test banner



 
PääsivuPääsivu  CDLC.COCDLC.CO  HakuHaku  RekisteröidyRekisteröidy  Kirjaudu sisään  
 

 E/RE85

Siirry alas 
+35
OspreY
ode
Shakini
WEE-6
Kingis_
J.K
partsu
Komulainen
niksude`
Landio
Hene987
Tikkku_
Warro
Misanthor
mosse
-zamppa-
A.I
Jebbunen
samppa
Vuti
pazi88
Mro
csharp
kop-O-nen
Beris
superjuh0
AtAi
RöHnÄ
äsär
JTG
zmuli
S`ebu
J.N
sasu
JuhiZZ
39 posters
Siirry sivulle : Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
KirjoittajaViesti
Hene987



Viestien lukumäärä : 33

E/RE85 - Sivu 3 Empty
ViestiAihe: Vs: E/RE85   E/RE85 - Sivu 3 EmptyLa 23 Kesä 2012 - 23:55

No ei kai se siitä ookkaan kiinni, mun ymmärtääkseni se öljytilan seinämissä oleva moska liukenee ja lähtee liikkeelle. Tukkii sihdin tai suodattimen tai menee laakereihin. Tietääkin jo mitä sitten käy.
Takaisin alkuun Siirry alas
Warro

Warro

Viestien lukumäärä : 256
Paikkakunta : Lahti

E/RE85 - Sivu 3 Empty
ViestiAihe: Vs: E/RE85   E/RE85 - Sivu 3 EmptySu 24 Kesä 2012 - 0:38

Tikkku_ kirjoitti:
jos joku on varma niin se että eine männänpäältä olevat karstat karkaa öljyn sekaan.. ainakaan ehjässä moottorissa jos karkaa niin se kyllä tekee jo paljon muutakin siinä vaiheessa.. jos lähtevät liukenemaan niin kyllähänne siellä palaa palotapahtuman aikana.. ite pitäisin tuota sierran "viritelmää" onnistuneena, sierrahan vie jo normaalisti sen 12-17l... Very Happy
[OT] Näinhän se on. Tosin kaverin tikissään olevalla 2l kaasari sierralla ollaan ajettu alta 10 lukemiin, mikä on kyllä harvinaista näitten kohalla. [/OT]
Takaisin alkuun Siirry alas
Landio

Landio

Viestien lukumäärä : 12
Paikkakunta : Turku

E/RE85 - Sivu 3 Empty
ViestiAihe: Vs: E/RE85   E/RE85 - Sivu 3 EmptyMa 25 Kesä 2012 - 11:32

Nyt on pakko ottaa kantaa keskusteluun, kun itsekin olen pitkään tätä muutosta miettinyt, kylläkin puhtaasti sen tuoman suuremman oktaaniluvun(102-105) --> suuremman tehon takia.

Elikkäs nyt kun puhutaan seossuhteista AFR:nä (joka tietenkin kuvaa ilman ja polttoaineen suhdetta) on syytä muistaa että jos sulla on tavallinen (vain bensiinille tarkoitettu) seossuhdemittari niin bensalla ajettaessa jos lambda on 1, sun mittari näyttää AFR 14,7 joka on ok seos.

Kuitenkin jos lyöt tankkiin vaikka puhdasta etanolia ja se sama lambda on 1, niin tietysti sun mittari näyttää edelleen sen saman 14,7, mutta tämä ei ole oikea AFR vaikkakin seos on tässäkin ok. Vaan kun ajat etanolilla ja lambda on 1 niin todellinen AFR on 9.

RE85:lla ajettaessa lambda 1 = AFR 9,76

Ja niinkuin bensiinillä parhaat tehot tulee AFR 12,6= lambda 0,85, niin lukemani perusteella parhaat voimat saadaan E85lla AFR 7 - 8,5= lambda 0,72 - 0,87.

Elisiis tämä vain siksi, ettei ruveta sekottelemaan noita AFR:ä keskenään! Eli kun on kyseessä E85 niin käytetään E85:n AFR taulukkoa jne. Jos tätä ei ole saatavissa suoraan sun laajakaistamittarista, tai et jaksa/osaa laskea sitä (eli lambda x 9,76), niin käytä pelkkää lambdaa kertoessasi seoksista.

Toivottavasti tämä valaisi niitä, jotka eivät ole ehtineet aiheeseen vielä paremmin perehtyä.
Takaisin alkuun Siirry alas
Warro

Warro

Viestien lukumäärä : 256
Paikkakunta : Lahti

E/RE85 - Sivu 3 Empty
ViestiAihe: Vs: E/RE85   E/RE85 - Sivu 3 EmptyMa 25 Kesä 2012 - 17:42

Itelläkin moinen taulukko oli missä samoja arvoja kun sulla, mutta ne oli kyllä 100% viinalla ajettaessa? Pitää kuitenki ottaa huomioon sekin että toi ei oo mitään 100% viinaa.

Itellä ainaki alkaa vaan meneen huonommaks jos alta tuon 12,9 vetää täysvedossa.

Mutta joo en lähe väittään että sun arvot olis mettässä, näillä vaan itellä sattu toimiin parhaiten.
Takaisin alkuun Siirry alas
Landio

Landio

Viestien lukumäärä : 12
Paikkakunta : Turku

E/RE85 - Sivu 3 Empty
ViestiAihe: Vs: E/RE85   E/RE85 - Sivu 3 EmptyMa 25 Kesä 2012 - 23:49

Mutta kun tuo 12,9 ei ole sun seossuhde!

Lambda mittaa jäännöshappea pakokaasussa eli kun lambda-arvo on 1 niin seos on stokiometrinen riippumatta ajat sitten diisselillä, pensalla, viinalla tai vaikka pierukaasuilla.

Jokainen polttoaine vaatii erilaisen polttoaine/ilma suhteen, jotta palamistapahtuma on stokiometrinen, "täydellinen".

Kuten edellämainittu, bensiinillä tämä suhde on 14,7osaa ilmaa 1:ä osaa polttoainetta kohden
RE85:lla vastaava suhde on 9,76
Etanolilla 9,00
Metanolilla 6,4
Dieselillä 14.6 jne

Eli Tottakai RE85 arvo on bensiinin ja etanolin välissä, kuitenkin lähellä etanolia sen suuren osuuden vuoksi.

Sun seossuhdemittari näyttää AFR lukeman kertomalla lambda arvon luvulla 14,7 joka on bensiinin arvo. AFR on siis oikea vain bensiinillä ajettaessa.


Haen tällä sitä takaa ettei käytettäisi juuri tuota mainitsemaasi 12,9 arvoa koska sun oikea ilma-polttoainesuhde on 8,5 Exclamation

Eli jos sun (bensa)seosuhdemittari näyttää lukemaa 12,9 niin lambda arvo on 0,87 (12,9 / 14,7 = 0,87)
Ja kun sulla on polttoaineena RE85 niin sun oikea AFR = 8,5 (0,87 x 9,76 = 8,5)


Laita tästedes seossuhdemittarisi näyttämään lambda-arvoa ja jos haluat tietää AFR:n niin kerro sun lambda-arvo 9,76:lla.
Tai vaihtoehtoisesti hommaa mittari joka tekee tämän valmiiksi esim.
http://www.plxdevices.com/product_info.php?id=WDBDM300TE

Eli kun tässä asiassa on muutenkin niin helevetisti sekoilua niin älä puhu seoksestasi 12,9nä koska se ei ole lähelläkään totuutta. Onneksi, koska sehän olisi mahdottoman laiha RE85 seos.


Yhteenvetona sun säädöt kuulostaa hyvältä jos vedossa lambda ~0,87 Smile
Takaisin alkuun Siirry alas
Warro

Warro

Viestien lukumäärä : 256
Paikkakunta : Lahti

E/RE85 - Sivu 3 Empty
ViestiAihe: Vs: E/RE85   E/RE85 - Sivu 3 EmptyTi 26 Kesä 2012 - 0:03

Landio kirjoitti:
Mutta kun tuo 12,9 ei ole sun seossuhde!

Lambda mittaa jäännöshappea pakokaasussa eli kun lambda-arvo on 1 niin seos on stokiometrinen riippumatta ajat sitten diisselillä, pensalla, viinalla tai vaikka pierukaasuilla.

Jokainen polttoaine vaatii erilaisen polttoaine/ilma suhteen, jotta palamistapahtuma on stokiometrinen, "täydellinen".

Kuten edellämainittu, bensiinillä tämä suhde on 14,7osaa ilmaa 1:ä osaa polttoainetta kohden
RE85:lla vastaava suhde on 9,76
Etanolilla 9,00
Metanolilla 6,4
Dieselillä 14.6 jne

Eli Tottakai RE85 arvo on bensiinin ja etanolin välissä, kuitenkin lähellä etanolia sen suuren osuuden vuoksi.

Sun seossuhdemittari näyttää AFR lukeman kertomalla lambda arvon luvulla 14,7 joka on bensiinin arvo. AFR on siis oikea vain bensiinillä ajettaessa.


Haen tällä sitä takaa ettei käytettäisi juuri tuota mainitsemaasi 12,9 arvoa koska sun oikea ilma-polttoainesuhde on 8,5 Exclamation

Eli jos sun (bensa)seosuhdemittari näyttää lukemaa 12,9 niin lambda arvo on 0,87 (12,9 / 14,7 = 0,87)
Ja kun sulla on polttoaineena RE85 niin sun oikea AFR = 8,5 (0,87 x 9,76 = 8,5)


Laita tästedes seossuhdemittarisi näyttämään lambda-arvoa ja jos haluat tietää AFR:n niin kerro sun lambda-arvo 9,76:lla.
Tai vaihtoehtoisesti hommaa mittari joka tekee tämän valmiiksi esim.
http://www.plxdevices.com/product_info.php?id=WDBDM300TE

Eli kun tässä asiassa on muutenkin niin helevetisti sekoilua niin älä puhu seoksestasi 12,9nä koska se ei ole lähelläkään totuutta. Onneksi, koska sehän olisi mahdottoman laiha RE85 seos.


Yhteenvetona sun säädöt kuulostaa hyvältä jos vedossa lambda ~0,87 Smile
Noni tuli kerranki hyvä ja tyhjentävä vastaus, kiitos tästä. Olen yksissä sun kertoman kanssa täysin. 🐱 Ei lisättävää.
Takaisin alkuun Siirry alas
niksude`

niksude`

Viestien lukumäärä : 188
Paikkakunta : Imatra
Muut : Stunt Zx-6r


E/RE85 - Sivu 3 Empty
ViestiAihe: Vs: E/RE85   E/RE85 - Sivu 3 EmptyTo 13 Syys 2012 - 21:10

Paljon on kertynyt keskustelua, kyseisestä aiheesta. Täälläpäin RE85 maksaa 1,12e/l ja Luumäellä 0,99e/l. Mitenkäs muualla?

Ollut vähän mietinnän alla että josko sitä talvella Evoon kokeilis tuota viinalla ajamista... Noita bensa-etanoli litkuja oon tankannu varmaan siitälähtien kun ne tuli niin alle 150 litraa... (e10,e5)

Kyllä Venäjältä esim. Viipurista saa kunnonhyvää bensiiniä vielä. Sitä en tiedä tosin, että milloin RE85:tä rupeaa rajan takaa saamaan. Sittenhän Evon ohjelmointi tuolle olisikin varsin aiheellinen. V-powerinkin hinta kun pyörii siellä tänäpäivänäkin n. 0,80e/l niin viinan hintaa miettien etanoli olisi siellä varmasti vieläkin huokeampaa... Cool
Takaisin alkuun Siirry alas
pazi88

pazi88

Viestien lukumäärä : 1652
Paikkakunta : Oulu

E/RE85 - Sivu 3 Empty
ViestiAihe: Vs: E/RE85   E/RE85 - Sivu 3 EmptyTo 13 Syys 2012 - 23:19

1,09 täälläpäin. karvan verran noussu hinta, mut huomattavasti halvemmaksi tulis silti ajaa, kun 95 on 1,75. Talvipaskan aattelin muuttaa kokonaan viinakäyttöiseksi jos jää aikaa muilta tärkeemmiltä laitoilta. Kerrotaan siitä sit lisää, jos jotain tapahtuu.
Takaisin alkuun Siirry alas
Komulainen

Komulainen

Viestien lukumäärä : 283
Paikkakunta : Pyhäntä

E/RE85 - Sivu 3 Empty
ViestiAihe: Vs: E/RE85   E/RE85 - Sivu 3 EmptyPe 14 Syys 2012 - 10:15

Ite ajelin pari tankillista RE85:lla, ei ollu sekomittaria paikallaan ollenkaa, nii vitut se kulkenu mihkää vaikka kuin massamittaria pyöritteli ja ennakoitaki lisäsin. Suurin syy on varmaan se, että paineita en nostanu.
Nyt ois PLX laajakaistalammas paikallaan, saa valittua suoraan mitä evästä tankissa, se pierukaasu tosin puuttuuu. Shocked
Tarkotus ois laittaa nyt välitankki (ei liity tähän muutokseen juurikaan), nostaa paineita, ennakot kohilleen, mahdolliset imuvuodot korjailla (haitarikumi särki) ja viinaa tankkiin. Jospa sen sitte sais rokkaamaan. Smile
Oishan se mekaruikkijaki, mutta ei kehtais M10:iin laittaa. Uutelle koneelle sitte.
Takaisin alkuun Siirry alas
partsu

partsu

Viestien lukumäärä : 220

E/RE85 - Sivu 3 Empty
ViestiAihe: Vs: E/RE85   E/RE85 - Sivu 3 EmptyPe 14 Syys 2012 - 11:13

Ite tossa ostin aikasemmin sellasen citroen xantian -97 1,8 väliäaikas autoksi.. Siihen ihan rohkeesti menin vaan ja laitoin pelkkää e85 bensaa eikä mitään ongelmia oo ollu.. Mitää muutoksia oo tehty ja toimii ihan samalla tavalla kun normi 95 et en tiiä? oudolta vaikuttaa.. Mut tuleepahan halpaa ajoa..
Takaisin alkuun Siirry alas
J.K



Viestien lukumäärä : 281
Paikkakunta : Naantali

E/RE85 - Sivu 3 Empty
ViestiAihe: Vs: E/RE85   E/RE85 - Sivu 3 EmptyPe 14 Syys 2012 - 17:40

Ootko huomannut kulutuksessa millasta eroa?
Takaisin alkuun Siirry alas
Kingis_



Viestien lukumäärä : 6
Paikkakunta : Outokumpu

E/RE85 - Sivu 3 Empty
ViestiAihe: Vs: E/RE85   E/RE85 - Sivu 3 EmptyLa 15 Syys 2012 - 19:28

Itsellä tuo Vento 2E koneella, RE85:llä ajeltu nyt about 5000km. Tällä hetkellä muutoksina 1.8T:n 4bar bensanpaineensäädin ja bioadapteri asennettuna jolla säädettynä 10% lisäsyöttöä. Täysin normaalisti on toiminut, kulutus matka-ajossa lienee luokkaa 9l/100km
Takaisin alkuun Siirry alas
partsu

partsu

Viestien lukumäärä : 220

E/RE85 - Sivu 3 Empty
ViestiAihe: Vs: E/RE85   E/RE85 - Sivu 3 EmptyMa 17 Syys 2012 - 12:58

J.K kirjoitti:
Ootko huomannut kulutuksessa millasta eroa?

Kulutus on kasvanu noin litran satasella et ei paha ollenkaan omasta mielestä..
Takaisin alkuun Siirry alas
WEE-6



Viestien lukumäärä : 29
Muut : noppeli 82cc

E/RE85 - Sivu 3 Empty
ViestiAihe: Vs: E/RE85   E/RE85 - Sivu 3 EmptyKe 26 Syys 2012 - 15:45

Kasivitosta olis tarkoituksena alkaa käyttämään, kun tuota bensaa tuntuu melkonen määrä menevän vanhan tekniikan (ja ehkä muunkin) takia. Autona mk3 Escort xr3 1.6cvh, tuplakaasareilla (44idf weber), peltisarja ja kansimuokkaukset. Peltitankkihan tuosta löytyy, bensalinjat terästä ja osittain kumiletkua, tosin uutta ja sen pitäs tuota 85 kestää. Oikeastaan ainoa mitä epäilen on tuo kaasareiden tiivisteiden/neulaventtiilin ja O-renkaiden kesto. Että miten on, kannattaako lyödä kasivitosta tankkiin ja rikkaammilla säädöillä eli isommilla suuttimilla pistää toimivaksi?
Takaisin alkuun Siirry alas
JuhiZZ



Viestien lukumäärä : 1715
Paikkakunta : HVNK

E/RE85 - Sivu 3 Empty
ViestiAihe: Vs: E/RE85   E/RE85 - Sivu 3 EmptyTi 30 Loka 2012 - 7:15

~25km ajettu 50:50 suhteella RE85/95e10. Ei ainakaan vielä muutoksia käytöksessä.

Täytyy 100km jälkeen tsekkailla antaako vikakoodeja ja missä lukemissa korjausarvot huitelee.
Takaisin alkuun Siirry alas
Shakini



Viestien lukumäärä : 41
Paikkakunta : Joensuu
Muut : 1 pari jalkoja kokoa 42

E/RE85 - Sivu 3 Empty
ViestiAihe: Vs: E/RE85   E/RE85 - Sivu 3 EmptyTi 30 Loka 2012 - 7:59

Onko kukaan kokeillut hondilla vastaavaa, ajaa esim just jollain 50:50 sekoituksella ym.?

Tälleen opiskelijana houkuttaisi asiaa kokeilla, säästäisi jokusen euron bensakuluissa lisääntyneestä kulutuksesta huolimatta.
Ja pitäisi mielellään onnistua tolleen että saisi ajaa bi-fuelina, kun tuo RE85:n saatavuus ei oo niin huikeeta viel täällä Itä-Suomessa...
Takaisin alkuun Siirry alas
A.I

A.I

Viestien lukumäärä : 221
Paikkakunta : Salo
Muut : Tunan Pappa -81


E/RE85 - Sivu 3 Empty
ViestiAihe: Vs: E/RE85   E/RE85 - Sivu 3 EmptyTi 30 Loka 2012 - 16:08

Muistakaa sitten että kylmässä käynistyy huonommin, jos yks kaks tulee -20 pakkaset niin välttämättä ei lähde käymään 50 -50 seoksella. tai ainakin saa sahata vartin.

Tämänkin ongelman saa ratkastua helposti lisä suuttimella. eli vaikka kaasuläppäkoteloon pikku suutin,+ letkut sekä ohjaus niin homma on korjattu!

Eikä muutenkaan liian laihasella kannata ajaa, ei etanolilla helposti mitään rikki saa mutta kaikki on mahdollista kun olosuhteet ovat siihen lähtökohtaisesti jo sopivat...

Ennakkoahan saa sitten ruuvata reilusti lisää jotta etanolista jotain hyötyä kulkupuoleen saadaan.
Samoin kulutus pienenee kun ennakot ovat kohdillaan tehonkasvusta puhumattakaan
Jos lastu tuo turbokoneisiin uutta eloa niin etanolille säädettynä päästään vielä parempiin teholukemiin.


Pitää vielä mainostaa että saan kaikista OBD-portilla varusteuista autoista katsottua Lambdat ja seokset, eli jos väähnkin epäilyttää toimivuus niin tänne vain! =)

(OBD löytyy tietyistä 1996 jälkeen valmistetuista autoista ja kaikista 2001 tai uudemmista.
Takaisin alkuun Siirry alas
JuhiZZ



Viestien lukumäärä : 1715
Paikkakunta : HVNK

E/RE85 - Sivu 3 Empty
ViestiAihe: Vs: E/RE85   E/RE85 - Sivu 3 EmptyTi 30 Loka 2012 - 16:59

Juu ei tässä kylmään kaivoon alasti hypätty.. Tsekkaillaan mitä arvot sanoo ja sen mukaan toimitaan. Ei ole tarkoitus suvereenisti vain ajella tällä "cocktaililla".

Taustatutkimusten mukaan autooni hyvin todnäk riittäisi pelkkä hieman isompien suuttimien vaihto ja/tai adaptaatiokarttojen muuttaminen suuremmankin seoksen käyttämiseen.
Takaisin alkuun Siirry alas
A.I

A.I

Viestien lukumäärä : 221
Paikkakunta : Salo
Muut : Tunan Pappa -81


E/RE85 - Sivu 3 Empty
ViestiAihe: Vs: E/RE85   E/RE85 - Sivu 3 EmptyTi 30 Loka 2012 - 17:16

JuhiZZ kirjoitti:
Juu ei tässä kylmään kaivoon alasti hypätty.. Tsekkaillaan mitä arvot sanoo ja sen mukaan toimitaan. Ei ole tarkoitus suvereenisti vain ajella tällä "cocktaililla".

Taustatutkimusten mukaan autooni hyvin todnäk riittäisi pelkkä hieman isompien suuttimien vaihto ja/tai adaptaatiokarttojen muuttaminen suuremmankin seoksen käyttämiseen.

Sulla kun on kansa-auto ja samanlaisia on miljardi niin etsit konetyypin jossa on se 30-45% isommat suuttimet.
ne tupaan ja kovaa ajoa.
(kokeiltu & toimii)

kylmäkäynnistysongelma selviää lukemalla ed. postaukseni.

muistat vaan ottaa livedatat ja tsekata AFR pitää sitten olla 9.8:1 !!!

Samoin ennakkoa pitäis kiskoa aikasemmalle..


Viimeinen muokkaaja, A.I pvm Ma 3 Joulu 2012 - 22:24, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun Siirry alas
-zamppa-

-zamppa-

Viestien lukumäärä : 242
Paikkakunta : Pyhäjärvi

E/RE85 - Sivu 3 Empty
ViestiAihe: Vs: E/RE85   E/RE85 - Sivu 3 EmptyTi 30 Loka 2012 - 17:31

Volkkarit pyrkii säätämään seoksen lambdan arvoon 1, joka sattuu olemaan sama etanolin 9.8:1 sekä bensan 14.7:1. Eikö vain? Smile WOT-kiihdytyksessä seos on etanolille sitten liian laiha, vähän päälle 0.9 lambdan arvona. Sitä ecu ei osaa korjata sopivaksi ilman pientä ohjelmointia. Volkkarit siis toimii niin pitkään osakaasulla ajettaessa, kunnes ecun maksimi 25% seoksen korjausarvo täyttyy. Sitten alkaa ongelmat. Nämä luvut näkee vag-comilla. Tietenkin kylmäkäynnistys on ongelma raa-alla E85:lla jo muutamassa plus-asteessa, ilman ohjelmisto-muokkauksia.
Takaisin alkuun Siirry alas
A.I

A.I

Viestien lukumäärä : 221
Paikkakunta : Salo
Muut : Tunan Pappa -81


E/RE85 - Sivu 3 Empty
ViestiAihe: Vs: E/RE85   E/RE85 - Sivu 3 EmptyTi 30 Loka 2012 - 17:45

-zamppa- kirjoitti:
Volkkarit pyrkii säätämään seoksen lambdan arvoon 1, joka sattuu olemaan sama etanolin 9.8:1 sekä bensan 14.7:1. Eikö vain? Smile WOT-kiihdytyksessä seos on etanolille sitten liian laiha, vähän päälle 0.9 lambdan arvona. Sitä ecu ei osaa korjata sopivaksi ilman pientä ohjelmointia.


AFR ja se sun läppärille tuleva 1 on tavallaan ihan eri asia.
Bensalla seokset kohdallaan afr on päästöjen kannalta optimissa arvossa 14.7:1
Sun Ecus arpoo sille arvon 1 koska on ohjelmaan on asetettu optimi palotapahtumaksi arvo "1"

RE85 AFR on 9.8:1 joka niin ikään on on päästöjen kannalta optimi arpoo sun ecu taas arvoksi 1

perjaatteessa on sama vaikka polttaisit tukkeja siellä koneessa, jos palotapahtuma on optimi arvo on aina 1.

Eri juttu pystyykö se säätämään niin paljoa.

Tehon kannalta AFR on sitten taas ihan toinen eikä se ole lähellekkään tuota 14.7:1 monissa turbo koneissa se on siinä 11-12 paikkeilla, eli sun ecu voi arpoa sille luvuksi jotain 0.8-.9 alkavaa...
mutta kun turboa ei ole niin luvut voivat olla ihan jotain muuta...

muutenkin tehon kannalta optimi AFR riippuu aina koneesta eikä sillä oo mitään vakiota.
omassa optimi on 11.5:1 jossain muussa voi olla vaikkapa 12.0:1

liika rikkaalla estetään myös detanointia koska palamaton bensa jäähdyttää konetta..


Edit. 60000 typoa korjatttu..


Viimeinen muokkaaja, A.I pvm Ti 8 Tammi 2013 - 11:05, muokattu 3 kertaa
Takaisin alkuun Siirry alas
-zamppa-

-zamppa-

Viestien lukumäärä : 242
Paikkakunta : Pyhäjärvi

E/RE85 - Sivu 3 Empty
ViestiAihe: Vs: E/RE85   E/RE85 - Sivu 3 EmptyTi 30 Loka 2012 - 18:13

A.I kirjoitti:

AFR ja se sun läppärille tuleva 1 on tavallaan ihan eri asia.
Bensalla seokset kohdallaan afr on päästöjen kannalta optimissa arvossa 14.7:1
Sun Ecus arpoo sille arvon 1 koska on ohjelmaan on asetettu optimi palotapahtumaksi arvo "1"

RE85 AFR on 9.8:1 joka niin ikään on on päästöjen kannalta optimi arpoo sun ecu taal arvoksi 1

perjaatteessa on sama vaikka polttaisit tukkeja siellä koneessa, jos palotapahtuma on optimi arvo on aina 1.

Eri juttu pystyykö se säätämään niin paljoa.

Minulla seos-suhteiden valvontaan on ihan oma mittarinsa, jolla on oma anturinsa pakoputkessa. Näyttää samaa lambda-ykköstä molemmilla polttoaineilla, mutta korjauskerroin on sitten tietenkin E85:lla ihan eri tyhjäkäynnillä sekä osa-kaasulla ajettaessa.


A.I kirjoitti:

Tehon kannalta AFR on sitten taas ihan toinen eikä se ole lähellekkään tuota 14.7:1 monissa turbo koneissa se on siinä 11-12 paikkeilla, eli sun ecu voi arpoa sille luvuksi jotain 0.8-.9 alkavaa...
mutta kun turboa ei ole niin luvut voivat olla ihan jotain muuta...

muutenkin tehon kannalta optimi AFR riippuu aina koneessa eikä sillä oo mitään vakiota.
omassa optimi on 11.5:1 jossain muussa voi olla vaikkapa 12.0:1

liika rikkaalla estetään myös detanointia koska palamaton bensa jäähdyttää konetta..

Olen samaa mieltä kanssasi. Niinkuin ajattelin jo äskenkin. Ehkä annoin väärän käsityksen ilmoittaessani oman moottorin toteutuneet arvot, joka on vapaasti hengittävä 2.8. Tietenkinhän ahdetun moottorin seos-suhteet ovat hieman erilaisia WOT-vedossa. Ilmeisesti juhizz:lla on joku 1.8t, joka nyt aikaansai tämän erheen?
Takaisin alkuun Siirry alas
A.I

A.I

Viestien lukumäärä : 221
Paikkakunta : Salo
Muut : Tunan Pappa -81


E/RE85 - Sivu 3 Empty
ViestiAihe: Vs: E/RE85   E/RE85 - Sivu 3 EmptyTi 30 Loka 2012 - 18:49

-zamppa- kirjoitti:
A.I kirjoitti:

AFR ja se sun läppärille tuleva 1 on tavallaan ihan eri asia.
Bensalla seokset kohdallaan afr on päästöjen kannalta optimissa arvossa 14.7:1
Sun Ecus arpoo sille arvon 1 koska on ohjelmaan on asetettu optimi palotapahtumaksi arvo "1"

RE85 AFR on 9.8:1 joka niin ikään on on päästöjen kannalta optimi arpoo sun ecu taal arvoksi 1

perjaatteessa on sama vaikka polttaisit tukkeja siellä koneessa, jos palotapahtuma on optimi arvo on aina 1.

Eri juttu pystyykö se säätämään niin paljoa.

Minulla seos-suhteiden valvontaan on ihan oma mittarinsa, jolla on oma anturinsa pakoputkessa. Näyttää samaa lambda-ykköstä molemmilla polttoaineilla, mutta korjauskerroin on sitten tietenkin E85:lla ihan eri tyhjäkäynnillä sekä osa-kaasulla ajettaessa.


A.I kirjoitti:

Tehon kannalta AFR on sitten taas ihan toinen eikä se ole lähellekkään tuota 14.7:1 monissa turbo koneissa se on siinä 11-12 paikkeilla, eli sun ecu voi arpoa sille luvuksi jotain 0.8-.9 alkavaa...
mutta kun turboa ei ole niin luvut voivat olla ihan jotain muuta...

muutenkin tehon kannalta optimi AFR riippuu aina koneessa eikä sillä oo mitään vakiota.
omassa optimi on 11.5:1 jossain muussa voi olla vaikkapa 12.0:1

liika rikkaalla estetään myös detanointia koska palamaton bensa jäähdyttää konetta..

Olen samaa mieltä kanssasi. Niinkuin ajattelin jo äskenkin. Ehkä annoin väärän käsityksen ilmoittaessani oman moottorin toteutuneet arvot, joka on vapaasti hengittävä 2.8. Tietenkinhän ahdetun moottorin seos-suhteet ovat hieman erilaisia WOT-vedossa. Ilmeisesti juhizz:lla on joku 1.8t, joka nyt aikaansai tämän erheen?


sitä koitin selittää että mulla ei ole tietoa vaparin AFR:ssä täyskuormalla ja vertasin turboon.
noh kuitenkin asiaan:

Onko sulla muuten laajakaista vai kapeakaista anturi?

Ota sitten huomioon että RE85 ei ole standardin mukaista tavaraa, vaan jokaisella valmistajalla on omat standardit. ja vuoden aikojen mukaan vaihtelee myös besan määrä RE85:ssä.

Toisaalta sun ei tarvitse juurikaan siitä välittää koska sun mittari näyttää edelleen 1 kun palo optimi.

Tässä lambdan kanssa ajamisessa on se huono puoli että niissä on viivettä ja säätö tapahtuu aina myöhässä etenkin jos käytät vanhaa mallia oleva anturia .
Siksi tarvitsisi peruskartat olla kunnossa ja muutenkin selvittää onko anturissa riittävän kokoinen mittausalue?

helpoin tapa varmistaa anturin riittävyys on katsoa anturin merkki & malli ja valmistajan sivuilta speksit.

Käyttääkö ecu samaa anturia kuin mittari?


Itselläni on Boschin LSU 4.2 käytössä ja säätö on käytännössä viiveetön.
Samaa anturaa käyttää mm Harinen penkissään.

Kehuvat vielä että uusin on Bosch:in LSU 4.9 on "viiveetön"
Takaisin alkuun Siirry alas
pazi88

pazi88

Viestien lukumäärä : 1652
Paikkakunta : Oulu

E/RE85 - Sivu 3 Empty
ViestiAihe: Vs: E/RE85   E/RE85 - Sivu 3 EmptyTi 30 Loka 2012 - 22:58

Tuossapa tommonen suuntaa antava lista seoksista:

Lambda E85 AFR Gas AFR
0.500 4.880 7.350
0.510 4.978 7.497
0.520 5.075 7.644
0.530 5.173 7.791
0.540 5.270 7.938
0.550 5.368 8.085
0.560 5.466 8.232
0.570 5.563 8.379
0.580 5.661 8.526
0.590 5.758 8.673
0.600 5.856 8.820
0.610 5.954 8.967
0.620 6.051 9.114
0.630 6.149 9.261
0.640 6.246 9.408
0.650 6.344 9.555
0.660 6.442 9.702
0.670 6.539 9.849
0.680 6.637 9.996
0.690 6.734 10.143
0.700 6.832 10.290
0.710 6.930 10.437
0.720 7.027 10.584
0.730 7.125 10.731 @ Max Power Multi Turbo
0.740 7.222 10.878
0.750 7.320 11.025 @ Supercharged/Turbo
0.760 7.418 11.172
0.770 7.515 11.319 @ Max Power NA
0.780 7.613 11.466
0.790 7.710 11.613
0.800 7.808 11.760 @ Consistant Race
0.810 7.906 11.907
0.820 8.003 12.054
0.830 8.101 12.201
0.840 8.198 12.348 @ Part throttle RACE
0.850 8.296 12.495
0.860 8.394 12.642
0.870 8.491 12.789 @ Idle
0.880 8.589 12.936
0.890 8.686 13.083
0.900 8.784 13.230
0.910 8.882 13.377 @ Part throttle STREET (economy)
0.920 8.979 13.524
0.930 9.077 13.671
0.940 9.174 13.818
0.950 9.272 13.965
0.960 9.370 14.112
0.970 9.467 14.259
0.980 9.565 14.406
0.990 9.662 14.553
1.000 9.760 14.700
1.010 9.858 14.847
1.020 9.955 14.994
1.030 10.053 15.141
1.040 10.150 15.288
1.050 10.248 15.435
1.060 10.346 15.582
1.070 10.443 15.729
1.080 10.541 15.876
1.090 10.638 16.023
1.100 10.736 16.170
1.110 10.834 16.317
1.120 10.931 16.464
1.130 11.029 16.611
1.140 11.126 16.758
1.150 11.224 16.905
1.160 11.322 17.052
1.170 11.419 17.199
1.180 11.517 17.346
1.190 11.614 17.493
1.200 11.712 17.640

En kyllä tiedä miks tuo idle on tuossa kohdassa, mutta arvot on vissiin rata-autoon suunnatut. Katillisessahan lamdan pitää olla 1 tyhjäkäynnillä ja tasaista nopeutta ajaessa, jotta katti toimii.

Ja jos joku haluu väsätä ihan oikeen flexifuelin, niin megallahan se onnistuu ja manuaalista löytyy hyvät ohjeetkin. Semmonen mutta megassa vissiin on, että v.2 megoissa ei oo lisärikastus toimintoa kylmille (pakkas) keleille, vaan se olis vasta v.3 megassa. Kylläkin kaverilta kuultua, eli ei varmaa tietoa.

Samalta kaverilta kyselin muutenkin tosta flexifuel muunnoksesta, ja se aiko käyttää GM anturin sijasta VAG vehkeistä löytyvää continentalin anturia. Tollanen kapistus ja osanumerokin näkyy, jos joku innostuu tilaileen:
E/RE85 - Sivu 3 _img900
Takaisin alkuun Siirry alas
JuhiZZ



Viestien lukumäärä : 1715
Paikkakunta : HVNK

E/RE85 - Sivu 3 Empty
ViestiAihe: Vs: E/RE85   E/RE85 - Sivu 3 EmptyTi 30 Loka 2012 - 22:59

47km taajama-ajelua takana. Keskikulutus ajotietokoneen mukaan 13,2.

Measuring Block 032:

-0000.18%
0017.96%
----NA----
----NA----

Ajellaan vielä toiset ~50km ja katsotaan mihin muuttuu.
Takaisin alkuun Siirry alas
-zamppa-

-zamppa-

Viestien lukumäärä : 242
Paikkakunta : Pyhäjärvi

E/RE85 - Sivu 3 Empty
ViestiAihe: Vs: E/RE85   E/RE85 - Sivu 3 EmptyKe 31 Loka 2012 - 0:16

A.I kirjoitti:

Onko sulla muuten laajakaista vai kapeakaista anturi?

Itselläni on Boschin LSU 4.2 käytössä ja säätö on käytännössä viiveetön.
Samaa anturaa käyttää mm Harinen penkissään.

Sama anturi kuin sulla. Mittarina Innovaten MTX-L jolla simuloitu kapeakaista-signaali eculle, sekä tietenkin näyttöön lambda-arvo.

Harmittaa kun tuli väärät värkit ohjelmointiin ostettua niin nyt joutuu ne kaikki ostamaan uusiksi että saa esim. tuon kylmäkäynnistyksen halutun kaltaiseksi.. Sad
Takaisin alkuun Siirry alas
A.I

A.I

Viestien lukumäärä : 221
Paikkakunta : Salo
Muut : Tunan Pappa -81


E/RE85 - Sivu 3 Empty
ViestiAihe: Vs: E/RE85   E/RE85 - Sivu 3 EmptyMa 3 Joulu 2012 - 22:34

-zamppa- kirjoitti:
A.I kirjoitti:

Onko sulla muuten laajakaista vai kapeakaista anturi?

Itselläni on Boschin LSU 4.2 käytössä ja säätö on käytännössä viiveetön.
Samaa anturaa käyttää mm Harinen penkissään.

Sama anturi kuin sulla. Mittarina Innovaten MTX-L jolla simuloitu kapeakaista-signaali eculle, sekä tietenkin näyttöön lambda-arvo.

Harmittaa kun tuli väärät värkit ohjelmointiin ostettua niin nyt joutuu ne kaikki ostamaan uusiksi että saa esim. tuon kylmäkäynnistyksen halutun kaltaiseksi.. Sad

Kantapään kautta nää oppii mutta samalla oppii myös vippaskonstit..

Mitä jos laitat vaikkapa kaasuläppäkoteloon pikkusuuttimen esim. jostain puntosta, micrasta tms. kinneristä.

Suuttimelle polttoaineensyöttö sähköventtiilin kautta ja aina kun kone on kylmä painat katkaisijaa jolloin venttiili aukee ja lisäsuutin ruiskuttaa, tämä sumu jakautuu riittävän tasaisesti imusarjaan
(vert. 1-pisteruiskutus) ja kun kone lämpiää tietyn verran painat uudestaan katkaisijaa ja ruiskutus loppuu..


Jos kolvi pysyy käsissä ja oot mukavuuden halunen niin tässä sulle versio 2. eli automaattinen ruisku.

Tarviit lämpöanturilta resistanssin ja kun resistanssi pieni (kylmä) transistori alkaa johtamaan joka taas ohjaa relettä joka kytkee lisäruiskusuuttimen päälle.

Kun lämpötila kasvaa, kasvaa myös resistanssi ja jossainvaiheessa transistorin vaatima kynnysjännite ei enään ylity jolloin transistori menee ei johtavaan tilaan, rele irroittaa ja venttiili sulkeutuu.


Transistori ei monta senttiä maksa ja lämpöanturin (eli termistori)
Muista että on 2 lajia termistoria ptc ja ntc
Toisen resistanssi kasvaa lämmetessä ja toisen pienenee, tarviit luonnollisesti sen mikä kasvaa.

Etuvastuksella saat säädettyä kuinka kuumaksi kone tulee ennenkuin suihkutus katkaistaan.
Takaisin alkuun Siirry alas
A.I

A.I

Viestien lukumäärä : 221
Paikkakunta : Salo
Muut : Tunan Pappa -81


E/RE85 - Sivu 3 Empty
ViestiAihe: Vs: E/RE85   E/RE85 - Sivu 3 EmptyMa 3 Joulu 2012 - 22:56

Postataan nyt omatkin suunitelmat tänne.

Eli MR2 on tarkoitus pistää käymään RE85:llä sen suuren tehopotettiaalin ja pienemmän lämpökuorman takia.


Eli lähtökohana on vakiot jo nyt liian pienet 430cc sivuvirtaussuuttimet, nämä vaihtuvat n.1000cc läpivirtaaviksi suuttimiksi.
Isoimman ongelman tekeekin suutintukki joka pitäisi siis teettää.

Tuntuu että virityspajat eivät tee kuin alumiinisia tukkeja, tällaisen tukin saisin 100-eurolla.
Sporttiauto myy rosterista suutintukkia ryöstöhintaan 349e joten alumiininen on silloin ainoa vaihtoehto.

Alumiininen tukki taas ei kestä metanolia ellei se ole seostettua tai se pitää anodisoida.

Eli teetätän tukin jonka jälkeen anodisoin sen ja sitten asennus onkin helppoa, tosin kannessa on liian isot reiät kiitos sivuvirtaussuuttimien joten sinnekkin pitää teettää adapterit.

Polttoaineletkut kelpaavat sillaisenaan.

Polttoainepumpuksi tulee luultavastikkin Boschin 044 pumppu jonka tuotto on muistaakseni 270l/min tämä on letkuun asennettava malli eikä minun tarvitse kaivaa orkkis pumppua pois tankista..
(on aika vittumainen homma ko. autossa)

Tämän jälkeen paineet kohilleen ja kaikki kartat uusiksi..
Takaisin alkuun Siirry alas
Tikkku_

Tikkku_

Viestien lukumäärä : 404
Paikkakunta : Pieksämäki

E/RE85 - Sivu 3 Empty
ViestiAihe: Vs: E/RE85   E/RE85 - Sivu 3 EmptyTi 4 Joulu 2012 - 21:54

ootko kuule kyselly tekiskö joku kaveris rosteri pajalla suutintukin rosterista?
Takaisin alkuun Siirry alas
A.I

A.I

Viestien lukumäärä : 221
Paikkakunta : Salo
Muut : Tunan Pappa -81


E/RE85 - Sivu 3 Empty
ViestiAihe: Vs: E/RE85   E/RE85 - Sivu 3 EmptyTi 4 Joulu 2012 - 22:43

Tikkku_ kirjoitti:
ootko kuule kyselly tekiskö joku kaveris rosteri pajalla suutintukin rosterista?

enpä ole, mutta tuskin tuohon hintaan ainakaan saan sillä alumiininen on valmis profiili joten kiinitysten ym. tekeminen on tosi helppoa & nopeeta.
Rosteriseen joutuu kaikki hitsaamaan.

Ja anodisoinnillahan siitä tulee hyvä.

Tietty jos tiedät jotain paikkoja turun lähistöltä niin voinhan kysellä tarjouksia.
Takaisin alkuun Siirry alas
 
E/RE85
Takaisin alkuun 
Sivu 3 / 4Siirry sivulle : Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava

Oikeudet tällä foorumilla:Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
CDLC.CO Forum :: GENERAL DISCUSSION :: General Discussion-
Siirry: