Juuh elikkäs, foorumilla tullut roikuttua jo useampi vuosi sivusta seuraajana ja ajattelin nyt hieman kirjoitella tuosta omasta kesäharrasteesta..
Harrasteauton etsintä tuli aiheelliseksi viime kesänä kun entinen käyttöauton/harrasteen virkaa toimittanut e36 328i tuli myytyä pois. Muun merkkisiä ei tullut oikeestaan edes katseltua. Koko kesä meni sopivaa autoa etsiessä ja syksyllä löytyi sitten mieluinen ja vieläpä samalta kylältä.
Auto: e21 320/6 -79 Polaris silver. Olen auton neljäs omistaja ja entisellä omistajalla auto oli melkein 9 vuotta. Korilla ajettu tällähetkellä n.250tkm, pitää paikkansa tai sitten ei. Entisen omistajan omistusajan alkuaikoina auton kori kunnostettiin ja maalattiin alkuperäisellä värillä sekä moottori kunnostettiin. Kaikki puskurit, listat, merkit ym vaihdettiin samalla uusiin/parempi kuntoisiin. Auto jäi seisomaan lämpimään talliin useamman vuoden ajaksi ajanpuutteen takia kunnes otettiin ajoon viime Syksynä. Auton mukana tuli mukava määrä osia joista tärkeimpinä 5-vaihteinen vaihdelaatikko, joka on aika harvinaista herkkua tänäpäivänä näissä.
Muutama kuva ostokunnossa:Ostaessa autossa valmiina:Tekniikka-m20b23 l-jet kone sopivasti kutiteltuna ja täysin rempattuna n. 5000km sitten.
-Peltipakosarja
-2.5 tuuman putkisto
-Vapari putsari
-Sähköflekti
-Akku siirretty peräkonttiin
Alusta/jarrut-Lukkoperä
-323i levyt ja jarrusatulat edessä
-323i vakaajat edessä ja takana
-Hr -35mm madaltava ''madallussarja''
-Puslia vaihdettu parempiin
-Alpina kopio, OZ valmistamat vanteet koossa 15x7 et12
Kori-Koria kunnostettu
-Maalattu yli alkuperäisellä sävyllä
Sisusta-Sininen kangas sisusta ja nahkaiset ovipahvit säilytys lokeroilla. Onneksi on sentään tumman sininen eikä vaalea
-Kuskinpenkki räjähtänyt, muuten suhkot siisti kuntoinen sisusta
-Hattuhyllylle porattu isommille kaiuttimille paikat
Minun aikana tehtyä/hommattua/tulossa:Tekniikka ja konehuone:Tekniikka pysyy nyt aluksi ainakin koskemattomana lukuunottamatta normi huoltoja
-5-vaihteisen vaihdelaatikon vaihto ja tälle sopivan kardaanin metsästys
-Bensapumpun vaihto
-Sähköflekti toimimaan anturilla
-Konehuoneen siistiminen kaikesta ''turhasta''
-Johtosarjan siistiminen sekä mahdolisesti piillottelu lokareiden sisään
-Sulakerasian siirtäminen auton sisälle
-Pissapojannestesäiliön poistaminen/siirtäminen piiloon
-Venttiilikopan maalaus
-Kaikkien osien puhdistaminen/maalaus
-Konehuoneen maalaus sekä konepellin takapuolen maalaus, nämä tehdään luultavasti ensi talvena..
Alusta/jarrut:-Bc Racing BR Extreme Drop korkeus/jäykkyys/camber- säädettävä alustasarja -51mm tolpille
-323i 51mm etutolpat
-323i takakynkät
-Etujarrujen huolto
-323i takanavat
-Uudet pyöränlaakerit joka nurkkaan
-323i kaikki uudet takajarru hilppeet sekä jäähdytetyt levyt
-e30 325i takajarrusatulat
saa tarjota!-Taka-akselin camber-säätölätkät
-Puslien uusinta
Kori-Alpina tai Bbs kopio etulippa keulille, molemmat odottaa maalausta
-Foha-merkkinen takakontinlippa
-Uudet kilvenvalot
-Kirkkaat etuvilkut
-Apparin peilin poisto alkuperäisellä peitelätkällä
-Tuulilasinpyyhkiän muutos yhdelle isolle pyyhkijälle
-e12 kromi peili mahdollisesti kuskinpuolelle
-Takalasinritilä
-Takakontin siistiminen ja läpikäynti
-Parempi kuntoiset takavalot kiillotettuina
-Heijastinpaneeli valojen väliin
saa tarjota!-Myllytys
Sisusta:-Nardin 360mm ratti
-Momo keskiö ratille
-Mustat kangasmatot
-e28 keskikonsoli käsijarrun ympärille
-Uudet etupenkit, Recarot hakusessa. Tulevien penkkien väri määrää oikeastaan sisustan tulevan värin.
Saa tarjota!-Hillitty Alpinen mankka punaisella näppäinväreillä
Muutamia sekalaisia kuvia osista ja autosta:
Ihan ensinmäiseksi tuli vaihdettua vuotava jäähdytin uuteen ja siistittyä tuota konehuonetta hieman. Sulakerasiankansi ja pissapojannestesäiliö tuli mustaksi ja muutamat pisteosat sai maalia niskaan.
Lähtökohta:
Pienen siistimisen jälkeen, konehuone tullaan siis maalaamaan ja viimeistelemään kunnolla myöhemmin:
Lumien sulattua päästiin vihdoinkin hommat aloittamaan kunnolla ja etutolpat kävivät hitsattavana tutulla:
Parempi kuntoiset takavalot:
Vanteet käytin paikallisessa rengasliikkeessä ja päälle laitettiin 185/45 15x8 vanteille ja 195/45 15x9 vanteille. Renkaiksi tutut Nankangit:
Alusta ja vanteet tuli ruuvattua alle seuraavaksi, näistä ei asennuskuvia tullut otettua:
Kontinlippa tuli laitettua 3M kakspuoleisella teipillä kiinni ja hyvin näyttäs pysyvän. Pari kertaa sai kokeilla että tuli edes sinnepäin kohdalleen johtuen lipan mallista ja iästä (hieman meinaa taipuilla mihin sattuu..)
Sisustasta muutama räpsy, vaikkei se esittelykunnossa vielä tässä vaiheessa olekkaan. Kuskinpenkillä erittäin hieno istuinsuoja.
Helmat tuli testimielessä mustiksi ja taakse tuli pientä hienosäätö lättyä. Kusipolttimot ja 320 merkki lähtivät keulasta myös pois.
Pölyisestä autosta muutama kuva:
Tämä on siis tämänhetkinen tilanne auton kanssa. Madaltaahan sitä voisi vielä, täytyy vain konetta nostaa jokunen sentti ensiksi ja pakoputkelle nosto kun roikkuu.. Onnistuinkin jo kolhimaan öljypohjan routaheittoon..
Tälle kesälle alkaa olemaan paketti aikalailla kasassa lukuunottamatta muutamia pisteosia ja korkeuden hieromista ym pientä näpräystä. Isoimmat hommat aloitetaan ajokauden loputtua. Parannusehotuksia/kommentteja otetaan vastaan ja pahoittelen omenalla otettuja surkeita kuvia.