut keräämään pölyä tallissa kun ei aika yksinkertaisesti riitä. Talven aikana pitäisi tekniikkaa parantaa ja alustaa muokata vielä lisää.

Hallunisation: Fiat 128 Familiare & Carrello + Renault Dauphine - Sivu 13 ACS2014_003


Fiat:

Fiudella ei kesällä tehty muuta kuin ajettu, auto on toiminut koko kesän täysin moitteetta niin koneen kuin alustan puolesta mikä on itsessään jo pieni ihme.

Alkukesästä tuli vietyä fiude ensimmäistä kertaa AutoSaloon-messuille ja sieltä yllättäen napsahti Paras Stance-pokaali!  Laughing

Hallunisation: Fiat 128 Familiare & Carrello + Renault Dauphine - Sivu 13 IMG_7339


Nyt heinäkuun lopulla aloitin uudelleen turbotekniikan kanssa pakertamisen hieman paremmalla budjetilla ja paneutumisella:

Fiatin omaan vauhtipyörään koneistettiin Turbo Unon paineasetelmalle kohdistintapit sekä pulttikehä jotta sain fiatin oman vaihteiston sopiman bolt-on tyylillä Tuunon lohkoon. (Tuunon vauhtipyörä 20mm suurempi joten startin paikkaa olisi joutunut lootassa muuttamaan. (Kuvassa tuunon oma vauhtis ja koneistettu 128:n vauhtipyörä)

Hallunisation: Fiat 128 Familiare & Carrello + Renault Dauphine - Sivu 13 CAM01679


Hyvin sopi iso paineasetelma vaihteiston kuoriin. Leikkasin yhdestä rikkinäisestä vaihteistosta 5cm matkan vaihteiston kuorta, että sain "adapterin" jolla pystyin sovittamaan paineasetelman tilaa ja starttimoottorin yms. sopivuutta paikoilleen, sekä tietenkin testipyörittämään konetta.

Hallunisation: Fiat 128 Familiare & Carrello + Renault Dauphine - Sivu 13 CAM01694



Vakio moottorinohjaus oli susipaska ja se oli pitkän harkinnan jälkeen pakko heittää roskiin kun säätömahdollisuuksia ei ollut ja moottorinohjaus oli muutenkin epämääräinen ja vaikeasti toteutettu. Päädyin loppujen lopuksi tilaamaan Megasquirt ms1 V2.2 extra-moottorinohjauksen hoitamaan bensanjakelun ja sytytyksen. Lopullinen setup oli siis:

ms1 v2.2 extra sisäisillä sytkäkivillä
Boschin 2x2 hukkakipinäpuola
Hihnapyörään sovitettu triggeripyörä 12-1 hampain, jota lukee hall-anturi
TPS päivitettiin kytkinmallisesta lineaariseen
Innovate LC-1 laajakaista-lambda
Imuilman lämpötila-anturin lisäys imusarjaan

Eli triggeröinti tuli kampiakselin kiilahihnapyörän ympärille. Hihnapyörä koneistettiin tasaiseksi ja laser-leikkaamo teki tarvittavan triggeri-renkaan hihnapyörän ympärille. Triggerirengas hitsattiin hihnapyörään varmuuden vuoksi muutammal hepillä ja sorvattiin lopuksi suoraksi.

Hallunisation: Fiat 128 Familiare & Carrello + Renault Dauphine - Sivu 13 CAM01934

Ennen keulalle nostamista halusin testikäyttää moottoria niin mekaanisen kuin sähköisenkin toiminnan varmastamiseksi, joten yhdistelin kaiken tarvittavan kiinni konepakettiin ja testiajoin moottoria "moottorilaboratoriossani" Kaikki tuntui toimivan joten oli taas aika ajaa fiatti nosturille ja repiä tekniikka irti.

