Foorumille kirjoittelu omasta autosta on ollut jo kauan mielessä niin, jos sitä nyt saisi aikaiseksi pienen painostuksen jälkeen hiukan kerrottua muiden iloksi tai suruksi jotain.
Koko hommahan alkoi jo 2012, kun kortin saatuani oli kiire saada auto alle. Nettiautoa selaillessa löytyi siihen aikaan ja omaan budjettiin sopiva projekti silmään. Kyseessä oli vuoden 1986 BMW E30 320i. Autohan on sitä vanhemman kaliiberin kolmekymppiä eli pre-facelift peltipuskureilla. Nykyään, kun miettii niin oli se aivan hirveä aihio, mutta siitä lähdettiin pakertamaan autoa eteenpäin. Kilometrejä mittarissa oli noin 280 tkm. Autossa oli siis voimanlähteenä "vaikuttava" M20B20 suora kutonen manuaali askilla. Autolla tuli hiukan kilometrejä ja siinä korjailtiin muutamia pikku vikoja, kuten vuotavaa bensatankkia yms. ennen kuin homma lähti niin sanotusti "hieman" lapasesta. Siihen aikaan olin vielä ammattikoulussa kori puolella valmistumassa peltisepäksi ja joku lopputyö piti keksiä. Päätin siis tehdä lopputyön tästä ostamastani kaunokaisesta. Suunnitelmaksi muodostui siis auton kokonaisvaltainen entisöinti restomod- tyylillä. Koulussa oli tarkoitus saada kori, kuntoon ja tuoda sen jälkeen takaisin tallille ja pakertaa siellä loppuun.
Auto on tällä hetkellä "valmistunut", mutta pieniä modauksia on luvassa vielä tulevaisuudessa. Tässä hieman Speksejä autosta tällä hetkellä. Kerrotaan ensin pitkä tarina, että mitä tähän mennessä tapahtunut autolle ja jatketaan sitten tulevaisuuden muutosten kanssa. Piti tiiviisti kirjoittaa, mutta tulihan sille pituutta koittakaa kestää.
Kori- Täysin läpikäyty kori. Ruostesuojattu sekä pohja massattu 3M:n kiveniskumassalla.
- Uusi alkuperäinen hiekkapelti, uudet alkuperäiset lokasuojat.
- Jäykisteet edessä ja takana
- Alkuperäinen bmw mtech 1 korisarja. (Etu- ja takapuskuri, helmalevikkeet )
- Uusi tuuli- ja takalasi
- Kaikki listat maalattu satin mustaksi
- Ylimaalattu kauttaaltaan valkoisella BMW:n alkuperäisellä alpinweiss II vesivärillä. Päällä 2k-
kirkaslakka.
- Vesihiottu sekä
kiillotettu, suojana Nanolex Si3HD pinnoite.
Sisusta- E30 sport- penkit (uudelleen verhoiltu aidolla nahalla ja custom- tikkauksella)
- Takapenkit niskatuella
- Keskikonsoli verhoiltu myös samalla nahalla sekä uusi alcantara pussi ja nahkainen msport
nuppi. Käsijarrun pussi alcantara sekä nuppi nahkaa.
- Ovipahvit verhoiltu nahalla ja samalla tikkauksella
- Virheetön kojetaulu sekä lattiaverhoilu, joka käyty läpi perusteellisesti.
- Uusi, musta kankainen kattoverhoilu
- Tuning -mallin msport polkimet
- Mtech sport -ratti, jossa alcantaraa ja nahkaa
- Uudet alkuperäiset BMW:n kangas lattiamatot
- Pioneerin soitin ja 4x pioneerin kaiuttimet. Lasiantenni takalasissa
Vanteet ja renkaat: - Oz Racing Futura takovanteet koossa 8,5” x 17, 9,5”x17. Täysin kunnostetut.
- Vanteet maalattu 2k- maalilla. Päällä hopeaa, sisäosat mustalla. Takana uudet lipat.
- Uudet pyöränpultit, joissa myöskin lukkopultit
- Uudet Nankang NS-2 Renkaat (205/40 R17 sekä 215/40 R17)
Alusta ja jarrut - Kaikki alustan osat hiekkapuhallettu, pohjamaalattu sekä maalattu kiiltävän mustalla 2k
maalilla.
- BC Racing BR säädettävät coiloverit.
- Kaikki puslat sekä nivelet uusia (Powerflex)
- Uudet pyöränlaakerit
- Vakio jarrut, joissa kaikki uutta. (levyt, palat, männät, letkut, putket)
- E34 525i jarrutehostin ja E34 pääsylinteri
- Edessä vanneadapteri
Tekniikka ja voimansiirto - M50B25 TU- single vanos moottori.
- Kulutusosat uusittu
- Rosterinen peltipakosarja. Pakoputki 2.5 tuuman custom putkisto kahdella vaimentimella, jossa siistit päät.
- Uusi akku takakontissa
- Uusi polttoainetankki, täyttöputki, bensapumppu, bensalinjat.
- Kaikki nesteet uutta
- Uusi E36 M50 ilmastoidun mallin jäähdytin
- Laatikko M50zf.
- Kardaani E30 320i lyhennetty, joka tasapainotettu ja nivelet uusittu.
- Perä E30 Typ188
- E34 525i ilmastoinnin kompressori
- Uusi tarvike flekti , parrel-flow kondensaattori, kuivain, painekytkin
- Autossa toimiva ilmastointi R-134a aineella.
- Sisätilan kenno uusi
Mutta, palataan aikaan jollain auto saatiin ensimmäistä kertaa tontille.
Tässä sitä rapeaa osto kuntoa.







Melkoisen rapea ja kauhea tapaus.

Noh, homma lähti kovalla innolla käyntiin. Laitoin koko auton leviäksi lukuunottamatta akseleita helpomman siirtelyn vuoksi.


Purun jälkeen auto kuljetettiin koululle, jossa pääsi tekemään peltitöitä apinan raivolla. (Pahoittelen etukäteen muutamia huonolaatuisia kännykkäkuvia.) Korin pesun jälkeen raapimaan äänieristeitä pois sekä korjailemaan ruosteita.


Akkukotelon ympärys meni kokonaan uusiksi. Vanha pistehitseistä pois, alapuoli kuntoon ja korjauspala tilalle.

Molemmat helmat vaihtuivat myöskin uusiin. Vanhoissa oli kamala alustamassa seka alareunassa huomattavaa kukkaa, joten menivät vaihtoon. Sama homma näille, pisteistä auki, alapuoli kuntoon ja uusi korjauspala tilalle.
Omatekoisia korjauspaloja tuli tehtyä takakontin ympäristöön iskaritorneihin, tuulilasin alareunaan, korin jousilautasiin, kuskin ja hanttarin jalkatilaan.



Luukut eivät olleet parhaimmassa mahdollisessa kunnossa. Kuskin ovi oli alareunasta mätä sekä 20cm mittainen dentti. Päätin kuitenkin siitäkin leipoa oven kasaan. 5h vasaralla ja vastimella klommon naputtelua ja saihan siitä kohtalaisen aikaiseksi. Alareunaan kanttasin kokomatkalta uuden peltisiivun. Muista luukuista riitti oikeastaan pintaruosteiden poisto, karhennus ja epoksi sekä pohjamaali niskaan. Konepellin hioin pellille kiveniskujen takia.


Pohjamaaleissa.

Väriksi tuli siis bemarin oma valkoinen alpinweiss, siksi vaaleaa pohjamaalia.
Keulalle eksyi uusi hiekkapelti, kun vanha oli sen verran surkeassa hapessa. Myöskin uudet alkuperäiset lokasuojat (ilman sivuvilkkuja) helpottivat pohjien tekoa huomattavasti.

Luukkujen pohjamaalauksen jälkeen jatkoin korin parissa kovaa tahtia. Pohjaan tein muutamia ruostekorjauksia, poistin antennin reiän sekä aloitin valmistelut ensimmäistä pohjamaalikerrosta varten.

Kun kaikki epätasaisuudet oli saatu kitattua valmiiksi sekä ruosteet korjattua, oli aika vetää ensimmäinen kerros pohjamaalia. Paljaisiin peltikohtiin tuli epoksi ja sitten paksu kerrros hinkkiväriä.





Tässäkohtaa sai taas hieman puhtia painaa täyttä häkää eteenpäin. BTCF-foorumilta löysin alkuperäisen Mtech-1 etu-ja takapuskurin. Nämä olivat ennen olleet ralliautossa kiinni, joten pohjia sai niihinkin kunnolla hinkata. Etupuskurin alareuna oli hieman halki, jonka liimasin kasaan 3M:n liimalla.


Etupuskuri väreissä

Sitten niitä pohjia hinkattiinkin yötäpäivää, kunnes sai pinnat siihen kuntoon, että kehtaa lähteä vesiväriä levittelmään.

Takapuskurin alaosaan päällemaalattavat kiveniskumassat.

Vihdoin pääsin levittämään vesiväriä sekä 2k-lakkaa.

Maalaus onnistui ihan hyvin ensimmäiseksi ylimaalaukseksi. Kattoon olisi voinut laskea hiukan enemmän lakkaa, mutta onneksi sieltä saatiin epätasaisuudet pois vesihionnalla ja kiillotuksella.


Fiilis oli hyvä, kun työnsi korin pihalle.

Pohjan puhdistuksen jälkeen sinne tuli vielä tuore kerros mustaa kiveniskumassaa. Koteloihin tungin myöskin litratolkulla kotelosuojaa.

Kun luukut ja kori oli väreissä niin auto pakattiin takaisin trailerille ja auto takaisin tallille kasausta odottelemaan. Auto saatiin turvallisesti kotitalliin, josta se pääsi suoraan pukeille. Ensimmäisenä lähti akselit irti, jotka vaativat vakavaa kunnostusta.


Takapäässä oli rumpujarrut, jotka heivattiin ensitöiksi romulavalle ja tilalle tuli foorumilta levyjarrullisen kynkät.


Kun akselit oli saatu revittyä autosta irti, oli aika purkaa ne osiin ja hiekkapuhaltaa puhtaaksi. Puslat lähti kivasti polttamalla pois.

Takapään apurunkoa aloitettu puhaltamaan. Kyllä sieltä pintaruosteen alta löytyi terveet akselit (ihme kyllä). Hiekkapuhalluksen jälkeen hitsailin säätölätkät apurunkoon camber ja auraus säädöille. Hitsailujen jälkeen alle epoksi ja 2k-kiiltävä musta.

Alustaksi valikoitui tälläkin foorumilla tuttu BC racing BR. Vanha tolppa piti poikkaista olka-akselista ja hitsata uusi tolppa juureen kiinni.


Valmista etutolppaa.

Sitten saikin alustan osien jälkeen tilailla isomman läjän uusia puslia,etupään tukivarret, niveliä, jarruosia yms. Kaikki vanhat pultit vaihtui uusiin. Puslat ovat mallia powerflex. Vakaajat pysyivät (ainakin toistaiseksi ) vakio paksuudessa. Romujen saavuttua kotiin pääsin kasaamaan akselit ja asentelemaan.
Tässä hieman etupäätä saatu läjään. Hammastangolle tein myös täyden huollon ja raidepäät sekä suojakumit vaihtuivat samalla uusiin.



Tässä koko taka-akseli kasattuna. Vetareissa uudet kumit ja rasvat. Perä tässä vielä typ168, joka vaihtunut isompaan 188:iin tänä vuonna.
Ja paikallaan.

Jarrut löysivät myöskin tiensä takaisin autoon. Koriin tuli uudet putket ja letkut. Itse jarruissa kunnostetut satulat, uudet levyt, palat, kilvet ja käsijarruhilut.

Etupäähän tuli myöskin tuollaiset jaonmuutosadapterit tulevia vanteita varten.

Takapään sain myös kasaan uusilla osilla. (Jarrusatulat maalattu VHT:n brake caliper paintillä)
