Terve taas, pieni tauko ollut tänne päivittelyssä, mutta autoa tehty hiljalleen etiäpäin

Leikkelin orkkis pohjaa ja heppailin sen kiinni leikattuihin pulttilinjoihin


Saumattu tigillä kaverin toimesta


Kuvaa miten sihti jää irti, huonosti näkee. Mutta mittailin että rakoa pitäisi nyt olla n. 7-8mm, täytyy katsoa kasvatanko hieman vielä suuremmaksi sitä

Kaveri surautti myös hammaskehän vauhtikseen kiinni, ettei irtoaisi enään. Vähän liian pieni krymppi jäänyt tohon väliin niin ei pysynyt aiemminkaan kiinni.

ohc kannen pinnapultit passaa runkolinjaan, vähän liian lyhyet tosin

Joten kaveri vetäs jyrsimellä pienet upotukset niin nyt passaa hienosti

Testasin että stressilevyt sopi kiinni, onneks sai Cossuclubilaiselta lainaan

Mutta sitten vittumaisempi juttu, kattelin mäntiä läpi että mikä menee mihinkä pyttyyn ja tajusin että prkl, yks ei sovi mihinkään. Eli nyt on tullut siis CP:ltä 3+3 mäntäsarja, vaikka pitäis olla 2+4 sarja.

Teetätys vaiheessa laitettu kuva kansista inssin pyynnöstä selventämään venttiilijärjestystä jossa molemmat kannet vierekkäin palotilat ylöspäin. No nyt on selvitys työnalla Futurezin kautta että miten homma hoituu, ensisijaisesti tehdas jo vastasi että 14vrk on tarkistus aika tuotteille.
Vähän polttoainetukkejakin kerennyt tekemään, rupee jo muotoutuun sinnepäin hiljalleen..
Tukkiprofiileihin porasin reiät oikeisiin kohtiin holkeille

Suunnilleen mihin tukit tulee asettumaan, kiinnikkeet täytyy lopuks sitten tehdä imusarjaan


Etupäässä on vähän ahdasta tuoda polttoainelinja, joten sinne tarkoitus tehdä tiukka kurvi josta polttoaine menee toiseen tukkiin

Takapää onkin helpompi, toisesta sisään ja toisesta ulos säätimen kautta

Kokeilin että loota sopi lohkon perään, kauheen pienen näkönen bloki..

Sit punnersin lohkon ja lootan autoon kiinni (puuh!) ja rälläköin tunnelin katon auki, jäin vaan miettimään kuinkas korkeelle se loota pitäisikään saada. Ei tullut koskaan mitattua lohkon kulmaa vanhalla setupilla. Runkopalkeista (konehuoneesta) mitattuna kone olis nyt n. 4.5-5astetta takakenossa. Perstuntumalta sanoisin että täytyis saada sinne 2-3asteen tuntumaan olis parempi.. Onhan toki runkopalkit etuviistossa varmaan ajoasennossa asteen tai pari..


Orkkis lootan kannakkeesta muokkasin sopivan

Sinnehän se istuu kun hieman rälläköi tunnelia auki

Kallelta sain hyvällä alennuksella kiinalaisen 65mm läpän (vein vaihdossa kallen ensimmäisiä tekemiä pakosarjoja joka escortin mukana tuli)...

...sekä fuelabin sähkösen paineensäätimen

Tein talliin tilaa ja siirsin escortin takaseinälle poikittain että sain cortinan tuonne puolelle jossa hitsikone on.
Ekana tilaa kardaanille, kun hakkasi pohjaan kiinni kiihdytyksessä jos tuli töyssy



Ohjaustehostimen pumppu ronttiin, tulipahan taas rumat kiinnikkeet

Tein kollektorit ja kaveri vetäs tigillä umpeen. Seuraavaks voikin hahmotella ahtimien paikat ja ottaa kannet irti ja tehdä pakosarjat valmiiksi. Pikkasen siistimmät tulee kun räkämigillä hitsatut sarjat..

Kaveri laitto päänsä pantiksi ja lupasi korjata toisesta kannesta lohjenneen pinnapultin paikan.

Tilasin summitilta kaverille Mezieren vesipumpun ja otin samalla Flowmasterin HP-2 Shorty vaimentimet, jos tulis meteliä ja sopivan kuuloista?

Ojeniukselta hain 6kpl kiertokankia

Ostin Ford Racingin 90asteen adapterin sekä mocalin termostaatilla olevan ö-lauharin lähdön, mahtuu mukavasti olemaan tuolla etuviistoon. Ei ollut kauhean käytännöllinen se ylhäällä oleva suodatin ja letkut downpipen ylitse.

Tein pakosarjat hefteihin


Ennen hitsausta testasin konehuoneeseen ja totesin että apumiehen puolen sarja ei tosiaankaan mahdu laturin kanssa, tein sen muutenkin vaikeimman kautta joten uusiks meni

Sarjat hitsattuna





Ahtimet osuu suunnilleen samoille alueille noin puolen metrin tarkkuudella, meinas hermo mennä kun toisen puolen laippaa asetteli yksin kohdilleen ja kolmannella kädellä tukirautoja hitsata


Saksan maalta tuli valetut 3" v-panta adapterit, koitin ensin ite tehdä rst mutta ei tosiaankaan onnistunut näillä taidoilla tarpeeks siististi :green:

No niin, tein ton kannen korjauksen loppuun ja hyvä tuli kyllä. Kiristystähän se ei tietty kestä välttämättä ihan samalla tavalla kuin raudassa, mutta eiköhän se toimaa. Muuten onnistu hienosti mutta tuli epähuomiossa tehtyä m10x1.25mm kierre vaikka orkkis onkin se perus m10 ja 1,5mm nousulla. Nooh, kai siihen joku pinnapultti löytyy..
Tässä näkyy kohta juottamisen jälkeen

Vedin tasokoneella pinnan suoraks (viila :green: )

Eikun reikä ja kierre oikeeseen kohtaan

Lopuksi paikan siistiminen



Toiseekseen tein imusarjan päätyyn ison reiän

Siihen hitsataan tommonen laippa johon kiinnittyy boschin 3bar absoluuttista mittaava anturi sekä imulämpö samassa. Tällä ainoa tarkoitus että saadaan konehuonetta taas paljon siistimmäksi!

Jakopäänkoppaa tuli vähän muokattua, ylimääräsiä osia pois

Sekä veden sisääntulo tuli tehtyä uusiks, nyt on mahdollisuus saada flekti mahtumaan isompi tonne kun vei ton putken ihan kiinni tossa levyssä sivulle..


Sit tuli tehtyä kärsä kaasuläpälle, taas semmonen perus kädenjälki näkyvissä, katotaan toimiiko mitenkään.. Voi olla että käännän läpän ympäri että vaijeri alapuolella.




Laakeritkin sopi kehikkoon ja välys oli ok plastilla katottuna runkolaakereissa. Täytyy kiertokanget vielä tsekata myöhemmin.

Punnitsin kangetkin, 4kpl oli 614g ja 2kpl 613g

Tänään sain keinut kätösiin, asiallisen oloset!


Tuli testailtua keinuja kanteen ja mittailtua työntötangon pituutta. Löytyikin sopiva kun muutaman pätkin ja pidentelin..

Kun ei keltään kerran löytynyt kalua venttiilikumin paikan työstämistä varten, tein itse työkalun vanhasta venttiilin varresta ja viilan palasta

Rohkein mielin koneistin jo toisen kannen, tuli ihan ok.

Tästä jatketaan, päivittelen taas kun tapahtuu

ps. Eilen sain CP tehtaalta pikana tehdyn oikean männän 5-pyttyyn, myönsivät lopulta että oli heidän virhe että näkyihän se kuvasta jonka lähetin selkeästi miten männät menee. Kommentoivat vaan tehtaalta Futurezille lopulta että "Where the hell do they have this kind of cylinder heads… shit man…" ;D