Hallunisation: Fiat 128 Familiare & Carrello + Renault Dauphine - Sivu 13 CAM01949


Tekniikka on nostettu keulille ja kaikki kasattu. Nyt ollaan siinä tilanteessa, että huomenna tallille päästyäni alan raapimaan päätäni ja miettimään, että miten tuota megasquirttia oikein säädetään, itse en aikaisemmin oli käyttänyt kyseistä laitetta, eikä kukaan tuttavapiirissäkään, joten aika google-pohjaisilla taidoilla mennään  Rolling Eyes  Toivottavasti ei ole ylivoimaisen vaikeata säätää, että viikonlopun aikana auto olis taas ajokunnossa "hieman" pirteämpänä kuin aiemmin  Cool
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
mapa

mapa

Viestien lukumäärä : 330
Paikkakunta : Turku
Muut : Vesi ja laserleikkaus osia, myös pelkkien kuvien piirtäminen. Tig hitsausta, myös alumiini.

Hallunisation: Fiat 128 Familiare & Carrello + Renault Dauphine - Sivu 13 Empty
ViestiAihe: Vs: Hallunisation: Fiat 128 Familiare & Carrello + Renault Dauphine   Hallunisation: Fiat 128 Familiare & Carrello + Renault Dauphine - Sivu 13 EmptyPe 8 Elo 2014 - 15:44

Latailet tunerstudion koneeseen, eiköhän se siitä. Tuntuu olevan hyvä säätösofta. Laajakaista lambda hyvä apu säätäessä.
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
Jeth

Jeth

Viestien lukumäärä : 756
Paikkakunta : Seinäjoki

Hallunisation: Fiat 128 Familiare & Carrello + Renault Dauphine - Sivu 13 Empty
ViestiAihe: Vs: Hallunisation: Fiat 128 Familiare & Carrello + Renault Dauphine   Hallunisation: Fiat 128 Familiare & Carrello + Renault Dauphine - Sivu 13 EmptyPe 8 Elo 2014 - 17:22

mapa kirjoitti:
Latailet tunerstudion koneeseen, eiköhän se siitä. Tuntuu olevan hyvä säätösofta. Laajakaista lambda hyvä apu säätäessä.

Laajakaista on melkeimpä pakollinen, kapealla ei saa lähellekkään niin tarkkaan säädettyä.

Tunerstudiolla äänet täältäkin!

tod.näk http://www.finsquirt.net/forum/ on tuttu sivu jo, mutta linkataan varuuksi Smile
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot http://www.automeca.fi
Hallunisation

Hallunisation

Viestien lukumäärä : 362
Paikkakunta : Tampere

Hallunisation: Fiat 128 Familiare & Carrello + Renault Dauphine - Sivu 13 Empty
ViestiAihe: Vs: Hallunisation: Fiat 128 Familiare & Carrello + Renault Dauphine   Hallunisation: Fiat 128 Familiare & Carrello + Renault Dauphine - Sivu 13 EmptyPe 8 Elo 2014 - 20:50

Innovaten laajakaista on jo downpipes paikoillaan ja tunerstudio säätöohjelmana. Huomenna katon lampulla eka ennakot oikeiksi, säädän tyhjäkäynnin kuntoon ja sit annan tunerstudion autotunen säätää itse kartat karkeesti kuntoon. Toivottavasti onnnistuu  👅 
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
pazi88

pazi88

Viestien lukumäärä : 1652
Paikkakunta : Oulu

Hallunisation: Fiat 128 Familiare & Carrello + Renault Dauphine - Sivu 13 Empty
ViestiAihe: Vs: Hallunisation: Fiat 128 Familiare & Carrello + Renault Dauphine   Hallunisation: Fiat 128 Familiare & Carrello + Renault Dauphine - Sivu 13 EmptyPe 8 Elo 2014 - 22:37

BTCF:llä näyttää pro:tkin säätävän autotunella johonkin 0,5 bar ahtopaineisiin asti, että ilmeisesti ihan asiallisesti se toimii. Ajattelin itekki kokeilla, kun saan vehkeet käymään. Kun ei se lisenssi paljoa maksa. Ennakoitahan niitä ei sit saa kohilleen oikeen muuten kuin penkissä.
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
mapa

mapa

Viestien lukumäärä : 330
Paikkakunta : Turku
Muut : Vesi ja laserleikkaus osia, myös pelkkien kuvien piirtäminen. Tig hitsausta, myös alumiini.

Hallunisation: Fiat 128 Familiare & Carrello + Renault Dauphine - Sivu 13 Empty
ViestiAihe: Vs: Hallunisation: Fiat 128 Familiare & Carrello + Renault Dauphine   Hallunisation: Fiat 128 Familiare & Carrello + Renault Dauphine - Sivu 13 EmptyPe 8 Elo 2014 - 22:54

Jaa, mun mielestä taas tuo autotune on ihan suolesta. Ei ole kyllä toiminut yhtään... Penkki nopeuttaa ja helpottaa, mutta saa sen toimimaan ajamallakin.
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
Hallunisation

Hallunisation

Viestien lukumäärä : 362
Paikkakunta : Tampere

Hallunisation: Fiat 128 Familiare & Carrello + Renault Dauphine - Sivu 13 Empty
ViestiAihe: Vs: Hallunisation: Fiat 128 Familiare & Carrello + Renault Dauphine   Hallunisation: Fiat 128 Familiare & Carrello + Renault Dauphine - Sivu 13 EmptySu 10 Elo 2014 - 20:04

Tänään sain tehtyä putkiston uusiksi. Downpipe ja siitä taakse päin 1.5m 2" uutta putkee ja loppu putkisto äänenvaimentimineen fiatin alkuperäistä 1.5" putkea. Tuloksena 100% alkuperäisluukki konehuoneen sisällöstä tietämättömille ja TODELLA hiljainen ja mukava putkisto. Kiihdyttäessä ainoat äänet joita ympärilläolevat kuulevat on muhkeat imuäänet ja ahtimen suhina  Razz 

Ajelin autolla noin 20km Tunerstudion autotune päällä ja kokoajan meno parani, ongelmaksi vain muodostui koneen täydellinen kyykähtäminen 5800rpm kohdilla ja sytytysennakkojen vaeltelu mihin sattuu. Aika ei riittänyt enää säätää joten vielä viikon joutuu kärvistelemään ja odottamaan, että saa kuntoon ja pääsee kruisaileen kunnolla.

Hallunisation: Fiat 128 Familiare & Carrello + Renault Dauphine - Sivu 13 20140810_150152
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
Hallunisation

Hallunisation

Viestien lukumäärä : 362
Paikkakunta : Tampere

Hallunisation: Fiat 128 Familiare & Carrello + Renault Dauphine - Sivu 13 Empty
ViestiAihe: Vs: Hallunisation: Fiat 128 Familiare & Carrello + Renault Dauphine   Hallunisation: Fiat 128 Familiare & Carrello + Renault Dauphine - Sivu 13 EmptyTi 30 Syys 2014 - 8:35

Mitään ihmeellistä ei ole tapahtunut koska uuden työpaikan takia joudun reissaamaan paljon ulkomailla ja päätin ajokauden jo 1.9.2014.

Kone saatiin elokuun lopussa persdynolla suhteellisen hyvin säätöihin ja vetojakin jo löytyy! Cool

Nyt talven aikana tarkoitus siistiä konehuone katseenkestäväksi, asentaa/modata välijäähdytin paikoilleen ja pistää etupään alusta uusiksi.

Etupään alustassa menee kaikki uusiksi:

tukivarret tulee omavalmisteena, tukivarsien kiinnityspisteitä korissa nostetaan, koko raidetankoa nostetaan ja kallistuksenvakaaja korvataan pitkittäisillä reaktiotangoilla (vakaaja toimii alunperin myös pitkittäisenä tukivartena) Näillä muutoksilla saadaan alustageometria taas järkiinsä joten autoa voisi vielä 1-2cm tiputtaa ja uuden tekniikan vedotkin saataisiin tiehen asti kunnolla.


Tästä päästäänkin kysymykseen, että onkos kellään foorumin viisailla tietoa kuinka paljon alapallonivelien kartion kulmissa on eroja vai onko suurin osa perus 7 asteen kartiolla? Pitäisi löytää jostain joko prässättävä tai pultattava alapallonivel joka sopisi fiatin napaan.

Alapallon tulisi olla kapealla kiinnityksellä kuten tässä:

Hallunisation: Fiat 128 Familiare & Carrello + Renault Dauphine - Sivu 13 Moog_K500034A_Lg
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
pazi88

pazi88

Viestien lukumäärä : 1652
Paikkakunta : Oulu

Hallunisation: Fiat 128 Familiare & Carrello + Renault Dauphine - Sivu 13 Empty
ViestiAihe: Vs: Hallunisation: Fiat 128 Familiare & Carrello + Renault Dauphine   Hallunisation: Fiat 128 Familiare & Carrello + Renault Dauphine - Sivu 13 EmptyTi 30 Syys 2014 - 8:53

Typ81 80 audissa on ainakin tommonen alapallo. Ei maksa paljoa, jos käy motonetistä hakemassa kokeiltavaksi.
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
Hallunisation

Hallunisation

Viestien lukumäärä : 362
Paikkakunta : Tampere

Hallunisation: Fiat 128 Familiare & Carrello + Renault Dauphine - Sivu 13 Empty
ViestiAihe: Vs: Hallunisation: Fiat 128 Familiare & Carrello + Renault Dauphine   Hallunisation: Fiat 128 Familiare & Carrello + Renault Dauphine - Sivu 13 EmptyMa 17 Marras 2014 - 12:18

Alustaa näpräilty hiljalleen, en tiedä kiinnostaako tällainen ketään, mutta kirjoitellaan nyt kuitenkin.



Uusien alatukivarsien tekemisen sijaan päädyinkin käyttämään alkuperäisiä jotka jo vuosi sitten muutettiin säädettäviksi, mutta eivät vielä ikinä ole auton alle päätyneet:

Hallunisation: Fiat 128 Familiare & Carrello + Renault Dauphine - Sivu 13 %255BUNSET%255D

Kallistuksenvakaajan kanssa päädyin sen korvaamiseen pitkittäisillä reaktiotangoilla, jotta saadaan kaikki pyöränkulmatkin säädettyä kohdilleen. Tangot tehdään 20mm vedetystä akselista ja taivutetaan jigissä muotoonsa kun mallin saan piirrettyä.

5v-vaihteisto ei sovi paikoilleen kallistuksenvakaajan kanssa, koska pitemmän vaihteiston pääty ottaisi tuohon vakaajan kapeimpaan kohtaan kiinni. Reaktiotankojen tulee muotoonsa taivutettuina kiertää noin 20mm ulompaa kuin vakaaja niin vaihteistokin sopii.

Hallunisation: Fiat 128 Familiare & Carrello + Renault Dauphine - Sivu 13 %255BUNSET%255D

Hallunisation: Fiat 128 Familiare & Carrello + Renault Dauphine - Sivu 13 %255BUNSET%255D

Reaktiotankojen päihin sorvattiin tulppahitsaamalla liitettävät holkit jotka toimivat stoppareina tukivarren puslakiinnitykselle.

Hallunisation: Fiat 128 Familiare & Carrello + Renault Dauphine - Sivu 13 %255BUNSET%255D

Hallunisation: Fiat 128 Familiare & Carrello + Renault Dauphine - Sivu 13 20141116_113318

Puslat tehtiin polyuretaanista turhien alustan elämisien estämiseksi ja siksi että kumiset eivät kestäneet kuin yhden ajokauden.

Hallunisation: Fiat 128 Familiare & Carrello + Renault Dauphine - Sivu 13 %255BUNSET%255D

Koekasauksen jälkeen (ennen hitsausta otettu kuva) kiinnitys tukivarteen näytti tältä.

Hallunisation: Fiat 128 Familiare & Carrello + Renault Dauphine - Sivu 13 %255BUNSET%255D

Tankojen pituutta tullaan säätämään etupään pitkästä kierteestä niin että puslat tulevat kahden mutterin väliin.

Vielä pitäisi piirtää etupäähän tulevat korikiinnikkeet ja puslapesät niin voisi päästä sovittamaan fiuden alle. Cool
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
Hallunisation

Hallunisation

Viestien lukumäärä : 362
Paikkakunta : Tampere

Hallunisation: Fiat 128 Familiare & Carrello + Renault Dauphine - Sivu 13 Empty
ViestiAihe: Vs: Hallunisation: Fiat 128 Familiare & Carrello + Renault Dauphine   Hallunisation: Fiat 128 Familiare & Carrello + Renault Dauphine - Sivu 13 EmptySu 30 Marras 2014 - 12:20

Alusta etenee hiljalleen sitä mukaa kun ehdin osia piirtää ja hovisorvarini valmistaa.

Reaktiotankoihin tehtiin pienet taivutukset, jotta ne kiertäisivät vaihteiston tarpeeksi kaukaa ja tukivarsi olisi oikeassa kulmassa alkuperäiseen verrattuna.

Hallunisation: Fiat 128 Familiare & Carrello + Renault Dauphine - Sivu 13 20141119_175652

Alatukivarsien sisäpäihin sorvari teki M20x2,5 kierreholkit ja puslapesät. Hitsailin nuo yhteen ja alatukivarsien sisäpäät oli valmiit.

Hallunisation: Fiat 128 Familiare & Carrello + Renault Dauphine - Sivu 13 20141130_112033

Painelin kumiset testipuslat pesiin ja kaikki näytti sopivan hienosti paikoilleen,  seuraavaksi sorvaillaan nuo sisäpäidenkin puslat polyuretaanista niin saadaan vähän jäykkyyttäkin niveliin

Alusta alkaa hiljalleen olemaan suhteellisen DIY-henkinen, mutta kaippa katsurit sen hyväksyy Laughing

Hallunisation: Fiat 128 Familiare & Carrello + Renault Dauphine - Sivu 13 20141130_113217

Tammi-Helmikuun välissä vasta saan auton taas talvisäilöstä nosturille, joten osia pääsee koesovittamaan vasta parin kuukauden päästä, toivottavasti kaikki sopii  Razz


Fiat Regattan 5v-vaihteiston kävin myös lunastamassa tuon turbopadan jatkeeksi niin saadaan vaihdevälit ja matka-ajon välitykset fiksummiksi. Regattan lootassa on myös tukevammat sisäkalut ja suuremmat vetoakselin sisäpäät.

Hallunisation: Fiat 128 Familiare & Carrello + Renault Dauphine - Sivu 13 20141121_151127

Hallunisation: Fiat 128 Familiare & Carrello + Renault Dauphine - Sivu 13 20141122_132628



Päivittelen topiccia taas kun prokkis edistyy ja osia saadaan tehtyä.
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
Sponsored content




Hallunisation: Fiat 128 Familiare & Carrello + Renault Dauphine - Sivu 13 Empty
ViestiAihe: Vs: Hallunisation: Fiat 128 Familiare & Carrello + Renault Dauphine   Hallunisation: Fiat 128 Familiare & Carrello + Renault Dauphine - Sivu 13 Empty

Takaisin alkuun Siirry alas
 
Hallunisation: Fiat 128 Familiare & Carrello + Renault Dauphine
Takaisin alkuun 
Sivu 13 / 13Siirry sivulle : Edellinen  1, 2, 3 ... 11, 12, 13

Oikeudet tällä foorumilla:Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
CDLC.CO Forum :: BUILD THREADS :: Creme De La Creme-
Siirry: